TR EN

CREW RESOURCE MANAGEMENT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
AVM312 CREW RESOURCE MANAGEMENT 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders kapsamında, profesyonel bir uçuş ekibinin etkin bir üyesi olarak işlev görmek için gerekli bilgilerin, CRM eğitim programlarının gelişiminin ve mürettebat hatalarına karşı alınacak önlemlerin ele alınması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: ekip kaynak yönetimi ilkeleri ve tarihi, havacılıkta karar verme, havacılıkta ekip çalışması, havacılıkta takım çalışması ve liderlik, otomasyon ve insan üzerindeki etkileri, havacılıkta stres yönetimi, havacılıkta tehditler ve hata yönetimi, havacılıkta izleme, CRM Eğitiminin önemi, CRM eğitiminin uygulanmasının önemi: uçak kazaları ve vakaları, EASA politikalarının gelişimi, evrimi ve mevcut durumu, EASA politikalarının CRM eğitimiyle ilişkisi gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ekip kaynak yönetimine ilişkin temel kavramları tanımlar.
Ekip kaynak yönetimi uygulamalarının tarihsel gelişimini açıklar.
Havacılıkta stres yönetimine ilişkin uygulamaları sınıflandırır.
EASA politikalarının, uygulamalarının CRM ile ilişkisini yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 KİTAP OKUMA Ekip kaynak yönetimi ilkeleri ve tarihi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 KİTAP OKUMA Havacılıkta karar verme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 KİTAP OKUMA Havacılıkta ekip çalışması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 KİTAP OKUMA Havacılıkta takım çalışması ve liderlik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 KİTAP OKUMA Otomasyon ve insan üzerindeki etkileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 KİTAP OKUMA Havacılıkta stres yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 KİTAP OKUMA Havacılıkta tehditler ve hata yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 KİTAP OKUMA Havacılıkta tehditler ve hata yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 KİTAP OKUMA Havacılıkta izleme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 KİTAP OKUMA CRM Eğitiminin önemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 KİTAP OKUMA CRM eğitiminin uygulanmasının önemi: uçak kazaları ve vakaları - I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 KİTAP OKUMA CRM eğitiminin uygulanmasının önemi: uçak kazaları ve vakaları - II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 KİTAP OKUMA EASA politikalarının gelişimi, evrimi ve mevcut durumu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 KİTAP OKUMA EASA politikalarının CRM eğitimiyle ilişkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Terzioğlu M. (2010), Ekip Kaynak Yönetimi, İstanbul: Cinius Yayınları
Salas, E., Wilson, K. A., Burke, C. S., & Wightman, D. C. (2006). Does crew resource management training work? An update, an extension, and some critical needs. Human factors, 48(2), 392-412.
Wiener, E. L., Kanki, B. G., & Helmreich, R. L. (Eds.). (2010). Crew resource management. Academic Press.
Kanki, B. G., Anca, J., & Chidester, T. R. (Eds.). (2019). Crew resource management. Academic Press.
LeSage, P., Dyar, J., & Evans, B. (2010). Crew resource management: Principles and practice. Jones & Bartlett Learning.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
2
Explain business functions and processes based on current scientific sources.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
2
Solve individual and organizational problems in business life.
3
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
2
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
2
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
2
Use the information and communication technology software and equipment required for business.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
2
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 15 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 13 26
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0