TR EN

HISTORY OF ARCHITECTURE I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ARC223 HISTORY OF ARCHITECTURE I 3 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi İLKNUR TÜRKOĞLU
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Tarih öncesi dönemden başlayarak 17.-18. yüzyıllar arasına geçen süreçte sosyal ve kültürel ortamda yaşanan değişimlerin mimarlık ortamına yansımaları tespit edilmesi hedeflenmiştir. Söz konusu zaman aralığı Hristiyanlık dinin ortaya çıktığı devir sonrasında Avrupa merkezli ortaya çıkan mimari üslupların tanıtılması amaçlanmıştır. Ders kapsamında incelenen mimarlık ürünlerinin tarihi dönemlerde değişen mimari özellikleri ve bunlardaki çeşitlilikler ortaya konmaya çalışılacaktır. Tek bir yapı üzerinden yapılan incelemelerin kentsel ölçek kapsamında gösterdiği farklılıklar ve benzerlikler karşılaştırmalı olarak değerlendirilecektir
Contents of the Course Unit: Tarih öncesi ilk yapılar ve yerleşim merkezleri anlatılacaktır. Antik dönem Mezopotamya, Mısır, Pers, Minos, Miken, Etrüsk, Roma Pers, Yunan, Roma mimarisi tanıtılacaktır. Hristiyanlığın ortaya çıkışı sonrası Erken Hristiyanlık Dönemi, Romanesk, Karolenj ve Otto dönemi mimarlık anlayışları anlatılacaktır. Avrupa ve çevresinde inkişaf eden Gotik, Rönesans, Barok ve Rokoko mimarisi izah edilecektir. Ders sürecinde anlatılan dönemlerde mimarlığının oluşumunda bölgede var olan siyasal, kültürel ve ekonomik alandaki değişimler yapı türleri üzerinden değerlendirilecektir. Dönem yapılarının şehirlerin sosyal hayatına etkileri tartışılarak belirlenmeye çalışılacaktır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Tarih öncesi dönemden başlayarak Ortaçağ Avrupası ve çevre coğrafyasındaki dönemi yapılarının mimari özelliklerini tanımlayabilir.
Tarih öncesi devirden başlayarak Ortaçağ dönemine kadar olan süreçteki mimarlık anlayışındaki değişimleri yapı türleri üzerinden kavrayabilirler.
Tarih öncesi dönemden başlayarak Barok ve Rokoko dönemine kadar geçen devri kapsayan dönemin mimarlık disiplini üzerine yapılmış ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında ilgi sahibi olurlar.
İnsanoğlunun ilk inşa ettiği yapı türlerinin 17. ve 18. yüzyıllar arasındaki devre gelinceye kadar olan zaman aralığındaki mimari özelliklerindeki değişimleri tespit edebilirler.
Uygarlıklar tarihindeki siyasi ve kültürel değişimlerin mimarlık ortamına yansımalarını değerlendirebilirler, dönemlerin mimari terminolojisiyle ilgili bilgi sahibi olurlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Paleolitik ve Mezolitik dönemler mimari yapılarının anlatılması -
2 - Neolitik dönem medeniyetleri ve mimari yapıların incelenmesi -
3 - Mezopotamya medeniyetleri ile beraber Harappa ve Antik Pers medeniyeti mimarilerinin anlatılması -
4 - Antik Mısır mimarisinin anlatılması -
5 - Minos ve Miken medeniyetleri ile Antik Yunan mimarisinin incelenmesi -
6 - Etrüsk ve Roma medeniyetleri mimarisinin anlatılması -
7 - Erken dönem Hristiyan yapılarının ve mimarlık anlayışının incelenmesi -
8 - ARA SINAV -
9 - Doğu Roma İmparatorluğu / Bizans mimarsinin anlatılması -
10 - Karolenj ve Otto dönemi mimarsinin anlatılması -
11 - Gotik dönem mimarisinin anlatılması -
12 - Rönesans dönemi mimarisinin anlatılması -
13 - Barok ve Rokoko dönem mimarlık anlayışının incelenmesi -
14 - Genel Değerlendirme -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Leland, M.Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi:160, Başvuru Dizisi:6, İstanbul, 2000.
Naumann, R. Eski Anadolu Mimarlığı, TTK Basımevi, Ankara, 1975
Akdeniz, M. Gül. Tarih öncesi ve ilk çağ mimarlığı. İdeal Kültür Yayıncılık, İstanbul, 2016
Ching, Frank; Jarzombek, Mark; Prakash, Vikramaditya, A Global History of Architecture. TPB, 2008.
Mutlu, B., Mimarlık Tarihi. Ders notları I. Mimarlık Vakfı Enstitüsü Yayınları, İstanbul 2001.
Thorpe, Martin, Roma Mimarlığı, Homer Kitabevi , İstanbul,2002.
Kostof, S. ,A history of architecture: settings and rituals. New York: Oxford, 1995
Trachtenberg , M. & Hyman, Isabelle. , Architecture, from prehistory to postmodernity (2nd ed), 2002.
Fletcher, Sir B., History of Architecture, UK,1996.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
With the architectural education, students will gain the advanced theoretical and practical knowledge, which are supported by educational sources containing current information, and also be able to discuss and evaluate physical composition systems and methods.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They will have the comprehension and knowledge in relation to scientific, IT, aesthetic, art and historical and cultural infrastructure in the field of architecture.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They will be able to apply the theoretical knowledge and applications gained in the programme in their working life.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They will interpret and evaluate the environmental conditions required for architectural design by using their advanced knowledge and skills gained through the programme and they will also develop their ability to present their ideas and thoughts adequately in projects.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can work independently both in architectural education and its related fields.
2
They will take on responsibility individually or as a group member in order to solve unforeseen problems faced in the production field of architecture discipline.
3
They will plan and manage activities with regards to professional development of the staff working under their responsibility in the production field of architecture discipline.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They will make lifetime learning a priority in order to follow recent changes and innovations as necessary in architecture.
2
They will be able to determine their learning needs during and after their educational life and channel them.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They will inform individuals and institutions in the field of architectural. They will transfer their thoughts regarding architectural projects and problems using written, oral and presentation methods.
2
They will share their thoughts and solution suggestions with professionals and non-professionals related to the field of architecture by supporting it with quantitative and qualitative data.
3
They will organise activities regarding social environment with social awareness and they will take an effective role.
4
They will be able to use information technology effectively in the field of architecture.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They will act appropriately in the context of social, scientific and ethic values in all phases of architectural planning process including collecting and evaluating data, producing and implementing projects.
2
They will take part in construction management in the context of authority and responsibility. They will also have adequate awareness of environment protection and health and occupational safety issues.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 0 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 0 0 0
Total Workload of the Course Unit 0
Workload (h) / 25.5 0
ECTS Credits allocated for the Course Unit 0,0