TR EN

KULLANICI ARAYÜZÜ PROGRAMLAMA PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YZM210 KULLANICI ARAYÜZÜ PROGRAMLAMA 4 4 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders, programların kullanıcı arayüzlerinin nasıl oluşturulacağını ve temel prensiplerini öğretmeyi amaçlar.
Contents of the Course Unit: Bu ders grafiksel kullanıcı arayüzlerinin nasıl uygulandığıyla ilgilidir. Java dili ve Swing kütüphaneleri kullanılarak kullanıcı arayüzü oluşturulur. Ders, kullanıcı arayüzlerinin nasıl tasarlanacağına ilişkin farklı strateji ve teknikleri (ayrıntılı olarak) içerir. Odak noktası arayüzlerin geliştirilmesidir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Etkileşimli bir kullanıcı arayüzü oluşturmak için bir arayüz kütüphanesindeki mevcut bileşenleri kullanır.
Arayüz bileşenlerini gereken yerlerde kullanır.
Bir arayüzün davranışını görünümünden ayırır.
Duyarlı arayüz üretir.
Program kodunu, kodun farklı bölümlerinin birbirinden bağımsız olmasını sağlayacak şekilde yapılandırır.
Görsel sunumun temel veri yapısından bağımsız olduğu çözümleri planlamak ve oluşturur.
Öğrenci çalışmasını sunar ve tartışır.
Etkileşimli bir arayüz uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Ders hakkında genel bilgilendirme ve diğer dersler ile bağ kurulması Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
2 - Java diline genel bakış Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
3 - Nesneye dayalı programlama (OOP) prensiplerine genel bakış Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
4 - Nesneye dayalı programlama prensiplerinin arayüz programcılığında kullanımı, iç sınıflar Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
5 - Editöre uygun görsel arayüz tasarımcısının kurulumu ve görsel programlama ortamının tanıtılması Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
6 - Görsel programlamaya giriş Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
7 - Görsel kullanıcı arayüzü bileşenlerinin kullanımı - 1 Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 - Görsel kullanıcı arayüzü bileşenlerinin kullanımı - 2 Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
10 - Görsel kullanıcı arayüzü bileşenlerinin kullanımı - 3 Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
11 - Kullanıcı arayüzü bileşenleriyle veritabanı işlemleri Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
12 - Multithreading yöntemiyle kullanıcı arayüzünü etkin kullanma Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
13 - Öğrenci projelerinin sunumu ve değerlendirilmesi Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
14 - Öğrenci projelerinin sunumu ve değerlendirilmesi Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
15 - Öğrenci projelerinin sunumu ve değerlendirilmesi Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to identify, analyze, design, model and solve complex engineering problems based on engineering, science and mathematics fundamentals
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply engineering design to produce solutions that meet specific needs, taking into account global, cultural, social, environmental and economic factors as well as public health, safety and well-being
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to communicate effectively with various stakeholders
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to acquire new knowledge and find ways to apply it when necessary, using appropriate learning strategies
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work effectively in a team where its members lead together, create a collaborative and inclusive environment, set goals, plan tasks, and meet goals
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to design and conduct appropriate experiments, analyze and interpret data, and apply engineering principles to draw conclusions
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 0 0 0
Ödev 1 10 10
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 14 1 14
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 2 1 2
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 81 0 132
Total Workload of the Course Unit 132
Workload (h) / 25.5 5,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0