Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SOS377 |
SOCIOLOGY OF MUSİC |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı; müzik sosyolojisindeki temel yaklaşımlar çerçevesinde müzik olgusuna sanat-toplum ilişkisi de göz önüne alınarak sosyolojik bir analiz yapmaktır. Müziğin toplumdan nasıl etkilendiği ya da toplumu nasıl etkilediği, müziğin kültür, kimlik, modernleşme, siyaset gibi kavramlarla karşılıklı ilişkisinin anlaşılması ve örnekler üzerinden öğrencinin katılımının da aktif olduğu bir değerlendirme yapılması hedeflenmektedir. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriğini; müzik sosyolojisi ve tarihten günümüze müziğe karşı geliştirilmiş yaklaşımlar, müziğin toplumsal anlamı ve sosyologlardan örnekler, müzik sosyolojisinde dönemsel tartışmalar ve dönüşümler, Türkiye’de müzik sosyolojisi ve müziğin toplumsal anlamları, müzik ile modernleşme, kimlik, kültür, siyaset ilişkisi oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Müziğin sadece bir sanat dalı olmadığını ve müzikal eserlerin sosyolojik birer araştırma objesi olduklarını bilir. |
Müzik sosyolojisinde temel yaklaşımları özetler ve müziğin toplumsal anlamını yorumlar. |
Müzik ile modernleşme, siyaset, cinsiyet, ırk, kimlik arasındaki kompleks ilişkiyi yorumlar. |
Herhangi bir müzikal eserdeki toplumsal göndermeleri ayırt eder. |
Müzik üzerine geliştirilmiş temel sosyolojik yaklaşımlardan edindiği bilgi aracılığıyla, gündelik hayatında dinlediği müzikal eserlerin sosyolojik değerlendirmesini yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Tarih Öncesi Çağda Müzik |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
2 |
Kaynak okuma |
Mitoloji ve Müzik |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
3 |
Kaynak okuma |
Klasik Müziğin Gelişimi |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
4 |
Kaynak okuma |
Müzik Sosyolojisinin Gelişimi |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
5 |
Kaynak okuma |
Max Weber ve Müzik Sosyolojisi |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
6 |
Kaynak okuma |
Georg Simmel ve Müzik |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
7 |
Kaynak okuma |
The Sugar Man (Opsiyonel) - Film |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kaynak okuma |
Theodor Adorno ve Müzik Sosyolojisi |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
10 |
Kaynak okuma |
Arthur Schopenhauer ile Müziğe Bakmak |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
11 |
Kaynak okuma |
Richard Wagner'de Müzik Felsefesinin Temelleri |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
12 |
Kaynak okuma |
Popüler Kültür ve Müzik I |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
13 |
Kaynak okuma |
Popüler Kültür ve Müzik II |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
14 |
Kaynak okuma |
Müzik Tercihi Arka Planı |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
15 |
Kaynak okuma |
Whiplash (Opsiyonel) - Film |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Ayas, Güneş. (2016). Müzik sosyolojisi: sorunlar-yaklaşımlar-tartışmalar. İstanbul: Doğu Kitabevi |
Adorno, T. W. (2002). Essays on music. Londra: University of California |
GÜVEN, Uğur Zeynep; ERGUR, Ali. (2014). Dünyada ve Türkiye’de Müzik Sosyolojisinin Yeri ve Gelişimi. Sosyoloji Dergisi, 3 (29), 1-27. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
4 |
48 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
128 |
|
Total Workload of the Course Unit |
128 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|