Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
HLP156 |
HAVACILIKTA STRATEJİK YÖNETİM |
2 |
2 |
2 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. ATİLLA AYDIN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ERTAN GÜNDÜZ |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu ders kapsamında, havacılıkta stratejik yönetime ilişkin teorik bilgilerin ele alınması ve stratejik bakış açısının geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Strateji Kavramı, Strateji ile İlişkili Kavramlar, Stratejik Yönetim Kavramı, Stratejik Yönetimin Önemi, Stratejik Yönetim Süreci, Havacılıkta Stratejik Yönetim, Havacılıkta Stratejik Analiz, Havacılıkta Stratejik Yönetim Teknik ve Yaklaşımları, Havacılıkta Pazarlama Stratejileri, Havacılıkta Büyüme Stratejileri, Havacılıkta Stratejik Yönetim Bağlamında Kriz Yönetimi, Havacılıkta Stratejik Yönetim Bağlamında Kurumsal Sosyal Sorumluluk. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Stratejik yönetim ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Stratejik yönetim ilişkin kuramları bilir. |
Stratejik değerleme ve inceleme yapabilir. |
İhtiyaçlar hiyerarşisine uyumlu karar verebilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Kaynak Taraması |
Stratejik Yönetim İlgili Terim ve Kavramlar |
Anlatım, Soru Cevap |
2 |
Kaynak Taraması |
Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları |
Anlatım, Soru Cevap |
3 |
Kaynak Taraması |
Dış Çevre Analizi |
Anlatım, Soru Cevap |
4 |
Kaynak Taraması |
İşletme Analizi |
Anlatım, Soru Cevap |
5 |
Kaynak Taraması |
Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri |
Anlatım, Soru Cevap |
6 |
Kaynak Taraması |
Stratejik Yönlendirme |
Anlatım, Soru Cevap |
7 |
Kaynak Taraması |
Temel Stratejiler ve Alt Grupları |
Anlatım, Soru Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kaynak Taraması |
Üst Yönetim Stratejileri: Kurumsal Stratejiler |
Anlatım, Soru Cevap |
10 |
Kaynak Taraması |
İş Yönetim Stratejileri: Rekabet Stratejileri |
Anlatım, Soru Cevap |
11 |
Kaynak Taraması |
İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler) |
Anlatım, Soru Cevap |
12 |
Kaynak Taraması |
Yönetim Stratejilerinin Uygulanmasında Kullanılan Teknikler |
Anlatım, Soru Cevap |
13 |
Kaynak Taraması |
Stratejilerinin Uygulanması |
Anlatım, Soru Cevap |
14 |
Kaynak Taraması |
Stratejik Değerleme ve Kontrol |
Anlatım, Soru Cevap |
15 |
Kaynak Taraması |
Örgütsel Yönlendirme, Kurumsal Yönetişim ve Yönetsel Etik |
Anlatım, Soru Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Hayri ÜLGEN, S. Kadri MIRZE, İşletmelerde stratejik yönetim (5. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları, 2010. |
Jeffrey A. Miles, Yönetim ve Organizasyon Kuramları, Nobel Akademik Yayıncılık, Çevirmen: Abdullah Sağır, 2016. |
Demirtaş, Ö. (2013). Havacılık Endüstrisinde Stratejik Yönetim: Swot Analizi ile Durum Değerlendirmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 2(2), 207-238. |
Kanbur, E., & Karakavuz, H. (2017). Stratejik Yönetim Kapsamında Küresel Havayolu İşbirliklerinin SWOT Analizi. Journal of Aviation, 1(2), 74-86 |
Akgemci, T., (2013). Stratejik Yönetim, Gazi Kitabevi, Ankara. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
This program has theoretical and practical knowledge about the field of logistics.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the theoretical and practical basic concepts required by the field of air transportation.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Defines the terminology in the field of Air Logistics.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains the ability to communicate effectively with colleagues.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Gains the ability to use information and communication technology tools.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have the ability to understand and apply sectoral legislation.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Gains the ability to use the theoretical field knowledge in practice with the awareness of professional ethics.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
It takes responsibility in transforming its knowledge and skills into an idea/approach/technology/product with high social/cultural/economic added value by evaluating the risks and opportunities related to personal, professional and/or work area; develops entrepreneurial competence individually or as a team member.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
It takes risks and responsibility in the realization of knowledge, ideas, practices or technologies that bring innovation to its field.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By determining the learning needs, it plans and manages the activities aimed at improving the performance of itself and the people under its responsibility in line with the learning objectives.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Evaluates the advanced knowledge and skills acquired in the field with a critical approach.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Follows the developments in the field and communicates with colleagues by using a foreign language (English) at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Uses information and communication technologies as required by the field, based on the computer usage competence defined in the Advanced Level of the European Computer Usage License.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
It carries out its activities in line with the awareness it has acquired in the fields of universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
It acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results of the data related to the field.
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
15 |
1 |
15 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
7 |
49 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
3 |
3 |
9 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
41 |
0 |
103 |
|
Total Workload of the Course Unit |
103 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|