Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
CEN105 |
GEOLOGY FOR ENGINEERING |
2 |
2 |
2 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu derste jeolojinin ilkelerini, yer kabuğunun jeolojik sürecini, minerallerin, kayaların ve jeolojik ve çevresel sistemlerin temel özelliklerini ve inşaat mühendisliği yapımındaki rolünü öğretme amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Levha tektoniği ve depremler, yeryüzünü oluşturan elementler, mineral ve kayaçların sınıflandırılması, kayaçların ve süreksizliklerin mühendislik özellikleri, su ve rüzgar hareketi, tortul yapı, faylar ve kıvrımlar, saha araştırması, barajlar ve tünel jeolojisi, karstik sistemler, drenaj, ve çevresel jeoloji konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Toprak malzemelerinin çeşitlerini ve özelliklerini öğrenebilme |
Yüzey süreçlerinin doğasını ve ilgili çevre sorunlarını tanımlayabilme |
Jeolojik yapının oluşumunu ve yerkabuğundaki çeşitli değişiklikleri anlayabilme |
Çeşitli inşaat mühendisliği projelerinde jeolojinin kurallarını tanıyabilme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Dersin Tanımı, Amacı ve Kapsamı, Jeoloji ile İlgili Genel Kavramlar |
- |
2 |
- |
Yeryuvarı ve Yerkabuğu |
- |
3 |
- |
Yerkabuğunu Oluşturan Mineraller ve Özellikleri |
- |
4 |
- |
Mağmatik Kayaçlar |
- |
5 |
- |
Tortul ve Metamorfik Kayaçlar |
- |
6 |
- |
Jeolojik Yapılar |
- |
7 |
- |
Jeolojik Haritalar ve Kesitler |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Yeraltısuları Jeolojisi (Hidrojeoloji) |
- |
10 |
- |
Kütle Hareketleri |
- |
11 |
- |
Baraj Jeolojisi |
- |
12 |
- |
Tünel Jeolojisi |
- |
13 |
- |
Temel Jeolojisi |
- |
14 |
- |
Deprem |
- |
15 |
- |
Malzeme Jeolojisi |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Yüzer, E., Vardar, M., Erdoğan, M., ve Diğerleri., (1991), (Textbook)
İnşaat, Şehircilik ve Çevre Jeolojisi , Yurt Madenciliğini Geliştirme Vakfı, İstanbul. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Consider the formal systems used in civil engineering and discusses different method
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation to the correct expression is the formnül
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work independently in the field of civil engineering in the production and take responsibility for these issues
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As a requirement of civil engineering monitors current changes.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within.
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
4 |
1 |
4 |
Ödev |
4 |
1 |
4 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
5 |
1 |
5 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
45 |
0 |
75 |
|
Total Workload of the Course Unit |
75 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
2,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
3,0 |
|