Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YZM210 | KULLANICI ARAYÜZÜ PROGRAMLAMA | 4 | 4 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders, programların kullanıcı arayüzlerinin nasıl oluşturulacağını ve temel prensiplerini öğretmeyi amaçlar. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders grafiksel kullanıcı arayüzlerinin nasıl uygulandığıyla ilgilidir. Java dili ve Swing kütüphaneleri kullanılarak kullanıcı arayüzü oluşturulur. Ders, kullanıcı arayüzlerinin nasıl tasarlanacağına ilişkin farklı strateji ve teknikleri (ayrıntılı olarak) içerir. Odak noktası arayüzlerin geliştirilmesidir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Etkileşimli bir kullanıcı arayüzü oluşturmak için bir arayüz kütüphanesindeki mevcut bileşenleri kullanır. |
Arayüz bileşenlerini gereken yerlerde kullanır. |
Bir arayüzün davranışını görünümünden ayırır. |
Duyarlı arayüz üretir. |
Program kodunu, kodun farklı bölümlerinin birbirinden bağımsız olmasını sağlayacak şekilde yapılandırır. |
Görsel sunumun temel veri yapısından bağımsız olduğu çözümleri planlamak ve oluşturur. |
Öğrenci çalışmasını sunar ve tartışır. |
Etkileşimli bir arayüz uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Ders hakkında genel bilgilendirme ve diğer dersler ile bağ kurulması | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
2 | - | Java diline genel bakış | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
3 | - | Nesneye dayalı programlama (OOP) prensiplerine genel bakış | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
4 | - | Nesneye dayalı programlama prensiplerinin arayüz programcılığında kullanımı, iç sınıflar | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
5 | - | Editöre uygun görsel arayüz tasarımcısının kurulumu ve görsel programlama ortamının tanıtılması | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
6 | - | Görsel programlamaya giriş | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
7 | - | Görsel kullanıcı arayüzü bileşenlerinin kullanımı - 1 | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Görsel kullanıcı arayüzü bileşenlerinin kullanımı - 2 | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
10 | - | Görsel kullanıcı arayüzü bileşenlerinin kullanımı - 3 | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
11 | - | Kullanıcı arayüzü bileşenleriyle veritabanı işlemleri | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
12 | - | Multithreading yöntemiyle kullanıcı arayüzünü etkin kullanma | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
13 | - | Öğrenci projelerinin sunumu ve değerlendirilmesi | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
14 | - | Öğrenci projelerinin sunumu ve değerlendirilmesi | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
15 | - | Öğrenci projelerinin sunumu ve değerlendirilmesi | Anlatım, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to identify, analyze, design, model and solve complex engineering problems based on engineering, science and mathematics fundamentals
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to apply engineering design to produce solutions that meet specific needs, taking into account global, cultural, social, environmental and economic factors as well as public health, safety and well-being
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to communicate effectively with various stakeholders
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to acquire new knowledge and find ways to apply it when necessary, using appropriate learning strategies
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to work effectively in a team where its members lead together, create a collaborative and inclusive environment, set goals, plan tasks, and meet goals
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to design and conduct appropriate experiments, analyze and interpret data, and apply engineering principles to draw conclusions
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 14 | 1 | 14 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 81 | 0 | 132 |
Total Workload of the Course Unit | 132 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |