Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HLP154 | TEMEL UÇAK BİLGİSİ | 2 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. ATİLLA AYDIN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. RECEP DABAK |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı öğrencilerin uçaklarla ilgili temel düzeyde bilgi sahibi olmasını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Havacılığın tarihçesini, uçma prensibi, kaldırma kuvveti, güç sistemleri, kumanda yüzeyleri, uçak sistemleri |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Havacılığın tarihçesini, uluslararası havacılık otoritelerinin görevlerini çalışma alanlarını bilir. |
Uçakların nasıl uçtuğunu ve uçağı oluşturan temel elemanları ve görevlerini tanımlar. |
Atmosferi oluşturan gazları ve atmosferde sıcaklığın yükseklikle değişimini ve bunun uçaklara etkisini tanımlar. |
Uçak kanadı üzerinde kaldırma kuvvetinin oluşumunu ve kaldırma kuvvetine etki eden faktörleri bilir. |
Uçak güç sistemlerini bilir. |
Uçağın bölümlerini, ana ve yardımcı kumanda yüzeylerini bilir. |
Uçak sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Havacılığa giriş, Havacılığın tarihcesi, havacılık otoritelerinin (ICAO, FAA, EASA..v.b.) çalışma alanları | Sunum, soru cevap, anlatım, uygulama |
2 | Ders sunum dosyası özeti | Uçak üzerine etkiyen kuvvetler, Uçağı oluşturan temel elemanlar: gövde, kanat, kuyruk takımı | Sunum, soru cevap, anlatım, uygulama |
3 | Ders sunum dosyası özeti | Uçak ve helikopterlerde güç sistemleri: pistonlu motor, pervane, turboprop, turbojet, turboshaft, turbofan. | Sunum, soru cevap, anlatım, uygulama |
4 | Ders sunum dosyası özeti | Atmosfer; Atmosferi oluşturan gazların bileşenleri, atmosferdeki sıcaklığın yükseklikle değişimi, nemin atmosfer yoğunluğuna etkisi Mach sayısı,ses hızı, stall ve havacılık alfabesi | Sunum, soru cevap, anlatım, uygulama |
5 | Ders sunum dosyası özeti | Kanatlar ,Uçuş Teoremi, Kanat üzerinde kaldırma kuvvetinin oluşumu,Kaldırma kuvveti ve kaldırma kuvvetini etkileyen faktörler | Sunum, soru cevap, anlatım, uygulama |
6 | Ders sunum dosyası özeti | Uçak eksenleri, Roll, Pitch, yaw, roll hareketi, uçuş kontrol yüzeylerinin sınıflandırılması, Ana ve yardımcı uçuş kontrol yüzeyleri,uçuş kumandaları, | Sunum, soru cevap, anlatım, uygulama |
7 | Ders sunum dosyası özeti | Uçak gövde yapısı,takviye elemanları, krişler, istasyon,bölge tanımlamaları,yapısal sınıflandırma | Sunum, soru cevap, anlatım, uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders sunum dosyası özeti | İniş takımları ve frenler | Sunum, soru cevap, anlatım, uygulama |
10 | Ders sunum dosyası özeti | Kapılar ve pencereler, air conditioning ve basınçlandırma işlemi,naseller, paylonlar,ışıklar | Sunum, soru cevap, anlatım, uygulama |
11 | Ders sunum dosyası özeti | Buz ve yağmurdan korunma sistemi,su /atık sistemleri | Sunum, soru cevap, anlatım, uygulama |
12 | Ders sunum dosyası özeti | Yakıt sistemleri ve yakıt tankları, | Sunum, soru cevap, anlatım, uygulama |
13 | Ders sunum dosyası özeti | Oksijen sistemleri | Sunum, soru cevap, anlatım, uygulama |
14 | Ders sunum dosyası özeti | Pervane yapısı. blade elemanı teorisi, pervane hatve kontrolü, | Sunum, soru cevap, anlatım, uygulama |
15 | Ders sunum dosyası özeti | Pervane senkronizasyonu, pervane buzdan koruma, pervane bakımı, pervane depolama ve muhafaza | Sunum, soru cevap, anlatım, uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kaya. Ş. (1999), Uçaklar ve Helikopterler, İnkılâp Kitabevi, İstanbul |
Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge, U.S. DEPARTMENT OF TRANSPORTATION FAA, 2003 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
This program has theoretical and practical knowledge about the field of logistics.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the theoretical and practical basic concepts required by the field of air transportation.
|
3 | |||||
2 |
Defines the terminology in the field of Air Logistics.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains the ability to communicate effectively with colleagues.
|
0 | |||||
2 |
Gains the ability to use information and communication technology tools.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have the ability to understand and apply sectoral legislation.
|
1 | |||||
2 |
Gains the ability to use the theoretical field knowledge in practice with the awareness of professional ethics.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It takes responsibility in transforming its knowledge and skills into an idea/approach/technology/product with high social/cultural/economic added value by evaluating the risks and opportunities related to personal, professional and/or work area; develops entrepreneurial competence individually or as a team member.
|
1 | |||||
2 |
It takes risks and responsibility in the realization of knowledge, ideas, practices or technologies that bring innovation to its field.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By determining the learning needs, it plans and manages the activities aimed at improving the performance of itself and the people under its responsibility in line with the learning objectives.
|
0 | |||||
2 |
Evaluates the advanced knowledge and skills acquired in the field with a critical approach.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follows the developments in the field and communicates with colleagues by using a foreign language (English) at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
0 | |||||
2 |
Uses information and communication technologies as required by the field, based on the computer usage competence defined in the Advanced Level of the European Computer Usage License.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It carries out its activities in line with the awareness it has acquired in the fields of universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
|
1 | |||||
2 |
It acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results of the data related to the field.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 1 | 10 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 9 | 9 | 81 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 6 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 159 |
Total Workload of the Course Unit | 159 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |