TR EN

ECONOMIC INTEGRATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ITR304 ECONOMIC INTEGRATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilere ekonomik entegrasyon ile ilgili temel kavramlarla yönelik bilgi verilmesi ve dünyanın farklı bölgelerindeki bölgeselleşme uygulamalarının nasıl gerçekleştiğinin irdelenmesinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, ekonomik entegrasyonla ilgili temel kavramlar, bölgesel ticari anlaşmaların tarihi ve teorisi, dünyada bölgeselleşme uygulamaları, Avrupa’da bölgeselleşmenin ekonomi politiği, Avrupa Birliği’nin genişleme politikası, Amerika kıtasında bölgeselleşmenin ekonomi politiği, Asya kıtasında bölgeselleşmenin ekonomi politiği, Afrika kıtasında bölgeselleşmenin ekonomi politiği, Dünya Ticaret Örgütü ve mega bölgesel ticaret anlaşmaları, gelişmekte olan ülkelerin erken liberalleşme çabaları, Türkiye’nin ithal ikameci iktisat dönemi, Türkiye’nin liberalleşme dönemi, ve ekonomik entegrasyon uygulamalarına tepkiler konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ekonomik entegrasyonun gerekliliğini ana akım kuramların önermeleri ve aksiyomları ışığında açıklar.
Benelux, EFTA, AB, NAFTA, Mercosur, FTAA, ASEAN ve APEC ticari birliklerini, bölgesel ve politik farklılıklarını vurgulayarak listeler.
Ekonomik entegrasyonu farklı ideolojik perspektiflerden bakarak inceler.
Türkiye’nin dünya ekonomisine eklemlenme sürecini diğer gelişmekte olan ülkelerle kıyaslayarak değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma Ekonomik Entegrasyonla İlgili Temel Kavramlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Okuma Ekonomik Entegrasyon Teorisi: Bir İnceleme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Okuma Gümrük Birliği Teorisi: Ticari Sapma ve Refah Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Okuma Artan Getiriler, Tekelci Rekabet ve Uluslararası Ticaret Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Okuma Ölçek Ekonomileri ve Gümrük Birliği Teorisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Okuma Ekonomik Kalkınmanın Tekniği Üzerine Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Artan Getiriler ve Uzun Dönem Büyümesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Okuma Ekonomik Korumacılık Teorisi, Tarife Pazarlığı ve Gümrük Birliklerinin Oluşumu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Okuma Bölgesel Entegrasyonun Değerlendirilmesi ve Ölçülmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Okuma Ekonomik Entegrasyonun Ticaret Üzerindeki Etkileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Okuma Avrupa Ortak Pazarında Ticari Oluşum ve Ticari Sapma Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Okuma Ekonomik Entegrasyon Uygulamalarına Tepkiler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Carvalho, E. (2011). Economic Integration : Impacts and Alternative Responses. Saarbrucken, Germany: VDM Verlag.
Wolczuk , K. and Dragneva, R. (2013). Eurasian Economic Integration : Law, Policy and Politics. Cheltenham, United Kingdom: Edward Elgar Publishing Ltd.
Khalid, A. M. and Gaston, N. (2010). Globalization and Economic Integration : Winners and Losers in the Asia-Pacific. Cheltenham, United Kingdom: Edward Elgar Publishing Ltd.
Grimwade, N. (2013). Theory of Economic Integration: A Review. In: Palgrave Macmillan (eds.), The New Palgrave Dictionary of Economics. London: Palgrave Macmillan.
Lipsey, R. G. (1957). The Theory of Customs Unions: Trade-Diversion and Welfare. Economica, 24, 40-46.
Krugman, P. (1979). Increasing Returns, Monopolistic Competition, and International Trade. Journal of International Economics, 9, 469-479.
Corden, W. M. (1972). Economies of Scale and Customs Union Theory. Journal of Political Economy, 80, 465-475.
Lucas, R. (1988). On the Mechanics of Economic Development. Journal of Monetary Economics, 22, 3-42.
Romer, P. (1986). Increasing Returns and Long-Run Growth. Journal of Political Economy, 94, 1002-1037.
Johnson, H. G. (1965). An Economic Theory of Protectionism, Tariff Bargaining, and the Formation of Customs Unions. Journal of Political Economy, 73, 256-283.
De Lombaerde, P., ed. (2006). Assessment and Measurement of Regional Integration. London: Routledge.
Mayes, D. G. (1978). The Effects of Economic Integration on Trade. Journal of Common Market Studies, 17, 1-25.
Balassa, B. (1967). Trade-Creation and Trade-Diversion in the European Common Market. Economic Journal, 77, 1-21.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
2
Explain business functions and processes based on current scientific sources.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
2
Solve individual and organizational problems in business life.
3
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
2
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
2
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
2
Use the information and communication technology software and equipment required for business.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
2
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0