Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
HTP152 |
REKLAMCILIĞA GİRİŞ |
2 |
3 |
3 |
7 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. ATİLLA AKALIN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. ZEYNEP ÖZCAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu ders ile; öğrencilere reklamcılık kavramını, kuramlarını ve ilkelerini tanıtarak, başarılı bir reklam uygulaması için gerekli altyapıyı oluşturmayı amaçlar. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği; reklamcılığın tanımı, tarihsel gelişimi, fonksiyonları, amaçları, türleri ve ortamları; reklam modelleri, reklam ajansları, reklamcılıkla ilgili kuruluşlar ve denetim mekanizmaları, reklamda etik, reklam kampanyası süreci, hedef kitle ve yaratıcılık konularını kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Reklamcılığa dönük temel kuramsal ve teorik bilgiye sahip olur. |
Reklam iletişiminin nasıl çalıştığını kavrar. |
Reklam ikna yöntemlerini gözlemler. |
Reklamın genel ilkelerini pratik çalışmalarla ilişkilendirir. |
Reklam kampanya ve süreçlerini amacına uygun olarak tasarlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür taraması |
Pazarlama, Pazarlama İletişimi ve Reklam İlişkisi |
Anlatım, Soru Cevap |
2 |
Literatür taraması |
Reklamın Tanımı, Özellikleri ve Fonksiyonları |
Anlatım, Soru Cevap |
3 |
Literatür taraması |
Reklamcılığın Tarihsel Gelişimi |
Anlatım, Soru Cevap |
4 |
Literatür taraması |
Reklam Modelleri |
Anlatım, Soru Cevap |
5 |
Literatür taraması |
Reklam Türleri I |
Anlatım, Soru Cevap |
6 |
Literatür taraması |
Reklam Türleri I |
Anlatım, Soru Cevap |
7 |
Literatür taraması |
Genel Tekrar |
Anlatım, Soru Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür taraması |
Reklam Ortamları I (Radyo, Televizyon, Gazete ve Dergi) |
Anlatım, Soru Cevap |
10 |
Literatür taraması |
Reklam Ortamları II (Açıkhava, Transit, Satış Yeri, Sinema) |
Anlatım, Soru Cevap |
11 |
Literatür taraması |
Reklam Ortamları III (Dijital) |
Anlatım, Soru Cevap |
12 |
Literatür taraması |
Reklam Ajansları |
Anlatım, Soru Cevap |
13 |
Literatür taraması |
Reklamda Özdenetim ve Etik |
Anlatım, Soru Cevap |
14 |
Literatür taraması |
Dünyadan ve Türkiye'den Reklam Örnekleri |
Anlatım, Soru Cevap |
15 |
Literatür taraması |
Genel Tekrar |
Anlatım, Soru Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Elden, M. (2009). Reklam ve Reklamcılık, İstanbul: Say Yayınları |
Peltekoğlu, Balta, F.(2019). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam, İstanbul: Beta Yayınları. |
Babür Tosun, N. (2018). Reklam Yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayın. |
Topsümer, F. ve Elden, M. (2013). Reklamcılıkta Kavramlar, Kararlar ve Kurumlar. |
Elden, M., Ulukök, Ö., Yeygel, S. (2017). Şimdi Reklamlar... İstanbul: İletişim Yayınları. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communication Science explains the basic concepts of public relations and associate them with the theoretical foundation of Communication Sciences.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyloj and statistical issues related to their branches as they have in the theoretical and practical information solutions for public relations use.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes the social requirements and in accordance with the requirements of applications under realistic models of communication design.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
A specific conceptual model using the methods of modern public relations knows.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Existing applications in the field of Public Relations analyze, evaluate and develop applications for their development.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
PR issues involved in the field selects the appropriate research methods and techniques, apply.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
PR modern techniques and tools necessary for the application selects and uses effective.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Research design and methods, surveys, collecting data, analyzing the results, evaluation of consciousness and responsibility to have.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
May carry out work effectively as an individual.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Ability to work effectively within a team and take responsibility shows.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Conscious of the necessity of lifelong learning, science and technology developments can be followed through the mass media and can renew themselves.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Project management, workplace practices, employee health, environmental and safety issues is conscious.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Social Responsibility solutions and applications are aware of the universal and social effects and is aware of the importance of this issue.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Oral or written, express a problem and can communicate effectively and have at least one foreign language.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Contact management, supervision, development and safety / reliability knowledgeable about and be able to apply this information in the study.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
With professional and ethical responsibility of spreading awareness in the society has this responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
8 |
112 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
1 |
14 |
Ödev |
1 |
3 |
3 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
45 |
0 |
173 |
|
Total Workload of the Course Unit |
173 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
7,0 |
|