TR EN

ARKEOLOJİ I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TRP155 ARKEOLOJİ I 1 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SERCAN YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SENAY BOZ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Turist rehberliği öğrencilerinin arkeoloji bilim dalı ile tanışmaları, mesleki terminolojiyi öğrenmeleri, Anadolu arkeolojisinin gelişim sürecini ve bugününü bilmeleri hedeflenir
İçerik: Dünyanın gelişimi ve insanlık tarihi süreci, tarih öncesi çağlar, arkeoloji biliminin gelişim süreci Arkeoloji nedir: Arkeolojinin tanımı, amacı, sınırları; Arkeolojinin diğer bilimlerle ilişkisi Anadolu arkeolojisine bakış: İlk araştırmalar, günümüze kadar gelen arkeolojik çalışmalar. Arkeoloji biliminin ortaya çıkışı, tarihsel gelişimi, Türkiye’de arkeoloji; Anadolu’daki arkeolojik araştırma alanları, dünyadaki arkeolojik keşifler ve eski yazıtların çözüm yöntemleri, kazılar ve kazı türlerini kapsayan bir anlatım ön görülmektedir. Arkeolojik bir araştırmanın esasları: Antik kaynakların, arkeolojik, epigrafik ve nümizmatik belgelerin değerlendirilmesi.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Evren ve dünya oluşum süreci, insansı türler, insanın ataları hakkında bilgi sahibi olur. İnsanlığın gelişimi ile ilgili bilgi edinerek günümüzdeki insanın kültürel evrimine ilişkin bilgi sahibi olur ve günümüz insanının gelişmesini anlamaya başlar.
Tarih öncesi cağları ve bu dönemlere ait gelişim sürecini öğrenir
Arkeoloji, kapsamı ve yöntemini öğrenir. Arkeoloji biliminin ne ile uğraştığını ve neyi araştırdığını öğrenir.
Kültürel miras kavramını ve önemini öğrenir. Türkiye'nin insanlığın kültür tarihi açısından önemini kavrar

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Tanışma. Ders içeriklerinin ve öğretim sürecinin tanıtımı Anlatım, Soru cevap
2 Literatür Taraması Evrenin ve dünyanın yaşı Anlatım, Soru cevap, Tartışma
3 Literatür Taraması Fosil. İnsansı yaratıklar ve ilk insanlar Anlatım, Soru cevap, Tartışma
4 Literatür Taraması Tarih öncesi yaşama genel bir bakış Anlatım, Soru cevap, Tartışma
5 Literatür Taraması Arkeolojinin temel kavramları. Anlatım, Soru cevap, Tartışma
6 Literatür Taraması Arkeolojinin tarihsel gelişimi Anlatım, Soru cevap, Tartışma
7 Literatür Taraması Arkeolojinin kullandığı metotlar. Arkeolojiye yardımcı bilimler. Anlatım, Soru cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması Sınav sonrası değerlendirmesi. Kazı türleri Anlatım, Soru cevap, Tartışma
10 Literatür Taraması Tarih öncesi çağlar: Paleolitik Çağ. Mezolitik Çağ Anlatım, Soru cevap, Tartışma
11 Literatür Taraması Tarih öncesi çağlar: Neolitik Çağ Anlatım, Soru cevap, Tartışma
12 Literatür Taraması Tarih öncesi çağlar: Kalkolitik Çağ. Tunç Çağı Anlatım, Soru cevap, Tartışma
13 Literatür Taraması Kültürel Miras Anlatım, Soru cevap, Tartışma
14 Literatür Taraması Dünyanın antik 7 harikası. Dönem sonu genel yorumlaması Anlatım, Soru cevap, Tartışma
15 - Final Sınavı -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Er, 2006 "Klasik Arkeoloji Sözlüğü, Sevin, 2003 "Anadolu Arkeolojisi", Sevin, 1999 "Arkeolojik Kazı Sistemi El Kitabı", Bahn, 1999 "Arkeolojinin ABC’si", Akurgal,2014 “Anadolu Uygarlıkları” Akurgal, 2015 “ Anadolu Kültür Tarihi”, Değirmencioğlu, Ahipaşaoğlu, 2011 "Anadolu'da Turizm Rehberliği"

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak beşeri bilimler alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama, araç gereçler ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak beşeri bilimler alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama, araç gereçler ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
5
2
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, daha ileri bir eğitim düzeyinin temeli olarak kullanabilir.
5
2
Edindiği bilgi ve becerileri kullanarak sorunları analiz edebilme, onları çözüme kavuşturma, sorunlar daha oluşmadan sorun teşkil edecek durumları görebilme ve ortadan kaldırma yetesi kazanır.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
5
2
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
5
3
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
5
2
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
5
3
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
5
2
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
5
3
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
0
4
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
5
2
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 2 24
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 6 3 18
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 8 2 16
Ödev 3 1 3
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 3 3 9
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 3 2 6
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 53 0 126
Genel Toplam 126
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0