TR EN

REKLAMCILIĞA GİRİŞ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HTP152 REKLAMCILIĞA GİRİŞ 2 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. ATİLLA AKALIN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ZEYNEP ÖZCAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile; öğrencilere reklamcılık kavramını, kuramlarını ve ilkelerini tanıtarak, başarılı bir reklam uygulaması için gerekli altyapıyı oluşturmayı amaçlar.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; reklamcılığın tanımı, tarihsel gelişimi, fonksiyonları, amaçları, türleri ve ortamları; reklam modelleri, reklam ajansları, reklamcılıkla ilgili kuruluşlar ve denetim mekanizmaları, reklamda etik, reklam kampanyası süreci, hedef kitle ve yaratıcılık konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Reklamcılığa dönük temel kuramsal ve teorik bilgiye sahip olur.
Reklam iletişiminin nasıl çalıştığını kavrar.
Reklam ikna yöntemlerini gözlemler.
Reklamın genel ilkelerini pratik çalışmalarla ilişkilendirir.
Reklam kampanya ve süreçlerini amacına uygun olarak tasarlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür taraması Pazarlama, Pazarlama İletişimi ve Reklam İlişkisi Anlatım, Soru Cevap
2 Literatür taraması Reklamın Tanımı, Özellikleri ve Fonksiyonları Anlatım, Soru Cevap
3 Literatür taraması Reklamcılığın Tarihsel Gelişimi Anlatım, Soru Cevap
4 Literatür taraması Reklam Modelleri Anlatım, Soru Cevap
5 Literatür taraması Reklam Türleri I Anlatım, Soru Cevap
6 Literatür taraması Reklam Türleri I Anlatım, Soru Cevap
7 Literatür taraması Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması Reklam Ortamları I (Radyo, Televizyon, Gazete ve Dergi) Anlatım, Soru Cevap
10 Literatür taraması Reklam Ortamları II (Açıkhava, Transit, Satış Yeri, Sinema) Anlatım, Soru Cevap
11 Literatür taraması Reklam Ortamları III (Dijital) Anlatım, Soru Cevap
12 Literatür taraması Reklam Ajansları Anlatım, Soru Cevap
13 Literatür taraması Reklamda Özdenetim ve Etik Anlatım, Soru Cevap
14 Literatür taraması Dünyadan ve Türkiye'den Reklam Örnekleri Anlatım, Soru Cevap
15 Literatür taraması Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Elden, M. (2009). Reklam ve Reklamcılık, İstanbul: Say Yayınları
Peltekoğlu, Balta, F.(2019). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam, İstanbul: Beta Yayınları.
Babür Tosun, N. (2018). Reklam Yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayın.
Topsümer, F. ve Elden, M. (2013). Reklamcılıkta Kavramlar, Kararlar ve Kurumlar.
Elden, M., Ulukök, Ö., Yeygel, S. (2017). Şimdi Reklamlar... İstanbul: İletişim Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Communication Science explains the basic concepts of public relations and associate them with the theoretical foundation of Communication Sciences.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sosyloj and statistical issues related to their branches as they have in the theoretical and practical information solutions for public relations use.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyzes the social requirements and in accordance with the requirements of applications under realistic models of communication design.
2
2
A specific conceptual model using the methods of modern public relations knows.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Existing applications in the field of Public Relations analyze, evaluate and develop applications for their development.
3
2
PR issues involved in the field selects the appropriate research methods and techniques, apply.
1
3
PR modern techniques and tools necessary for the application selects and uses effective.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Research design and methods, surveys, collecting data, analyzing the results, evaluation of consciousness and responsibility to have.
1
2
May carry out work effectively as an individual.
3
3
Ability to work effectively within a team and take responsibility shows.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conscious of the necessity of lifelong learning, science and technology developments can be followed through the mass media and can renew themselves.
5
2
Project management, workplace practices, employee health, environmental and safety issues is conscious.
3
3
Social Responsibility solutions and applications are aware of the universal and social effects and is aware of the importance of this issue.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Oral or written, express a problem and can communicate effectively and have at least one foreign language.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Contact management, supervision, development and safety / reliability knowledgeable about and be able to apply this information in the study.
5
2
With professional and ethical responsibility of spreading awareness in the society has this responsibility.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 8 112
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 1 3 3
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 173
Total Workload of the Course Unit 173
Workload (h) / 25.5 6,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0