Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
LJP251 | TEHLİKELİ MADDE YÖNETİMİ | 3 | 2 | 2 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. ATİLLA AYDIN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. VEFA SÜMEYYE KORKMAZ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Tehlikeli Madde Taşımacılığı dersinde öğrencilerin tehlikeli maddelerin tanımlarını, risklerini, sınıflandırılmalarını, paketlenmelerini, etiketlenmelerini, taşıma esaslarını, tarafların sorumluluklarını ve ilgili uluslararası sözleşmeleri öğrenmesi amaçlanır. |
Contents of the Course Unit: | Bu derste Tehlikeli Madde tanımlanır, insana ve çevreye hangi yollarla zarar verebileceği ile bunlardan kaçınma, korunma ve acil müdahale yöntemleri anlatılır.Tehlikeli Maddeler hakkında bilgilendirilir. Sınıflandırmalarına göre riskleri, paketlenmeleri, taşıma, depolama ve elleçlenmeleri için gerekli önlemler açıklanır.Tehlikeli Maddeler için Birleşmiş Milletler numarasının önemi ve uluslararası sözleşmeler hakkında bilgi verilir. Gönderen, taşıyan ve alıcının sorumlulukları üzerinde durulur. Tehlikeli Madde Güvenlik Bilgi Formu ve içeriği kavratılır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Tehlikeli Madde tanımını bilir. |
Tehlikeli maddelerin Birleşmiş Milletler tarafından yapılan sınıflandırmalarını ve risklerini öğrenir. |
Tehlikeli maddelerin insan ve çevreye hangi yollarla zararlarının olduğunu kavrar. |
Tehlikeli maddeleri, risklerini, korunma ve acil müdahale yöntemlerini bilir. |
Tehlikeli madde taşımacılığında uluslararası sözleşmeler ADR, RID, DGR, IMDG-Code hakkında genel bilgi sahibi olur. |
Karayolu, havayolu ve denizyolunda tehlikeli madde taşımacılığında standardizasyon ve eşgüdümün öneminin bilincine varır. |
Tehlikeli Maddelerin risklerine göre paketlenme gruplarını öğrenir. |
Tehlikeli maddelerin etiketlerini tanır ve etiketlerin risk derecelendirme endeksleri hakkında bilgisi olur. |
Tehlikeli Madde Güvenlik Bilgi Formu ve içeriğini bilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Taraması | Ders içeriğinin aktarımı, Tehlikeli Madde tanımı, lojistik faaliyetler içinde tehlikeli maddelerin önemi | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
2 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli Maddelerin Birleşmiş Milletler sınıflandırması | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
3 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli maddelerin riskleri | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
4 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli maddelerin insan ve çevreye zarar verme yolları ile zararlarından korunma ve acil müdahale yöntemleri | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
5 | Ders Notu Okuma | Birleşmiş Milletler Tehlikeli Madde numarasının ve Uluslararası Sözleşmelerde Tehlikeli Madde taşımacılığı, standardizasyonun ve eşgüdümün önemi | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
6 | Ders Notu Okuma | ADR, RID, DGR hakkında genel bilgi | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
7 | Ders Notu Okuma | IMDG-Code hakkında genel bilgi | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders Notu Okuma | IMDG-Code İçeriği ve Önemi | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
10 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli Maddelerin paketlenme grupları | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
11 | Ders Notu Okuma | Paket tipi, türü, miktar sınırlamaları ve bunlara ilişkin işaret ve etiketler | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
12 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli Madde risk sınıflandırma endeksleri | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
13 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli maddelerin etiketleri | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
14 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli Madde Güvenlik Bilgi Formu ve içeriği | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
15 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli madde taşımacılığında kalite bilinci | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Görçün, Ö.F., Erdal, M. Tehlikeli Madde Lojistiği - Beta Yayınları |
Akçetin, E. Tehlikeli Madde Lojistiğinde Risk Yönetimi - Nobel Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
This program has theoretical and practical knowledge about the field of logistics.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the theoretical and practical basic concepts required by the field of air transportation.
|
3 | |||||
2 |
Defines the terminology in the field of Air Logistics.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains the ability to communicate effectively with colleagues.
|
0 | |||||
2 |
Gains the ability to use information and communication technology tools.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have the ability to understand and apply sectoral legislation.
|
2 | |||||
2 |
Gains the ability to use the theoretical field knowledge in practice with the awareness of professional ethics.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It takes responsibility in transforming its knowledge and skills into an idea/approach/technology/product with high social/cultural/economic added value by evaluating the risks and opportunities related to personal, professional and/or work area; develops entrepreneurial competence individually or as a team member.
|
0 | |||||
2 |
It takes risks and responsibility in the realization of knowledge, ideas, practices or technologies that bring innovation to its field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By determining the learning needs, it plans and manages the activities aimed at improving the performance of itself and the people under its responsibility in line with the learning objectives.
|
0 | |||||
2 |
Evaluates the advanced knowledge and skills acquired in the field with a critical approach.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follows the developments in the field and communicates with colleagues by using a foreign language (English) at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
0 | |||||
2 |
Uses information and communication technologies as required by the field, based on the computer usage competence defined in the Advanced Level of the European Computer Usage License.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It carries out its activities in line with the awareness it has acquired in the fields of universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
|
1 | |||||
2 |
It acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results of the data related to the field.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 12 | 2 | 24 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 12 | 2 | 24 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 2 | 2 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 1 | 2 | 2 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 10 | 2 | 20 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 10 | 2 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 90 | 0 | 178 |
Total Workload of the Course Unit | 178 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |