Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GTP215 | İLLÜSTRASYON I | 3 | 4 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA GÜNAY |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. MEHMET ÖĞÜT |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İlüstrasyon teknik araçlarını kullanarak belli bir konuyu konunun gerektirdiği tema içerisinde görsel bir anlatıma çevirmek,beyin fırtınası,yansıtma, gözlem yaparak uygulamada bulunmak. |
Contents of the Course Unit: | İllüstrasyon türlerine dair uygulama,ürün tasarımında skeç teknikleri, doğru tekniğin araçın seçim aşaması çizgisel çalışmalar,toz pastel,guaj boya, ekolin, gibi birden çok tekniğin kullanımı ve ileri illüstrasyon teknikleri, uygulamalı olarak çizim ve verilen konuların betimlenmesi ve görselleştirilmesi kapsamında illüstratif bir anlayışın özümsenmesi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İllüstrasyon olgusunun çözümlenip grafik tasarım uygulamalarında kullanabilme yetisinin artırılmasını sağlar. Grafik tasarımda kompozisyon, renk form olgusunun çözümlenmesi ile grafik elemanların, ilkeleri bağlamında elemanların yan yana geliş ilişkilerini doğru çözümler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Makale tarama, Kitap okuma | Dersin tanımı işlenecek konu ve uygulamalar hakkında genel bilgi, Tasarımın unsurları, temel ilkeleri | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
2 | Makale tarama, Kitap okuma | Tasarım Süreci, illüstrasyon nedir? nerede kullanılır, illüstrasyon çeşitleri ve örneklerle açıklanması, Renklerin psikolojik mesajları, eskiz çalışmasına başlangıç | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
3 | Makale tarama, Kitap okuma | Gestalt teorisi / Strüktür ve mekan / Kompozisyon-görsel denge, Strüktür kavramı / rengin grafik tasarıma etkilerini öğrenmek ve uygulamalarını yapmak, eskiz çalışma devamı | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
4 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | illustrasyon program tanıtımı, Program arayüz kullanımı, tool tanıtımı, paneller, kitap kapağı çalışması | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
5 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Program kullanarak objeleri yapısal özelliklerine uygun stilize etmek, kitap kapağı çalışması devamı | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
6 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Şekilleri taşıma, kopyalama, boyutlandırma, eğme, bükme, renklendirme | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
7 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Vektörel programda metin düzenleme, nokta metni oluşturma, yol üzerine metin yazma | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Kurumsal Kimlik, Logo tasarım çalışması, tasarımın hikayesini oluşturma, önemini ortaya koymak | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
10 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Doğru tasarımın ipuçları, konu ve mesaja uygunluk bakımından tasarımların değerlendirmesi, Göstergebilim, ikon oluşturma | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
11 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | İmge Bağlantılı Semboller Oluşturmak, serbest çalışma, Storyboard çalışması | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
12 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Seçmeli hikaye konu: Storyboard çalışmasının devamı | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
13 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Tasarımın hikayesine devam ederek storyboard çalışmasını şekillendirme | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
14 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Özgün, yaratıcılığa, araştırmaya yönelik ortak ve bireysel çalışmalar, | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
15 | Uygulama, Yapılan çalışmaların pekiştirilmesi | Fikir ve mesajı anlatacak uygulamalar yapmak, final projesinin son hali değerlendirmesi, genel tekrar | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
İllüstrasyonun İkinci Altın Çağı Elif Songür Dağ |
Taschen ILLUSTRATION NOW! Vol. 1 - Julius Wiedemann New and unread |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic communication, design and graphic design principles related to the fields of diagnosis.
|
4 | |||||
2 |
Advertising, publishing, printing graphic design, such as information relating to their field of study and has the industry's needs.
|
5 | |||||
3 |
Used in graphic design, computer programs have sufficient knowledge to use.
|
4 | |||||
4 |
Job responsibilities and ethical values has information on.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contemporary, original, aesthetic and practical graphic design recognizes.
|
4 | |||||
2 |
Recognize and authority in the field of art and design will follow.
|
5 | |||||
3 |
Computer supported graphic design programs recognize.
|
5 | |||||
4 |
Design, implementation and recognizes the printing stage.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design can produce a product level, has the aesthetic point of view.
|
4 | |||||
2 |
Creation of graphic design, implementation plans and production phases.
|
4 | |||||
3 |
Graphic design creates products and projects.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design prepress and postpress stages of diagnosis.
|
4 | |||||
2 |
All types of graphic design product design.
|
4 | |||||
3 |
Carries out all stages of graphic design from the preparation for printing to post-press.
|
5 | |||||
4 |
Photography, web design, animation production in the field is made.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design in creating products, ideas, sketches, concept creation, implementation and prepare makeready processes independently.
|
4 | |||||
2 |
In advertising agencies, graphic design studios, advertising departments of companies; advertising campaign creates product concepts and designs.
|
5 | |||||
3 |
Design, projects and exhibitions ability has to offer.
|
4 | |||||
4 |
The renewed communication and design perspective, current computer programs will follow.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acquired advanced knowledge in the field of graphic design to critically evaluate.
|
4 | |||||
2 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
4 | |||||
3 |
Develops professional knowledge and skills continuously.
|
5 | |||||
4 |
Design an objective perspective to gain the skill assessment.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All graphical design product, is designed in accordance with design criteria.
|
4 | |||||
2 |
Professional computer software professional, efficient and has the ability to use quickly.
|
5 | |||||
3 |
The concept, introducing professional takes photos, website design and animation.
|
5 | |||||
4 |
Advertising agencies and design studios as well as to the fields of study, professional liability, to act in accordance with ethical values are capable of.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 5 | 2 | 10 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 6 | 2 | 12 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 10 | 2 | 20 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |