Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GTP106 | TEMEL GRAFİK TASARIM | 2 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA GÜNAY |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SÜLEYMAN BÜLENT OKAY |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Temel grafik tasarım ilkelerini ve araçlarını öğrenerek, grafik ürünler tasarlamak ve uygulamak. |
Contents of the Course Unit: | Grafik tasarım ilkeleri ve elemanları, Rengin grafik tasarıma etkileri, stilize, Biçim Bozma, İmge, Kavram Bağlantılı Semboller, Fikir ve mesajı sembollerle anlatmak, İmge Bağlantılı Semboller konularını kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Tasarım ilkelerini ve elemanlarını öğrenir. |
Objelerden yola çıkarak grafiksel yorumlar yapar. |
Fikir ve mesajı sembollerle anlatır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konu ile ilgili araştırma ve okumalar | Tasarımın tanımı, önemi, uyulması gereken kurallar, tasarım çeşitleri, ilkeleri | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
2 | Araştırma, uygulama | Türkiye ve dünyada tasarım tarihi, yaşanan gelişmeler, reklam kampanya tasarımı, afiş, amblem, kartvizit tasarımı özellikleri | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
3 | Araştırma, uygulama | Tasarımın unsurları, temel ilkeleri, renklerin psikolojik mesajları, Strüktür kavramı / Gestalt teorisi / Strüktür ve mekan / Kompozisyon-görsel denge | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
4 | Araştırma, uygulama | Photoshop program tanıtımı, Rengin grafik tasarıma etkilerini öğrenmek ve uygulamalarını yapmak | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
5 | Araştırma, uygulama | Dekupe tanımı, yapılışı, harflerin kullanımı, harfleri yapısal özelliklerine uygun stilize etmek | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
6 | Araştırma, uygulama | Program kullanarak objeleri yapısal özelliklerine uygun stilize etmek | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
7 | Araştırma, uygulama | Logo tasarım çalışması, tasarımın hikayesini oluşturma, önemini ortaya koymak | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma, uygulama | Afiş tasarım çalışması, doğru tasarımın ipuçları, konu ve mesaja uygunluk bakımından değerlendirme | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
10 | Araştırma, uygulama | İmge Bağlantılı Semboller Oluşturmak, Kitap ayracı serbest çalışma | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
11 | Araştırma, uygulama | Seçmeli konu: - Davetiye Tasarımı - Pankart - Kent Afişi Tasarımı | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
12 | Araştırma, uygulama | Amblem tasarımı, tasarımın hikayesini oluşturma | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
13 | Araştırma, uygulama | Objelerden yola çıkarak grafiksel yorumlar yapmak | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
14 | Araştırma, uygulama | Özgün, yaratıcılığa, araştırmaya yönelik ortak ve bireysel çalışmalar | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
15 | Araştırma, uygulama | Fikir ve mesajı anlatacak uygulamalar yapmak, genel tekrar | Anlatım, soru / cevap, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Güngör,İ.H.(2005). Temel Tasar, İstanbul: Esen Ofset |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic communication, design and graphic design principles related to the fields of diagnosis.
|
3 | |||||
2 |
Advertising, publishing, printing graphic design, such as information relating to their field of study and has the industry's needs.
|
4 | |||||
3 |
Used in graphic design, computer programs have sufficient knowledge to use.
|
4 | |||||
4 |
Job responsibilities and ethical values has information on.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Contemporary, original, aesthetic and practical graphic design recognizes.
|
3 | |||||
2 |
Recognize and authority in the field of art and design will follow.
|
3 | |||||
3 |
Computer supported graphic design programs recognize.
|
4 | |||||
4 |
Design, implementation and recognizes the printing stage.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design can produce a product level, has the aesthetic point of view.
|
3 | |||||
2 |
Creation of graphic design, implementation plans and production phases.
|
3 | |||||
3 |
Graphic design creates products and projects.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design prepress and postpress stages of diagnosis.
|
4 | |||||
2 |
All types of graphic design product design.
|
3 | |||||
3 |
Carries out all stages of graphic design from the preparation for printing to post-press.
|
4 | |||||
4 |
Photography, web design, animation production in the field is made.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Graphic design in creating products, ideas, sketches, concept creation, implementation and prepare makeready processes independently.
|
3 | |||||
2 |
In advertising agencies, graphic design studios, advertising departments of companies; advertising campaign creates product concepts and designs.
|
2 | |||||
3 |
Design, projects and exhibitions ability has to offer.
|
3 | |||||
4 |
The renewed communication and design perspective, current computer programs will follow.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acquired advanced knowledge in the field of graphic design to critically evaluate.
|
3 | |||||
2 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
3 | |||||
3 |
Develops professional knowledge and skills continuously.
|
3 | |||||
4 |
Design an objective perspective to gain the skill assessment.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All graphical design product, is designed in accordance with design criteria.
|
3 | |||||
2 |
Professional computer software professional, efficient and has the ability to use quickly.
|
4 | |||||
3 |
The concept, introducing professional takes photos, website design and animation.
|
2 | |||||
4 |
Advertising agencies and design studios as well as to the fields of study, professional liability, to act in accordance with ethical values are capable of.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 10 | 2 | 20 |
Proje Hazırlama | 6 | 3 | 18 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 1 | 4 | 4 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 8 | 3 | 24 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 57 | 0 | 148 |
Total Workload of the Course Unit | 148 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |