Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MIM209 | ARCHITECTURAL DESIGN I | 3 | 8 | 4 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. BURAK KAAN YILMAZSOY-Öğr.Gör. ÖMER YEŞİLDAL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrencilerin ders içeriğindeki bilgileri kullanımı ile, veri organizasyonu, düşünsel organizasyon ve mekansal organizasyon konularında biliş ve farkındalık sağlayarak, mimari tasarıma başlangıç sürecinde, eğitime başlayana kadar farkında olunan mekan olan konutu tasarlayarak, ilk mimari tasarım öğretilerini edinmek. Mekan, çevre, yer ile ilgili temel tasarım problemlerini keşfetme, anlama ve çözümleme becerilerini geliştirmek dersin amacıdır. |
Contents of the Course Unit: | Yer ile etkileşimli barınma işlevli bir yapının tasarım problemlerini , temel mimari kavramların var olan örnekleri üzerinden okuyarak anlar ve yer-yapı-mekan ilişkilerini, esnek program, malzeme, strüktür, performans kriterleri doğrultusunda mimari anlatım teknikleri aracılığıyla fikirlerini, önerilerini ifade eder, sunar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Farklı ölçekleri kapsayan mimari tasarıma her ölçekte hakim olur. |
Tasarım stratejilerinin farklı yaklaşımlarını yorumlar. |
Tasarım stratejilerini ilişkilendirirken çevresel faktörleri manipüle ederek uygun mimari düşünce ve ölçeği çözümler. |
Sürdürülebilirlik, mekansal kalite, strüktür ve servisleri anlamaya yönelik Teknik stratejileri sorgular. |
Bireysel çalışmalarını eleştiriler doğrultusunda geliştirir. |
Mimari mekanı keşfedebilmek için fiziksel modellemeyi kullanır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Öğrencilerde olumlu izlenim oluşturma, ders konularına ait hazırlık | Giriş, Dersin kapsamı Slayt sunumu Anlatım-Tartışma | - |
2 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Konut konusunda araştırma, arazi analizi | - |
3 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Konut konusunda araştırma, arazi analizi | - |
4 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Mimari program hazırlama, tartışma | - |
5 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Tasarımda form ve fonksiyon ilişkisinin kurulması | - |
6 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Planların tasarımı, Slayt sunum anlatım-Tartışma | - |
7 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Planların tasarımı, Slayt sunum anlatım-Tartışma | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, anlatım planını ve ders materyallerini hazırlama | Planların tasarımı, Slayt sunum anlatım-Tartışma | - |
10 | Literatür okuma, Anlatım Planını ve Ders Materyallerini Hazırlama, Slayt sunum Anlatım-Tartışma | Kesit ve görünüşlerin planlar ile senkronize olarak tasarlanması | - |
11 | Literatür okuma, Anlatım Planını ve Ders Materyallerini Hazırlama, Slayt sunum Anlatım-Tartışma | 3 boyutlu çizim ve modellemenin gerçekleştirilmesi | - |
12 | Literatür okuma, Anlatım Planını ve Ders Materyallerini Hazırlama, Slayt sunum Anlatım-Tartışma | 3 boyutlu çizim ve modellemenin gerçekleştirilmesi | - |
13 | Literatür okuma, Anlatım Planını ve Ders Materyallerini Hazırlama, Slayt sunum Anlatım-Tartışma | Tüm tasarım aşamalarının mimari anlatım teknikleri ile sunuma hazırlanması | - |
14 | Literatür okuma, Anlatım Planını ve Ders Materyallerini Hazırlama, Slayt sunum Anlatım-Tartışma | Tüm tasarım aşamalarının mimari anlatım teknikleri ile sunuma hazırlanması | - |
15 | Literatür okuma, Anlatım Planını ve Ders Materyallerini Hazırlama, Slayt sunum Anlatım-Tartışma | Tüm tasarım aşamalarının mimari anlatım teknikleri ile sunuma hazırlanması | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Arrayo, Salvador Perez, Atena, Rossano, Kebel, Igor, Emerging Techonologıes and Housing Protoypes, Rotterdam:Berlage Instıtute. Norberg Schulz, Christian, Genıus Loci: Towards Phenomenology of Architecture, Rizzoli,1980 Rattenbury, Kester, This is not Architecture: Media Constructıon, London: Routledge, 2002(ilk basım) |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The students is able to implement the knowledge gained during the course to their working areas.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They are able to assess and interpreter the environmental data for designing building by using advance skills and knowledge gained during the architectural education.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The students are able to have detail information regarding real life, experience and systems by focusing on the discipline of architecture.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They have the knowledge and concepts on the history of art, aesthetic, the skill of CAD use and cultural infrastructure.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They are able to have planning and management skills under a group responsibility.
|
0 | |||||
2 |
The students are able to gain the life-time learning skill that is the crucial part of the discipline of architecture
|
1 | |||||
3 |
They are able to know how to deal with their learning needs in the educational life and after.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They consider the ethical issues strictly in case of collecting data, interpretation of the data, producing the projects and the phase of implementation in the field of architecture.
|
3 | |||||
2 |
They have sufficient awareness regarding environmental protection and occupational health and safety issues and also they consider risk management and responsibility issues.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They are able to transfer or share their comments and/or critiques regarding the architectural projects and problems with certain methods such as written, oral or other presentation techniques. They are also able to inform individuals or institutions in the field of architecture.
|
0 | |||||
2 |
They are able to share their thoughts and suggestions by supporting them with numerical and qualitative manner in the architectural field with the specialists or not.
|
2 | |||||
3 |
They are able to produce social responsibility projects and activities regarding social environment and they are also able to take active roles.
|
4 | |||||
4 |
They are able to use of communication and information technologies effectively and efficiently in the field of architecture.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They are able to work independently in the field of architecture and its production areas.
|
4 | |||||
2 |
They are able to take responsibilities in the field of architectural productions in order to solve unpredictable problems and issues.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 8 | 112 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 6 | 84 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 1 | 8 | 8 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 29 | 0 | 204 |
Total Workload of the Course Unit | 204 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |