TR EN

SUFI LITERATURE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDE420 SUFI LITERATURE 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrenciye tasavvufa yönelik kavramları, tasavvufun ortaya çıkışı dönemindeki sosyo-kültürel alt yapıyı kavratmaktır. Dersin sonunda öğrencinin tasavvuf edebiyatı ürünlerini diğer halk edebiyatı türlerinden ayırt etmesi, diğer türlerle karşılaştırması hedeflenmektedir.
Contents of the Course Unit: Tekke-Tasavvuf edebiyatının sosyal ve kültürel zemini, Tasavvuf edebiyatının tarihî gelişimi, kaynakları, tarikatlar, bu edebiyatın önemli temsilcileri ve ürünlerini içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Tasavvuf edebiyatı kaynaklarını ve onlardan yararlanma ölçütlerini listeler.
Tasavvuf edebiyatının toplumsal değişim ve dönüşümlerle ilişkisini çözümler.
Tekke, tarikat ve tasavvuf kavramları arasındaki ilişkileri keşfeder.
Tasavvuf edebiyatının yüzyıllar içindeki gelişimini ve temsilcilerini açıklar.
Tasavvuf edebiyatı metinlerini analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Türk tekke ve tasavvuf edebiyatının ana hatları, genel kavramlar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür tarama Tasavvuf nedir? Tasavvufun kökeni, kaynakları ve tasavvuf teorileri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür tarama Tasavvufun kurumsallaşması ve yayılması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür tarama Tarikatlar ve Anadolu’da tasavvuf akımları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür tarama Tarikatlar ve Anadolu’da tasavvuf akımları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür tarama XII. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür tarama XIII. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama XIV. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür tarama XV. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür tarama XVI. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür tarama XVII. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür tarama XVIII. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür tarama XIX. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür tarama XX. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Güzel, A. (2009), Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı, İstanbul: Akçağ Yay.
Kara, M. (2016), Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, İstanbul: Dergâh Yay.
Köprülü, F. (2013), Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, İstanbul: Akçağ Yay.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0