TR EN

BUSINESS AND INFORMATIC ETICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YBS319 BUSINESS AND INFORMATIC ETICS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencileri meslekleriyle ilgili toplumsal ve ahlaki tartışmalardan haberdar etmek, bu konulardaki farklı görüş ve yaklaşımları tanıtarak kendi görüşlerini oluşturmalarına ve ifade etmelerine yardımcı olmak.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, kavramlar, etik kuramları. profesyonel etik, mesleki davranış kuralları, sorumluluk. mahremiyet, veri koruma. fikri mülkiyet, telifler, patentler, lisans anlaşmaları. bilişim suçları. bilişim teknolojisinin toplumsal etkileridir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Etik ve ahlak konularını bilir.
Alanında etik davranışa uygun olarak davranır.
Bilişim ile ilgili ahlaki görüşü sözlü ve yazılı olarak ifade eder.
Ahlaklı ve örnek iş uygulamalarını kendi iş akışına entegre eder.
İş hayatındaki davranışlarda ahlaki değerlerin anlamını değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Giriş, Ahlak ve Etik Kavramının karşılaştırmalı anlatımı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Literatür okuması Normatif, Meta ve Uygulamalı Etik Konuları Kuramsal Anlatım Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Literatür okuması Örnek olaylar bağlamında uygulamalı etik tartışmaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Literatür okuması Bilişim Sistemlerine İlişkin Etik ve Sosyal Konuların Anlaşılması, Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Literatür okuması Enformasyon Çağına Yönelik Ahlaki Boyutlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Literatür okuması Temel Kavramlar; Sorumluluk, Hesap Verilebilirlik, Yükümlülük, Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Literatür okuması Etik Sorunları Ortaya Çıkaran Temel Teknoloji Eğilimleri, Etik Analiz, Aday Etik İlkeler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuması Profesyonel Davranış Kuralları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Literatür okuması Gerçek Dünyaya İlişkin Etik İkilemler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Literatür okuması İnternet Çağında Kişisel Gizlilik ve Özgürlük Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Literatür okuması Mülkiyet Hakları: Fikri Mülkiyet Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Literatür okuması Sistem Kalitesi: Veri Kalitesi ve Sistem Hataları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Literatür okuması Yaşam Kalitesi: Tarafsızlık, Erişim ve Sınırlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Literatür okuması Bilgisayar Suçları ve Kötüye Kullanma Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Odabaşı, H. F, & Leymun, Ş. O.(2019). Bilişim Etiği ve Güvenliği, Nobel Yayıncılık
Dedeoğlu, G. (2009). Etik ve Bilişim. Etki Yayıncılık.
Tavani, H. T. (2011). Ethics and technology: Controversies, questions, and strategies for ethical computing. John Wiley & Sons.
Avşar, Z., & Öngören, G. (2010). Bilişim hukuku. Türkiye Bankalar Birliği.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0