Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YZM201 | ALGORITHM ANALYSIS | 3 | 4 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH SEVİN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Algoritmalar, bilim ve bilgisayar uygulamalarında merkezi bir rol oynamaktadır. Algoritma Analizi ve Tasarımı Bilgisayar Bilimi, bilgisayar müfredatınınen temel derslerden biridir. Bu dersin iki ana hedefi, algoritma analizi temel kavramları öğrencilere tanıtmak ve öğrencilerin algoritma verimliliğinin önemini anlamalarını sağlamaktır. Öğrenciler etkin bir şekilde yeni algoritmaların analizi gerçekleştirmeyi sağlayan bilgi ve beceriler ile donatılmıştır. Algoritma tasarım teknikleri öğretmektir. Bu teknikler, yeni problemler için algoritmalar tasarımı için gerekli araçları öğrencilere sağlayacaktır. Algoritma analizi ve tasarım süreci,bilinen algoritmalarla sınıflandırılmış ve analiz edilmiş olacaktır. Ayrıca, birçok yeni algoritmalar ile ilgilenilecektir. |
Contents of the Course Unit: | Giriş, algoritma analizi, algoritma tasarımı, NP-zor problemlere bakış |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Algoritma verimliliği ve önemini kavrama |
Algoritmaların ve programların en kötü, en iyi ve ortalama durumlardaki zaman ve yer kaplama yeterliliğini analiz etme |
Çeşitli problem çözme teknikleri ve uygulamalarının tartışılması |
Algoritma yaklaşımı kullanmanın sebeplerinin anlaşılması ve gerekli bilginin gösterilmesi |
Belirsiz ve zor problemlerin farkındalığının edinilmesi, NP-kesin problemler, benzer teorik kavramlar ve yaklaşım geliştirme |
Bir mühendislik problemi için bir algoritma ve programlama çözümü tasarlayabilme. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Matematiksel tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
2 | - | Analizin temelleri 1 | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
3 | - | Analizin temelleri 2.Tekrarlı olmayan algoritmalar | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
4 | - | Sayımlı analizler, Diziler ve tekrar ilişkileri | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
5 | - | Tekrarlı ilişkilerin çözümü 1 | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
6 | - | Özyinelemeli Algoritmaların Analizi | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
7 | - | Tasarıma giriş | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Tasarıma giriş | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
10 | - | Greedy algoritmalar | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
11 | - | Dinamik Programlama Algoritmaları | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
12 | - | İstisna İşleme | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
13 | - | NP ve NP-complete problemlere giriş, anlaşılması, geri izleme yöntemi | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
14 | - | NP problemler için yaklaşım algoritmalar | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
15 | - | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Robert Sedgewick, Algorithms in C, Parts 1-4 Introduction to Algorithms, Charles E. Cormen, Thomas H.; Leiserson |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to identify, analyze, design, model and solve complex engineering problems based on engineering, science and mathematics fundamentals
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to apply engineering design to produce solutions that meet specific needs, taking into account global, cultural, social, environmental and economic factors as well as public health, safety and well-being
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to communicate effectively with various stakeholders
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to acquire new knowledge and find ways to apply it when necessary, using appropriate learning strategies
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to work effectively in a team where its members lead together, create a collaborative and inclusive environment, set goals, plan tasks, and meet goals
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to design and conduct appropriate experiments, analyze and interpret data, and apply engineering principles to draw conclusions
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 5 | 70 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 133 |
Total Workload of the Course Unit | 133 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |