Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TAP114 | PRINT WORKSHOP | 2 | 3 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. MUHAMMET YÜKSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. HASAN AKTAŞ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Baskı tekniklerini tanıyarak bunların nasıl uygulanacağı hakkında bilgi edinir. Her baskı tekniğiyle ilgili temel bilgilere ve uygulama yöntemlerini anlatır. |
Contents of the Course Unit: | Ders; tifdruk baskı, flekso baskı, tipo baskı, dijital baskı, serigraf baskı, tampon baskı gofre baskı, varak baskı, litografı baskı, ksilografi baskı, ofset baskı ve bu baskı tekniklerinin uygulama yöntemlerinden konularından oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Baskı öncesi iş ve işlem basamaklarını öğrenir |
Baskı aşamasındaki işlemleri öğrenir |
Baskı sonrası işlemleri öğrenir |
Dokümantasyon ve arşivleme yapabilir |
Mesleki etik sorumluluk, çevre ve kalite bilincine sahip olabilir |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama. | Baskı tanımı, özellikleri, matbaanın icadı, yapılan işler | Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi |
2 | Literatür tarama. | Baskı terimleri, Tipo baskı tanımı, Tipo baskı uygulamaları | Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi |
3 | Literatür tarama. | Varak yaldız kalıpları, tipo baskı pozlandırma aşamaları | Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi |
4 | Literatür tarama. | Kaliteli baskı, tipo baskı problemleri, Ofset baskı sistemi özellikleri ve kullanım alanları, | Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi |
5 | Literatür tarama. | Ofset baskı kalıpları, Ofset kalıp pozlandırma cihazları | Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi |
6 | Literatür tarama. | Ofset baskı kalıplarında grenaj ve önemi, CtP ofset kalıp hazırlama, Kimyasalsız direkt baskı | Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi |
7 | Literatür tarama. | Web ofset tanımı, bölümleri, fiziksel kuruma, kimyasal kuruma, Dijital baskı | Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama. | Flekso baskı sistemi özellikleri ve kullanım alanları, klişeleri ve özellikleri, Flekso filmlerinde olması gereken özellikler ve kalıp pozlandırma süreleri | Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi |
10 | Literatür tarama. | Flekso baskı avantaj ve dezavantajları, Montaj, malzemeler, kağıt ebatları | Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi |
11 | Literatür tarama. | Kırma katlama makineleri, CtP kalıplarının yapısı ve türleri, Tifdruk baskı sisteminin özellikleri ve kullanım alanları | Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi |
12 | Literatür tarama. | Tifdruk baskı özellikleri, Tifdruk baskıda kalıp hazırlama aşamaları | Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi |
13 | Literatür tarama. | Tifdruk baskıda kullanılan mürekkepler, baskı altı malzemeleri | Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi |
14 | Literatür tarama. | Serigrafi baskı sisteminin özellikleri, Serigrafi baskı kalıplar ve özellikleri, Serigrafi baskı kalıp hazırlama aşamaları | Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi |
15 | Literatür tarama. | Genel Tekrar | Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Grabowaki, B. & Fick, B. (2012). Baskıresim Kapsamlı Materyaller & Teknikleri Rehberi. İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları. |
Civcir, E. (2015). Temel Tasarım ve Tasarım İlkeleri. İstanbul: Akademisyen Kitabevi. |
Pekmezci, H. (1992). Tüm yönleri ile serigrafi ipekbaskı. Ankara: İlke yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Learning fundamental animation and desing concepts and theories, using and annotating these concepts.
|
5 | |||||
2 |
Creates the visual language of animation and design.
|
5 | |||||
3 |
On the basis of the basic principles of animation and design in general determines the content.
|
5 | |||||
4 |
Target audience - the common definition visual communication brings to the relationship.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic communication, design and animation principles related to the fields of diagnosis.
|
3 | |||||
2 |
Recognize and authority in the field of desing and animation will follow.
|
3 | |||||
3 |
Computer supported design and animation programs recognize.
|
3 | |||||
4 |
Design, implementation and recognizes the broadcast stage.
|
5 | |||||
5 |
Understanding the structure of Fine Arts and aestethic values, using these in art.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Supports individuality of creativity in design and animation work.
|
3 | |||||
2 |
Actual desing and animation techniques and applications use traces.
|
0 | |||||
3 |
Developing and innovating in digital media uses design and (2D-3D) animation programs.
|
0 | |||||
4 |
Creates the visual language of design.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All types of design and animation project design.
|
2 | |||||
2 |
Photography, web design, animation production in the field is made.
|
5 | |||||
3 |
Design pre-roll and post-roll stages of diagnosis.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishing and using the powerful and creative qualities as a person.
|
5 | |||||
2 |
Able to work independently and take responsibility to use their ability to act decisively and applications.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Critical importance of providing solutions in design and animation requires mature.
|
5 | |||||
2 |
Societal values determine the relationship of design and artistic direction.
|
5 | |||||
3 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design, animation and seeking solutions in this area examines the problem-solving methods.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 3 | 10 | 30 |
Ödev | 3 | 12 | 36 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 123 |
Total Workload of the Course Unit | 123 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |