TR EN

BASIC DESIGN PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TAP103 BASIC DESIGN 1 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. MUHAMMET YÜKSEL
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. HASAN AKTAŞ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrenciye; yaratıcı güçlerini geliştirme ve temel çizimler yapma yeterlikleri kazandırmak amaçlanmaktadır. Photoshop veya illustrator programında temel tasarım ilkelerinin öğretilmesini amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Tasarım elemanları ve tasarım ilkeleri, Nokta-Çizgi, Açık-koyu, Işık-gölge, Form Çağrışımları ve Kompozisyon, Renk bilgisi, Doku, Strüktür konularını kapsar. Photoshop veya illustrator programının tasarım araçlarının temel düzeyde anlatılmasını, basit formlarla temel düzeyde obje tasarlamayı, 2 boyutlu programların temel düzeyde çalışma mantığını, 2 boyutlu programlarda temel terimleri, 2 boyutlu tasarım mantığı ve işleyişini kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Photoshop veya illustrator programını temel düzeyde kullanır.
Temel tasarım ilkelerini ve temel tasarım öğelerini bilir.
2 boyutlu programların en az birinde tasarım için gereken temel formları tasarıma uygun bir şekilde kullanır.
Tasarım süreçlerini bilir. Tasarım sürecinde zamanı en uygun şekilde değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynak tarama Temel tasarım ögelerine ve Autodesk Maya veya Blender programına giriş Anlatım
2 Kaynak tarama 3 boyutlu koordinat sisteminin çalışma mantığı ve temel tasarım formlarına giriş. Anlatım
3 Kaynak tarama 3 boyutlu programlarda extrude, bevel, extract, merge, vertex, face, edge, combine gibi temel terimlerin anlatımı Anlatım
4 Referans toplama 3 boyutlu programda temel formları(küp, silindir, küre vb.) kullanarak kaba model oluşturmak. Anlatım
5 Referans toplama Basit düzeyde masa, sandalye ve dolap modeli yapmak. Anlatım
6 Kaynak tarama 3 boyutlu programda duvar saati veya çalar saati modeli yapmak. Anlatım
7 Referans toplama 3 boyutlu programda klasik bir gitar modeline başlangıç. Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Bir önceki haftanın ödevi. Vize çalışması için model belirleme. Anlatım
10 Kaynak tarama Final çalışması için bir çalışma odası modelinin belirlenmesi. Anlatım
11 Referans toplama Çalışma odası için bir çalışma masası ve koltuğunun modellenmesi. Anlatım
12 Referans toplama Çalışma odası modeli için bir masa lambasının modellenmesi Anlatım
13 Referans toplama Çalışma odası modeli için kitaplık modelinin yapımı. Anlatım
14 Referans toplama Çalışma odası modeli için kapı, pencere ve halı modelinin yapımı Anlatım
15 Referans toplama Çalışma odası modeli için yapılan sahnenin renklendirilmesi ve render çıktısının alınması. Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Becer, Emre (2008). İletişim ve Grafik Tasarım (6. Baskı). Ankara: Dost Kitabevi
Uçar, Tevfik Fikret (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım (6. Baskı). Ankara: İnkılap Yayınevi
Ambrose, Gavin, Nigel Aono, Billson (2013). Grafik tasarımda dil ve yaklaşım. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
Ambrose, Gavin, Paul, Harris (2013). Grafik tasarımda tasarım fikri. İstanbul: Literatür Yayıncılık
Ambrose, Gavin, Paul, Harris (2013). Yaratıcı tasarımın temelleri. İstanbul: Literatür Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Learning fundamental animation and desing concepts and theories, using and annotating these concepts.
3
2
Creates the visual language of animation and design.
3
3
On the basis of the basic principles of animation and design in general determines the content.
3
4
Target audience - the common definition visual communication brings to the relationship.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The basic communication, design and animation principles related to the fields of diagnosis.
4
2
Recognize and authority in the field of desing and animation will follow.
3
3
Computer supported design and animation programs recognize.
5
4
Design, implementation and recognizes the broadcast stage.
4
5
Understanding the structure of Fine Arts and aestethic values, using these in art.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Supports individuality of creativity in design and animation work.
5
2
Actual desing and animation techniques and applications use traces.
4
3
Developing and innovating in digital media uses design and (2D-3D) animation programs.
3
4
Creates the visual language of design.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
All types of design and animation project design.
2
2
Photography, web design, animation production in the field is made​​.
2
3
Design pre-roll and post-roll stages of diagnosis.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establishing and using the powerful and creative qualities as a person.
3
2
Able to work independently and take responsibility to use their ability to act decisively and applications.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Critical importance of providing solutions in design and animation requires mature.
5
2
Societal values ​​determine the relationship of design and artistic direction.
4
3
Life-long learning is conscious of the need.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Design, animation and seeking solutions in this area examines the problem-solving methods.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 2 20
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 12 3 36
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 20 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 154
Total Workload of the Course Unit 154
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0