Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
PSI221 |
ETHICS IN PSYCHOLOGICAL RESEARCH AND APPLICATIONS |
3 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi SELCEN YETKİN ÖZDEN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı etik psikologluk mesleki uygulamaları ve bilimsel araştırma süreçlerinde etik kavramının ve uygulamalarını öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: |
Bu ders ‘Etik kuramları ve tarihçesi, APA ve TPD etik kodları ve uygulamaları, bilimsel araştırma etiği’ konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Etik kavramını ve kavramın tarihsel gelişimini açıklar. |
Etikle ilgili kuramları ve psikoloji alanındaki uygulamalarını ayırt eder. |
Meslekle ilgili etik kodları kullanır. |
Bilimsel araştırma süreçlerinde ilgili etik kodları ve kuramları yetkin şekilde uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Etik kavramı ve tarihçesi |
- |
2 |
- |
Etik kavramı ve tarihçesi |
- |
3 |
- |
Etik davranışın temelleri |
- |
4 |
- |
Psikoloji mesleği ve etik |
- |
5 |
- |
APA etik kodları ve uygulamaları |
- |
6 |
- |
APA etik kodları ve uygulamaları |
- |
7 |
- |
APA etik kodları ve uygulamaları |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
TPD etik yönetmeliği ve uygulamaları |
- |
10 |
- |
Mesleki beceri ve yeterlilik |
- |
11 |
- |
Mesleki sınırlar, gizlilik ve etik |
- |
12 |
- |
Psikoterapi sürecinde etik |
- |
13 |
- |
Psikolojinin diğer alanlarında etik |
- |
14 |
- |
Psikoloji araştırmaları ve etik |
- |
15 |
- |
Psikoloji araştırmaları ve etik |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
KORKUT Y. Psikologlar için Etik Öğretim El Kitabı, Türk Psikoloji Derneği Yayınları. |
Francis, R. D. (2010). Ethics for psychologists. John Wiley & Sons. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries.
(Blooms 3)
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply psychological tests. (Blooms 3)
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge.
(Blooms 6)
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
4 |
52 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
30 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
25 |
25 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
31 |
0 |
151 |
|
Total Workload of the Course Unit |
151 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|