TR EN

REINFORCED CONCRETE I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CEN315 REINFORCED CONCRETE I 5 4 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. ANIL NİŞ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Betonarme taşıyıcı sistem davranışının temel ilkelerini ve tasarım yöntemlerini öğrenerek, kolon ve kirişlerin boyut ve donatılarının mevcut standartlara göre tasarlanması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Betonarme yapılar hakkında kapsamlı bilgiler verilmesi, kiriş ve kolon tasarımının mevcut yönetmeliklere göre yapılması konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Taşıma gücü yöntemini kavrayabilme
Hedeflenen davranışa sahip kiriş elemanı tasarlayabilme
Hedeflenen davranışa sahip kolon elemanı tasarlayabilme
Betonarme yapı elemanlarını güncel tasarım yönetmeliklerine göre analiz edebilme ve tasarlayabilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Araştırması Giriş, betonarmenin tanımı ve tarihçesi Anlatım
2 Literatür Araştırması Beton ve çelik hakkında genel bilgiler. Betonarme kesit ve limit durumları Anlatım
3 Literatür Araştırması Kısmi güvenlik faktörleri ve yapısal güvenlik, nihai güç için temel varsayımlar Anlatım
4 Literatür Araştırması TS500-200 ve Türk Deprem Yönetmeliğine 2018’e göre kiriş gereksinimleri Anlatım
5 Literatür Araştırması Eğilme yükleri altında tek donatılı kirişlerin tasarımı ve hesapları Anlatım
6 Literatür Araştırması Örnek soru ve çözümleri Anlatım
7 Literatür Araştırması Eğilme yükleri altında çift donatılı kirişlerin tasarımı ve hesapları. Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Araştırması Eğilme yükleri altında tablalı kirişlerin tasarımı ve hesapları Anlatım
10 Literatür Araştırması Kirişte kesme hesabı Anlatım
11 Literatür Araştırması Eksenel yük altındaki betonarme elemanların davranışı Anlatım
12 Literatür Araştırması Eksenel yük ve eğilme altında kolon hesabı ve donatılandırılması Anlatım
13 Literatür Araştırması Eksenel yük ve eğilme altında kolon hesabı ve donatılandırılması Anlatım
14 Literatür Araştırması Betonarme servis limit durumları Anlatım
15 Literatür Araştırması Örnek soru ve çözümleri Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Celep, Z., Kumbasar, N., Betonarme Yapılar, Beta Dağıtım, İstanbul, 2009. Atımtay, E., Reinforced Concrete, Vol.1 & Vol. 2, Bizim Büro Basımevi, Ankara, 1998. Mac Gregor, J., Reinforced Concrete: Mechanics and Design, Prentice-Hall International, 1998. K.Özden, İ.Eren, A.Trupia, T.Öztürk; Öngerilmeli Beton, İ.T.Ü. 1994. TS 500 Betonarme Yapıların Hesap ve Yapım Kuralları, 2000. Deprem Bölgelerinde Yapılacak Yapılar Hakkında Yönetmelik, 2007. Betonarme Tablo ve Abaklar, İTÜ İnşaat Fakültesi, 2012. S Köseoğlu; Temeller ve Yüzeysel Temeller, 1986. İ. Aka, F. Keskinel, F. Çılı; O.C. Çelik; Betonarme, Birsen Yayınevi, 2001.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Consider the formal systems used in civil engineering and discusses different method
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Civil engineering design for the project presentation to the correct expression is the formnül
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to work independently in the field of civil engineering in the production and take responsibility for these issues
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
As a requirement of civil engineering monitors current changes.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
As an individual becomes aware of social and professional responsibility.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 133
Total Workload of the Course Unit 133
Workload (h) / 25.5 5,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0