Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
ARC223 |
HISTORY OF ARCHITECTURE I |
3 |
2 |
2 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
İngilizce |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi İLKNUR TÜRKOĞLU |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Tarih öncesi dönemden başlayarak 17.-18. yüzyıllar arasına geçen süreçte sosyal ve kültürel ortamda yaşanan değişimlerin mimarlık ortamına yansımaları tespit edilmesi hedeflenmiştir. Söz konusu zaman aralığı Hristiyanlık dinin ortaya çıktığı devir sonrasında Avrupa merkezli ortaya çıkan mimari üslupların tanıtılması amaçlanmıştır. Ders kapsamında incelenen mimarlık ürünlerinin tarihi dönemlerde değişen mimari özellikleri ve bunlardaki çeşitlilikler ortaya konmaya çalışılacaktır. Tek bir yapı üzerinden yapılan incelemelerin kentsel ölçek kapsamında gösterdiği farklılıklar ve benzerlikler karşılaştırmalı olarak değerlendirilecektir |
İçerik: |
Tarih öncesi ilk yapılar ve yerleşim merkezleri anlatılacaktır. Antik dönem Mezopotamya, Mısır, Pers, Minos, Miken, Etrüsk, Roma Pers, Yunan, Roma mimarisi tanıtılacaktır. Hristiyanlığın ortaya çıkışı sonrası Erken Hristiyanlık Dönemi, Romanesk, Karolenj ve Otto dönemi mimarlık anlayışları anlatılacaktır. Avrupa ve çevresinde inkişaf eden Gotik, Rönesans, Barok ve Rokoko mimarisi izah edilecektir. Ders sürecinde anlatılan dönemlerde mimarlığının oluşumunda bölgede var olan siyasal, kültürel ve ekonomik alandaki değişimler yapı türleri üzerinden değerlendirilecektir. Dönem yapılarının şehirlerin sosyal hayatına etkileri tartışılarak belirlenmeye çalışılacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Tarih öncesi dönemden başlayarak Ortaçağ Avrupası ve çevre coğrafyasındaki dönemi yapılarının mimari özelliklerini tanımlayabilir. |
Tarih öncesi devirden başlayarak Ortaçağ dönemine kadar olan süreçteki mimarlık anlayışındaki değişimleri yapı türleri üzerinden kavrayabilirler. |
Tarih öncesi dönemden başlayarak Barok ve Rokoko dönemine kadar geçen devri kapsayan dönemin mimarlık disiplini üzerine yapılmış ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında ilgi sahibi olurlar. |
İnsanoğlunun ilk inşa ettiği yapı türlerinin 17. ve 18. yüzyıllar arasındaki devre gelinceye kadar olan zaman aralığındaki mimari özelliklerindeki değişimleri tespit edebilirler. |
Uygarlıklar tarihindeki siyasi ve kültürel değişimlerin mimarlık ortamına yansımalarını değerlendirebilirler, dönemlerin mimari terminolojisiyle ilgili bilgi sahibi olurlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Paleolitik ve Mezolitik dönemler mimari yapılarının anlatılması |
- |
2 |
- |
Neolitik dönem medeniyetleri ve mimari yapıların incelenmesi |
- |
3 |
- |
Mezopotamya medeniyetleri ile beraber Harappa ve Antik Pers medeniyeti mimarilerinin anlatılması |
- |
4 |
- |
Antik Mısır mimarisinin anlatılması |
- |
5 |
- |
Minos ve Miken medeniyetleri ile Antik Yunan mimarisinin incelenmesi |
- |
6 |
- |
Etrüsk ve Roma medeniyetleri mimarisinin anlatılması |
- |
7 |
- |
Erken dönem Hristiyan yapılarının ve mimarlık anlayışının incelenmesi |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Doğu Roma İmparatorluğu / Bizans mimarsinin anlatılması |
- |
10 |
- |
Karolenj ve Otto dönemi mimarsinin anlatılması |
- |
11 |
- |
Gotik dönem mimarisinin anlatılması |
- |
12 |
- |
Rönesans dönemi mimarisinin anlatılması |
- |
13 |
- |
Barok ve Rokoko dönem mimarlık anlayışının incelenmesi |
- |
14 |
- |
Genel Değerlendirme |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Leland, M.Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi:160, Başvuru Dizisi:6, İstanbul, 2000. |
Naumann, R. Eski Anadolu Mimarlığı, TTK Basımevi, Ankara, 1975 |
Akdeniz, M. Gül. Tarih öncesi ve ilk çağ mimarlığı. İdeal Kültür Yayıncılık, İstanbul, 2016 |
Ching, Frank; Jarzombek, Mark; Prakash, Vikramaditya, A Global History of Architecture. TPB, 2008. |
Mutlu, B., Mimarlık Tarihi. Ders notları I. Mimarlık Vakfı Enstitüsü Yayınları, İstanbul 2001. |
Thorpe, Martin, Roma Mimarlığı, Homer Kitabevi , İstanbul,2002. |
Kostof, S. ,A history of architecture: settings and rituals. New York: Oxford, 1995 |
Trachtenberg , M. & Hyman, Isabelle. , Architecture, from prehistory to postmodernity (2nd ed), 2002. |
Fletcher, Sir B., History of Architecture, UK,1996. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık eğitimi ile güncel bilgiler içeren ders kaynakları ile desteklenen ileri düzeydeki torik ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve biçimsel kompozisyon sistemlerini ve yöntemlerini tartışır.
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık alanında gerekli, bilimsel, bilgisayar tabanı bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki teorik ve uygulamaları bilgileri çalışma alanlarında uygular.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak yapı tasarımı için gerekli çevresel verileri yorumlar, değerlendirir ve proje sunumu için düşüncenin doğru ifade edilmesini geliştirir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık eğitimi ile disiplininin üretim alanlarında bağımsız olarak iş yapabililir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olaral sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında sorumluluğu altında çalışanların bir proje kapsamında gelişimlerine yönelik etkinler planlar ve yönetir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık mesleğinin gereği olarak güncel değişimleri ve yenilikleri takip etme becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Öğrenim hayatı boyunca ve sonrasında öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık alanı ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirir, mimari proje ve mimari sorunlar hakkında düşüncelerini yazılı, sözlü ve sunum yöntemleri ile aktarır.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Mimarlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunların çözüm önerilerini sayısal ve niteliksel veriler ile destekleyerek, uzman olan ve olmayan kişiler ile paylaşır.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre ile ilgili proje ve etkinlikler düzenler ve bu etkinliklerde etkin rol üstlenir.
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar kullanma lisansı ile birlikte bişilim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
mimarlık alanı ile ilgili verilen toplanması, yorumlanması, projelerin oluşturulması ve yerinde uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Mimarlıkta yapı yönetimi yetki ve sorumlulukları içinde yer alır, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
0 |
0 |
0 |
|
Genel Toplam |
0 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
0 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
0,0 |
|