Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TAP103 | BASIC DESIGN | 1 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. MUHAMMET YÜKSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. HASAN AKTAŞ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrenciye; yaratıcı güçlerini geliştirme ve temel çizimler yapma yeterlikleri kazandırmak amaçlanmaktadır. Photoshop veya illustrator programında temel tasarım ilkelerinin öğretilmesini amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Tasarım elemanları ve tasarım ilkeleri, Nokta-Çizgi, Açık-koyu, Işık-gölge, Form Çağrışımları ve Kompozisyon, Renk bilgisi, Doku, Strüktür konularını kapsar. Photoshop veya illustrator programının tasarım araçlarının temel düzeyde anlatılmasını, basit formlarla temel düzeyde obje tasarlamayı, 2 boyutlu programların temel düzeyde çalışma mantığını, 2 boyutlu programlarda temel terimleri, 2 boyutlu tasarım mantığı ve işleyişini kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Photoshop veya illustrator programını temel düzeyde kullanır. |
Temel tasarım ilkelerini ve temel tasarım öğelerini bilir. |
2 boyutlu programların en az birinde tasarım için gereken temel formları tasarıma uygun bir şekilde kullanır. |
Tasarım süreçlerini bilir. Tasarım sürecinde zamanı en uygun şekilde değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynak tarama | Temel tasarım ögelerine ve Autodesk Maya veya Blender programına giriş | Anlatım |
2 | Kaynak tarama | 3 boyutlu koordinat sisteminin çalışma mantığı ve temel tasarım formlarına giriş. | Anlatım |
3 | Kaynak tarama | 3 boyutlu programlarda extrude, bevel, extract, merge, vertex, face, edge, combine gibi temel terimlerin anlatımı | Anlatım |
4 | Referans toplama | 3 boyutlu programda temel formları(küp, silindir, küre vb.) kullanarak kaba model oluşturmak. | Anlatım |
5 | Referans toplama | Basit düzeyde masa, sandalye ve dolap modeli yapmak. | Anlatım |
6 | Kaynak tarama | 3 boyutlu programda duvar saati veya çalar saati modeli yapmak. | Anlatım |
7 | Referans toplama | 3 boyutlu programda klasik bir gitar modeline başlangıç. | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Bir önceki haftanın ödevi. | Vize çalışması için model belirleme. | Anlatım |
10 | Kaynak tarama | Final çalışması için bir çalışma odası modelinin belirlenmesi. | Anlatım |
11 | Referans toplama | Çalışma odası için bir çalışma masası ve koltuğunun modellenmesi. | Anlatım |
12 | Referans toplama | Çalışma odası modeli için bir masa lambasının modellenmesi | Anlatım |
13 | Referans toplama | Çalışma odası modeli için kitaplık modelinin yapımı. | Anlatım |
14 | Referans toplama | Çalışma odası modeli için kapı, pencere ve halı modelinin yapımı | Anlatım |
15 | Referans toplama | Çalışma odası modeli için yapılan sahnenin renklendirilmesi ve render çıktısının alınması. | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Becer, Emre (2008). İletişim ve Grafik Tasarım (6. Baskı). Ankara: Dost Kitabevi |
Uçar, Tevfik Fikret (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım (6. Baskı). Ankara: İnkılap Yayınevi |
Ambrose, Gavin, Nigel Aono, Billson (2013). Grafik tasarımda dil ve yaklaşım. İstanbul: Literatür Yayıncılık. |
Ambrose, Gavin, Paul, Harris (2013). Grafik tasarımda tasarım fikri. İstanbul: Literatür Yayıncılık |
Ambrose, Gavin, Paul, Harris (2013). Yaratıcı tasarımın temelleri. İstanbul: Literatür Yayıncılık |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Learning fundamental animation and desing concepts and theories, using and annotating these concepts.
|
3 | |||||
2 |
Creates the visual language of animation and design.
|
3 | |||||
3 |
On the basis of the basic principles of animation and design in general determines the content.
|
3 | |||||
4 |
Target audience - the common definition visual communication brings to the relationship.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic communication, design and animation principles related to the fields of diagnosis.
|
4 | |||||
2 |
Recognize and authority in the field of desing and animation will follow.
|
3 | |||||
3 |
Computer supported design and animation programs recognize.
|
5 | |||||
4 |
Design, implementation and recognizes the broadcast stage.
|
4 | |||||
5 |
Understanding the structure of Fine Arts and aestethic values, using these in art.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Supports individuality of creativity in design and animation work.
|
5 | |||||
2 |
Actual desing and animation techniques and applications use traces.
|
4 | |||||
3 |
Developing and innovating in digital media uses design and (2D-3D) animation programs.
|
3 | |||||
4 |
Creates the visual language of design.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All types of design and animation project design.
|
2 | |||||
2 |
Photography, web design, animation production in the field is made.
|
2 | |||||
3 |
Design pre-roll and post-roll stages of diagnosis.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishing and using the powerful and creative qualities as a person.
|
3 | |||||
2 |
Able to work independently and take responsibility to use their ability to act decisively and applications.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Critical importance of providing solutions in design and animation requires mature.
|
5 | |||||
2 |
Societal values determine the relationship of design and artistic direction.
|
4 | |||||
3 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design, animation and seeking solutions in this area examines the problem-solving methods.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 2 | 20 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 12 | 3 | 36 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 154 |
Total Workload of the Course Unit | 154 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |