Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
CHE102 |
GENERAL CHEMISTRY |
1 |
5 |
4 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi MESUT BARIŞ |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı, öğrencilere; Madde ile ilgili temel bilgi ve Kimyasal değişimleri
anlamak için fikir ve kavramları öğretmektir. Atomlar, iyonlar ve moleküllerin
temel yapısını açıklamaktır. Temel kimya ve termokimya kavram ve prensiplerini
öğretmektir. Kimya ile inşaat mühendisliği arasında var olan temel prensip ve
kavramların, uygulamaları ile birlikte anlaşılırlığını sağlamaktır. Her bir konu
öğrencilerin bulunduğu programa göre detaylandırılarak anlatılacaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Kimyanın tanımı, Maddenin özellikleri ve ölçümü, Atomlar ve Atom Kuramı,
Kimyasal Bileşikler, Kimyasal Tepkimeler, Sulu Çözelti Tepkimelerine Giriş,
Asitler ve Bazlar, pH, Gazlar, Termokimya, Atomun Elektron Yapısı, Periyodik
Çizelge ve Atom Özellikleri, Kimyasal Bağ I: Temel Kavramlar, Kimyasal Bağ II:
Bağ Kuramları, Moleküller Arası Kuvvetler: ,Sıvılar ve Katılar, Çözeltiler ve
Fiziksel Özellikleri |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bu dersi alan öğrenciler: 1) Kimyanın temel prensip ve teorileri konusunda
bilgiye sahip olur. 2) Madde yapısı hakkında genel bilgiye sahip olur. 3)
Disiplinler arası çalışma konusunu kavrar (kimya- endüstri/inşaat müh.) 4)
Analitik düşünme ve tasarım yeteneğine sahip olur. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Kimyanın tanımı, Maddenin özellikleri ve ölçümü |
- |
2 |
- |
Atomlar ve Atom Kuramı |
- |
3 |
- |
Kimyasal Bileşikler |
- |
4 |
- |
Kimyasal Tepkimeler |
- |
5 |
- |
Sulu Çözelti Tepkimelerine Giriş |
- |
6 |
- |
Asitler ve Bazlar, pH |
- |
7 |
- |
Gazlar |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Termokimya |
- |
10 |
- |
Atomun Elektron Yapısı |
- |
11 |
- |
Periyodik Çizelge ve Atom Özellikleri |
- |
12 |
- |
Kimyasal Bağ I: Temel Kavramlar |
- |
13 |
- |
Kimyasal Bağ II: Bağ Kuramları |
- |
14 |
- |
Moleküller Arası Kuvvetler: ,Sıvılar ve Katılar |
- |
15 |
- |
Çözeltiler ve Fiziksel Özellikleri |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
1) Genel Kimya 1 (İlkeler ve Modern Uygulamalar), Petrucci, Herring, Madura,
Çeviri Ed. Tahsin Uyar vd, Palme Yayıncılık, 10. Baskı, Ankara, 2012.
(General Chemistry Principles and Modern Applications, Petrucci, Herring,
Madura, Ed. Tahsin Uyar et. al, Palme Press, 10th Edition, Ankara, 2012 )
2) Genel Kimya Laboratuvar Kitabı, A. B. Soydan vd., Alfa Yayınları, 4. Baskı,
İstanbul, 2006
(2- General Chemistry Laboratory Manual, A. B. Soydan et. al., Alfa Press, 4th
Edition İstanbul, 2006) |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Consider the formal systems used in civil engineering and discusses different method
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation to the correct expression is the formnül
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work independently in the field of civil engineering in the production and take responsibility for these issues
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As a requirement of civil engineering monitors current changes.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
5 |
70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
7 |
2 |
14 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
6 |
3 |
18 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
1 |
5 |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
2 |
2 |
4 |
TOPLAM |
52 |
0 |
130 |
|
Total Workload of the Course Unit |
130 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|