Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
CEN204 |
FLUID MECHANICS |
4 |
3 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu ders kapsamında öğrencilere birim sistemleri, akışkanların statiği, dinamiği ve kinematiği, muhtelif akım türleri ve özellikleri hakkında temel bilgiler vermek, ayrıca enerji ve momentum prensiplerinin akışkanlarda uygulaması amaçlanmıştır. |
Contents of the Course Unit: |
Birim sistemleri, akışkanlar mekaniğinde temel kavramlar, akışkanların statiği, dinamiği ve kinematiği, akım türleri, potansiyel ve çevrintili akım, akım fonksiyonu, süreklilik, enerji ve momentum denklemlerini içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Akışkanların temel özelliklerini ve birim sistemlerini inceleyebilme |
Akışkanların statiği ile ilgili temel prensiplerinin mühendislik problemlerinde uygulanabilmesi |
Akışkanların farklı mecralardaki akışı ile ilgili temel denklemler, kabuller ve matematik arka planlarının incelenebilmesi. |
Farklı akış türlerinin uygulama alanlarını kavranması. |
Matematik yöntemlerin akışkanlar mekaniğinde uygulanabilmesi |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Araştırması |
Birim Sistemleri |
Anlatım |
2 |
Literatür Araştırması |
Temel kavramlar |
Anlatım |
3 |
Literatür Araştırması |
Akışkanların Statiği |
Anlatım |
4 |
Literatür Araştırması |
Basınç Kuvvetlerinin Hesabı |
Anlatım |
5 |
Literatür Araştırması |
Rölatif denge |
Anlatım |
6 |
Literatür Araştırması |
Akışkanlar Kinematiği |
Anlatım |
7 |
Literatür Araştırması |
Akışkanlar Kinematiği |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Araştırması |
Akışkanlar Dinamiği |
Anlatım |
10 |
Literatür Araştırması |
İdeal Akışkanların Bir Boyutlu Akımları |
Anlatım |
11 |
Literatür Araştırması |
Bernoulli Denklemi |
Anlatım |
12 |
Literatür Araştırması |
Gerçek Akışkanların Bir Boyutlu Akımları |
Anlatım |
13 |
Literatür Araştırması |
İdeal ve Sıkışmayan Akışkanların İki Boyutlu Akımları |
Anlatım |
14 |
Literatür Araştırması |
İdeal ve Sıkışmayan Akışkanların İki Boyutlu Akımları |
Anlatım |
15 |
Literatür Araştırması |
----- |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Hidrolik;Sümer B.M,Ünsal İ,Bayazıt M. Birsen Yayınevi, |
John M.Cimbala ve Yunus Çengel,Fluid Mechanics |
Akışkanlar Mekaniği; Yalçın Yüksel |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Consider the formal systems used in civil engineering and discusses different method
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation to the correct expression is the formnül
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work independently in the field of civil engineering in the production and take responsibility for these issues
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As a requirement of civil engineering monitors current changes.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
7 |
2 |
14 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
39 |
0 |
99 |
|
Total Workload of the Course Unit |
99 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|