TR EN

ARKEOLOJİ I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TRP155 ARKEOLOJİ I 1 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SERCAN YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. SENAY BOZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Turist rehberliği öğrencilerinin arkeoloji bilim dalı ile tanışmaları, mesleki terminolojiyi öğrenmeleri, Anadolu arkeolojisinin gelişim sürecini ve bugününü bilmeleri hedeflenir
Contents of the Course Unit: Dünyanın gelişimi ve insanlık tarihi süreci, tarih öncesi çağlar, arkeoloji biliminin gelişim süreci Arkeoloji nedir: Arkeolojinin tanımı, amacı, sınırları; Arkeolojinin diğer bilimlerle ilişkisi Anadolu arkeolojisine bakış: İlk araştırmalar, günümüze kadar gelen arkeolojik çalışmalar. Arkeoloji biliminin ortaya çıkışı, tarihsel gelişimi, Türkiye’de arkeoloji; Anadolu’daki arkeolojik araştırma alanları, dünyadaki arkeolojik keşifler ve eski yazıtların çözüm yöntemleri, kazılar ve kazı türlerini kapsayan bir anlatım ön görülmektedir. Arkeolojik bir araştırmanın esasları: Antik kaynakların, arkeolojik, epigrafik ve nümizmatik belgelerin değerlendirilmesi.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Evren ve dünya oluşum süreci, insansı türler, insanın ataları hakkında bilgi sahibi olur. İnsanlığın gelişimi ile ilgili bilgi edinerek günümüzdeki insanın kültürel evrimine ilişkin bilgi sahibi olur ve günümüz insanının gelişmesini anlamaya başlar.
Tarih öncesi cağları ve bu dönemlere ait gelişim sürecini öğrenir
Arkeoloji, kapsamı ve yöntemini öğrenir. Arkeoloji biliminin ne ile uğraştığını ve neyi araştırdığını öğrenir.
Kültürel miras kavramını ve önemini öğrenir. Türkiye'nin insanlığın kültür tarihi açısından önemini kavrar

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Tanışma. Ders içeriklerinin ve öğretim sürecinin tanıtımı Anlatım, Soru cevap
2 Literatür Taraması Evrenin ve dünyanın yaşı Anlatım, Soru cevap, Tartışma
3 Literatür Taraması Fosil. İnsansı yaratıklar ve ilk insanlar Anlatım, Soru cevap, Tartışma
4 Literatür Taraması Tarih öncesi yaşama genel bir bakış Anlatım, Soru cevap, Tartışma
5 Literatür Taraması Arkeolojinin temel kavramları. Anlatım, Soru cevap, Tartışma
6 Literatür Taraması Arkeolojinin tarihsel gelişimi Anlatım, Soru cevap, Tartışma
7 Literatür Taraması Arkeolojinin kullandığı metotlar. Arkeolojiye yardımcı bilimler. Anlatım, Soru cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması Sınav sonrası değerlendirmesi. Kazı türleri Anlatım, Soru cevap, Tartışma
10 Literatür Taraması Tarih öncesi çağlar: Paleolitik Çağ. Mezolitik Çağ Anlatım, Soru cevap, Tartışma
11 Literatür Taraması Tarih öncesi çağlar: Neolitik Çağ Anlatım, Soru cevap, Tartışma
12 Literatür Taraması Tarih öncesi çağlar: Kalkolitik Çağ. Tunç Çağı Anlatım, Soru cevap, Tartışma
13 Literatür Taraması Kültürel Miras Anlatım, Soru cevap, Tartışma
14 Literatür Taraması Dünyanın antik 7 harikası. Dönem sonu genel yorumlaması Anlatım, Soru cevap, Tartışma
15 - Final Sınavı -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Er, 2006 "Klasik Arkeoloji Sözlüğü, Sevin, 2003 "Anadolu Arkeolojisi", Sevin, 1999 "Arkeolojik Kazı Sistemi El Kitabı", Bahn, 1999 "Arkeolojinin ABC’si", Akurgal,2014 “Anadolu Uygarlıkları” Akurgal, 2015 “ Anadolu Kültür Tarihi”, Değirmencioğlu, Ahipaşaoğlu, 2011 "Anadolu'da Turizm Rehberliği"

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess theoretical and prachiptirtical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resource on basic level based on qualifications gained at secondary education level.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess theoretical and prachiptirtical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resource on basic level based on qualifications gained at secondary education level.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain the skills to use basic level theoretical and practical knowledge acquired within the field in the same field of a higher education level or in a field of same level.
5
2
Interpret and evaluate data, define problems, do analysis, produce solutions based on proof with using basic level knowledge and practices gained within the field.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can use the theoretical and applied knowledge gained in the field as the basis of a further education level.
5
2
By using the acquired knowledge and skills, gains the ability to analyze problems, solve them, see and eliminate situations that may pose problems before they occur.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct studies at basic level within the field independently.
5
2
Take responsibility as a team member in order to solve unexpected complex problems faced in the implementations within the field.
5
3
Conduct activities towards the development of subordinates within a project.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the acquired knowledge and skills at basic level within the field with a critical approach, determine and respond to learning needs.
5
2
Direct the education received to a higher education level in the same field or to an occupation in the same level.
5
3
Gain awareness of lifelong learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Transfer the ideas based on the basic knowledge and skills acquired within the field through written and oral communication.
5
2
Share the ideas and solution proposals to problems about issues within the field with professionals and non-professionals.
5
3
Monitor the developments in the field and communicate with peers by using a foreign language at least at a level of European Language Portfolio A2 General Level.
0
4
Use informatics and communication technologies with at least a minimum level of European Computer Driving License Basic Level software knowledge.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess social, scientific, cultural and ethic values on the stages of gathering, implementation and release of the results of data related to the field.
5
2
Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 2 24
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 6 3 18
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 8 2 16
Ödev 3 1 3
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 3 3 9
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 3 2 6
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 53 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0