TR EN

MATHEMATICS I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MTH105 MATHEMATICS I 1 5 4 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ ALTUN-Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ARSLAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Reel FÖğrencilere, reel fonksiyonlar,trigonometrik ve üstel fonksiyonlar,limit ve türev kavramları ve çözümlemeleri,belirsiz ve belirli integral çözüm ve uygulamalarını yapabilmesini öğretmektir.
Contents of the Course Unit: Reel Fonksiyonlar,Trigonometrik ve Üstel Fonksiyonlar,Limitler ve Türevlerin Tanım ve Uygulamaları, Belirli ve Belirsiz İntegraller Çözüm ve Uygulamaları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bu dersi alan öğrenciler; I. Fonksiyonları, çeşitlerini tanımlar, özelliklerini bilir. II. Limit ve sürekliliği bilir, çözümlemelerini yapar. III. Türevi çeşitli teknik problemlerin çözümünde kullanabilir. IV. Belirsiz integral ilgili problem çözümlerini yapabilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin Tanımı ve Kapsamı -
2 - Reel Sayılar, Kompleks Sayılar, Bunlara İlişkin Problemler ve Çözümlemeler. -
3 - Özdeşlikler, Cebirsel Denklemler, Bunlarla İlgili Çözümlemeler. -
4 - Limitler, Limit Alma Kuralları, Bir Fonksiyonun Limit Değerinin Hesaplanması. -
5 - Limitlerde Belirsiz Haller, L'Hospital Kuralı Uygulamaları -
6 - Türevin Cebirsel ve Geometrik Anlamları, Türev Alma Kuralları, Türevin -
7 - Trigonometrik Fonksiyonların Türevleri, Teknikte Uygulamaları -
8 - ARA SINAV -
9 - Trigonometrik Fonksiyonların Türevleri, Teknikte Uygulamaları -
10 - İntegral Tanımı, Formülleri, Integrasyon Yöntemleri -
11 - İntegral Tanımı, Formülleri, Integrasyon Yöntemleri -
12 - Basit Kesirlere Ayırma Yöntemi ile Integral Alma Uygulamaları -
13 - Transandant Fonksiyonların Integrali, Bununla İlgili Çözümlemeler. -
14 - Transandant Fonksiyonların Integrali, Bununla İlgili Çözümlemeler. -
15 - Belirli Integral Tanımı, Formülleri ve Yöntemleri. -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Temel ve Genel Matematik, H. Hilmi Hacısalihoğlu, Mustafa Balcı, Ankara, 1996.
Yüksek Matematik Problemleri, A. Karadeniz, Çağlayan Kitabevi, İstanbul, 2003.
Diferansiyel ve İntegral Hesap, W. A. Granville, P. F. Smith, W. R. Longley. Çeviren: Naci İskender, İstanbul, 1954

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety, under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability, Ability to design to meet requirements.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work in teams with different disciplines
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
0
2
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
0
2
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
0
3
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
1
4
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 5 70
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 35 35
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 25 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 148
Total Workload of the Course Unit 148
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0