TR EN

READING AND RESEARCH IN PSYCHOLOGY I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSI477 READING AND RESEARCH IN PSYCHOLOGY I 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrenciyi psikoloji alanındaki ulusal ve uluslararası araştırma ve güncel konulara yönelik farklı bakış açısı ve akademik eleştirme üslubunu öğrenmeleri ve geliştirmelerini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Öğrencilerin psikoloji alanında ulusal ve uluslararası yapılan makale, araştırma ve farklı çalışmaları okuma ve yorumlamada beceri kazanmaları, alt alanlarda yapılan çalışma ve ilgili makaleleri değerlendirirken eleştirel gözle bakarak tartışabilme becerisi geliştirmeleri beklenmektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Psikoloji araştırmalarını ve psikolojinin bazı alanlarındaki çalışmaların temel kavramlarını açıklar.
Nörobilim, yaşlılık, travma, davranışsal, bilişsel ve psikososyal özellikler gibi ilginç alanların araştırma ve çalışmalarını karşılaştırır ve tartışır.
Eleştirel okuma ve analitik düşünme becerilerini kullanır.
Genel Psikoloji alanlarında araştırma yöntemlerini öğrenir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Giriş: Tanışma, dersin içeriği, tanımlar ve kavramlar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
2 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Psikolojide okuma Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
3 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Eleştirel düşünme Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
4 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Nörobilim Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
5 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Duygular Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
6 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Kültür ve psikoloji Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
7 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Empati Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Etik Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
10 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Cinsellik Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
11 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Şiddet Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
12 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Kriz Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
13 Literatür gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Travma Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
14 Literatur gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Genel tekrar_I Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
15 Literatur gözden geçirme, makale okuma ve inceleme Genel tekrar_II Tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Gösterme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ruggiero VR. (2017) Eleştirel Düşünme İçin Bir Rehber. Çev: Çağdaş Dedeoğlu. Alfa Yayıncılık, İstanbul.
Bowell T, Kemp G. () Eleştirel Düşünme Kılavuzu. Çev: Bilge Tanrıseven. Tübitak Yayınları, Ankara.
Grabe W, Stoller F. (2001) Reading for Academic Purposes in Teaching English as a Foreign Language, USA,Heinle-Heinle.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 3 30
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 5 50
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0