Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOS367 | TOPLUMSAL CİNSİYET SOSYOLOJİSİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste; cinsiyet kavramının biyolojik anlamından bağımsız olarak toplumsal anlamıyla, aile, siyaset, emek, ataerkil toplum, feminizm, şiddet gibi konular çerçevesinde ele alınması ve özellikle kadının toplumdaki yeri üzerine öğrencide farkındalık yaratılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğini; cinsiyet kavramı, cinsiyetin kültürel olarak inşası, toplumsal cinsiyete dayalı işbölümü, ataerkil toplum, kadının bu toplumdaki rolü, kadının siyaset, eğitim, aile, şiddet, hukuk, emek kavramları ile ilişkisi, feminist teoriler, dünyada ve Türkiye’de kadın hareketleri oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Cinsiyet kavramını toplumsal boyutuyla tanır ve toplumsal cinsiyet kavramını tanımlar. |
Toplumsal cinsiyet çalışmalarında kullanılan teorik yaklaşımları özetler. |
Kadın ile aile, siyaset, eğitim, hukuk gibi toplumsal kurumlar arasındaki ilişkiyi eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. |
Ataerkil toplum yapısını değerlendirir ve gündelik hayatından örneklerle toplumsal cinsiyet kavramına ilişkin örnekler verir.( |
Dünyada ve Türkiye’deki kadın hareketlerinden örnekler verir ve bu olaylara ilişkin bu ders aracılığıyla geliştirdiği bakış açısıyla değerlendirmede bulunur. |
Kadına yönelik şiddeti eleştirir ve sosyolojik çözüm önerileri tasarlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Toplumsal Cinsiyet nedir? Toplumsal Cinsiyet tartışmalarına giriş | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Siyaset | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kaynak okuma | Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Tarihi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Edebiyat: Toplumsal Cinsiyet ve Edebiyat İlişkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kaynak okuma | Ekonomik Kalkınma ve Toplumsal Cinsiyet | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Sosyal Politika | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Kent Politikası | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Medya | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kaynak okuma | Toplumsal Cinsiyet ve Beden Politikaları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kaynak okuma | Queer Kuram | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kaynak okuma | Erkeklik Çalışmaları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kaynak okuma | Kadına Yönelik Şiddet ve Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kaynak okuma | Feminist Araştırmalar - Türkiye Feminist Hareket Tarihi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kaynak okuma | Genel değerlendirme ve tartışma | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kolektif. (2018). Toplumsal cinsiyet. Ankara: Nika Yayın |
Donovan, Josephine. (1997). Feminist teori. İstanbul: İletişim Yayıncılık |
Connell, R.W.. (2016). Toplumsal cinsiyet ve iktidar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları |
Tekeli, Şirin (1995). Kadın Bakış Açısından 1980'ler Türkiye'sinden Kadınlar. İstanbul: İletişim Yayınları |
Kolektif. (2009). Feminizm. Cogito. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları |
Kolektif. (2020). Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce Cilt 10. İstanbul: İletişim Yayınları |
Adams. J. Carol. (2020). Ne Adam Ne Hayvan - Feminizm ve Hayvanların Savunulması. İstanbul: Ayrıntı Yayınları |
Kolektif. (2017). Çatışan Feminizmler. İstanbul: Metis Yayıncılık |
Butler. J. (2008). Cinsiyet Belası. İstanbul: Metis Yayıncılık |
Butler. J. (2014). Bela Bedenler. İstabul: Pinhan Yayıncılık |
Butler. J. (2020). Çözülen Cinsiyet. İstanbul: MonoKl Yayıncılık |
Connell. R. W. (2019). Erkeklikler. İstanbul: Phoenix. |
Beauvoir. S. (2019). İkinci Cinsiyet (2 Cilt). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. |
Butler, J. (2007) Taklit ve Toplumsal Cinsiyete Karşı Durma. İstanbul: Agora Kitaplığı |
Foucault, M. (2005). Özne ve İktidar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
||||||
2 |
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
|
||||||
3 |
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
|
||||||
2 |
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
|
||||||
2 |
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
|
||||||
2 |
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
|
||||||
2 |
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
|
||||||
3 |
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
|
||||||
2 |
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
|
||||||
2 |
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |