Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
HLP156 |
HAVACILIKTA STRATEJİK YÖNETİM |
2 |
2 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. SELİM AYKAÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu ders kapsamında, havacılıkta stratejik yönetime ilişkin teorik bilgilerin ele alınması ve stratejik bakış açısının geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Strateji Kavramı, Strateji ile İlişkili Kavramlar, Stratejik Yönetim Kavramı, Stratejik Yönetimin Önemi, Stratejik Yönetim Süreci, Havacılıkta Stratejik Yönetim, Havacılıkta Stratejik Analiz, Havacılıkta Stratejik Yönetim Teknik ve Yaklaşımları, Havacılıkta Pazarlama Stratejileri, Havacılıkta Büyüme Stratejileri, Havacılıkta Stratejik Yönetim Bağlamında Kriz Yönetimi, Havacılıkta Stratejik Yönetim Bağlamında Kurumsal Sosyal Sorumluluk. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Stratejik yönetim ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Stratejik yönetim ilişkin kuramları bilir. |
Stratejik değerleme ve inceleme yapabilir. |
İhtiyaçlar hiyerarşisine uyumlu karar verebilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Kaynak Taraması |
Stratejik Yönetim İlgili Terim ve Kavramlar |
Anlatım, Soru Cevap |
2 |
Kaynak Taraması |
Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları |
Anlatım, Soru Cevap |
3 |
Kaynak Taraması |
Dış Çevre Analizi |
Anlatım, Soru Cevap |
4 |
Kaynak Taraması |
İşletme Analizi |
Anlatım, Soru Cevap |
5 |
Kaynak Taraması |
Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri |
Anlatım, Soru Cevap |
6 |
Kaynak Taraması |
Stratejik Yönlendirme |
Anlatım, Soru Cevap |
7 |
Kaynak Taraması |
Temel Stratejiler ve Alt Grupları |
Anlatım, Soru Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kaynak Taraması |
Üst Yönetim Stratejileri: Kurumsal Stratejiler |
Anlatım, Soru Cevap |
10 |
Kaynak Taraması |
İş Yönetim Stratejileri: Rekabet Stratejileri |
Anlatım, Soru Cevap |
11 |
Kaynak Taraması |
İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler) |
Anlatım, Soru Cevap |
12 |
Kaynak Taraması |
Yönetim Stratejilerinin Uygulanmasında Kullanılan Teknikler |
Anlatım, Soru Cevap |
13 |
Kaynak Taraması |
Stratejilerinin Uygulanması |
Anlatım, Soru Cevap |
14 |
Kaynak Taraması |
Stratejik Değerleme ve Kontrol |
Anlatım, Soru Cevap |
15 |
Kaynak Taraması |
Örgütsel Yönlendirme, Kurumsal Yönetişim ve Yönetsel Etik |
Anlatım, Soru Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Hayri ÜLGEN, S. Kadri MIRZE, İşletmelerde stratejik yönetim (5. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları, 2010. |
Jeffrey A. Miles, Yönetim ve Organizasyon Kuramları, Nobel Akademik Yayıncılık, Çevirmen: Abdullah Sağır, 2016. |
Demirtaş, Ö. (2013). Havacılık Endüstrisinde Stratejik Yönetim: Swot Analizi ile Durum Değerlendirmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 2(2), 207-238. |
Kanbur, E., & Karakavuz, H. (2017). Stratejik Yönetim Kapsamında Küresel Havayolu İşbirliklerinin SWOT Analizi. Journal of Aviation, 1(2), 74-86 |
Akgemci, T., (2013). Stratejik Yönetim, Gazi Kitabevi, Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Lojistik alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamaya dayalı bilgiye sahiptir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hava ulaştırma alanının gerektirdiği kuramsal ve uygulamaya dayalı temel kavramları açıklar.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Hava Lojistiği alanında yer alan terminolojiyi tanımlar.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çalışma arkadaşları ile etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Bilgi ve iletişim teknolojisi araçlarını kullanabilme becerisi kazanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sektörel mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisine sahip olur
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Mesleki etik bilinci ile teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi kazanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişisel, mesleki ve/veya çalışma alanı ile ilgili risk ve fırsatları değerlendirerek bilgi ve becerilerinin sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri yüksek düşünceye/yaklaşıma/teknolojiye/ürüne dönüştürülmesinde sorumluluk alır; bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik geliştirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın İleri Düzeyi’nde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine dayalı olarak alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili faaliyetleri, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında edindiği bilinç doğrultusunda yürütür.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
15 |
1 |
15 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
7 |
49 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
3 |
3 |
9 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
41 |
0 |
103 |
|
Genel Toplam |
103 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|