TR EN

CUSTOMS REGULATIONS AND THE TURKISH FOREIGN TRADE REGIME PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ITR424 CUSTOMS REGULATIONS AND THE TURKISH FOREIGN TRADE REGIME 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilere dış ticaret pratikleri ile ilgili ülkelerin sahip olması gereken gümrük mevzuatına uygunluğunun ve Türkiye’nin dış ticaret mevzuatının ve rejiminin detaylıca irdelenerek öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, gümrük mevzuatına genel bakış ve temel kavramlar, bağlayıcı tarife ve bağlayıcı menşei bilgisi, gümrük tarifesi ve eşyanın tarife pozisyonlarına ayrılması, gümrük vergilerinin tahakkuku, tebliği ve ödenmesi, gümrük vergilerinde muafiyet ve istisnalar, liman ve antrepo işlemleri, yükümlülüklere uyulması durumunda karşılaşılacak cezalar, serbest bölge kavramı ve içeriği, Gümrük Birliği’nin Türkiye ekonomisine etkileri, Dünya Ticaret Örgütü’nün Türk Dış Ticareti üzerindeki etkileri, tarım ürünlerinde Türk Dış Ticaret rejimi, ve sanayi ürünlerinde Türk Dış Ticaret rejimi konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Gümrük mevzuatı ve Türk dış ticaret rejimiyle ilgili temel kavramları ayrıntılı olarak tanımlar
Dış ticaretin faaliyetlerinin gümrük rejimine uygunluğunu yasaları göz önünde bulundurarak açıklar
Gümrük Birliğinin Türkiye ekonomisi üzerindeki etkilerini makroekonomik istatistiklerden yararlanarak analiz eder
Tarım ürünlerinde uygulanan dış ticaret rejimini örnekler üzerinden değerlendirir
Sanayi ürünlerinde uygulanan dış ticaret rejimini örnekler üzerinden değerlendirir

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap okuma Küreselleşme kavramı ve Gümrük Rejiminin Küreselleşme Kavramı İçerisindeki Önemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Dış Ticaret Politikaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Gümrük Tanımı, Gümrük Mevzuatına Giriş Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Gümrük Denetimi Kapsamındaki Belgeler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Genel Preferanslar Sistemi/Tareks Dış Ticarette Risk Esaslı Kontrol Sistemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Gümrük Müşavir ve Müşavir Yardımcısı Olma Şartları ve Müşavir Sorumluluklar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Gümrük İdariyle Muhatap Kişiler ve Bu kişilerin Yükümlülükleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Gümrük Hatları Tanıtım ve İşleyişi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Gümrük İdarelerinde Firmaların Hakları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma Gümrük Rejimleri-Şartlı Muafiyet & Ekonomik Etkili Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Gümrük Rejimleri-Şartlı Muafiyet & Ekonomik Etkili Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma Dış Ticaret Destekleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma Dış Ticarette Ulusal ve Uluslararası Ekonomik Kuruluşlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Richman, R., Richman, J. and Richman, H. (2014). Balanced Trade: Lexington Books.
Pomfret, R. (1991). International Trade : An Introduction to Theory and Policy. Oxford, United Kingdom: World Scientific Publishing Company.
Reuvid , J. and Sherlock, J. (2011). International Trade : An Essential Guide to the Principles and Practice of Export. London, United Kingdom: Kogan Page.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
2
Explain business functions and processes based on current scientific sources.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
2
Solve individual and organizational problems in business life.
3
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
2
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
2
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
2
Use the information and communication technology software and equipment required for business.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
2
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 5 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0