Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
LJP251 | TEHLİKELİ MADDE YÖNETİMİ | 3 | 2 | 2 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SELİM AYKAÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. VEFA SÜMEYYE KORKMAZ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Tehlikeli Madde Taşımacılığı dersinde öğrencilerin tehlikeli maddelerin tanımlarını, risklerini, sınıflandırılmalarını, paketlenmelerini, etiketlenmelerini, taşıma esaslarını, tarafların sorumluluklarını ve ilgili uluslararası sözleşmeleri öğrenmesi amaçlanır. |
İçerik: | Bu derste Tehlikeli Madde tanımlanır, insana ve çevreye hangi yollarla zarar verebileceği ile bunlardan kaçınma, korunma ve acil müdahale yöntemleri anlatılır.Tehlikeli Maddeler hakkında bilgilendirilir. Sınıflandırmalarına göre riskleri, paketlenmeleri, taşıma, depolama ve elleçlenmeleri için gerekli önlemler açıklanır.Tehlikeli Maddeler için Birleşmiş Milletler numarasının önemi ve uluslararası sözleşmeler hakkında bilgi verilir. Gönderen, taşıyan ve alıcının sorumlulukları üzerinde durulur. Tehlikeli Madde Güvenlik Bilgi Formu ve içeriği kavratılır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Tehlikeli Madde tanımını bilir. |
Tehlikeli maddelerin Birleşmiş Milletler tarafından yapılan sınıflandırmalarını ve risklerini öğrenir. |
Tehlikeli maddelerin insan ve çevreye hangi yollarla zararlarının olduğunu kavrar. |
Tehlikeli maddeleri, risklerini, korunma ve acil müdahale yöntemlerini bilir. |
Tehlikeli madde taşımacılığında uluslararası sözleşmeler ADR, RID, DGR, IMDG-Code hakkında genel bilgi sahibi olur. |
Karayolu, havayolu ve denizyolunda tehlikeli madde taşımacılığında standardizasyon ve eşgüdümün öneminin bilincine varır. |
Tehlikeli Maddelerin risklerine göre paketlenme gruplarını öğrenir. |
Tehlikeli maddelerin etiketlerini tanır ve etiketlerin risk derecelendirme endeksleri hakkında bilgisi olur. |
Tehlikeli Madde Güvenlik Bilgi Formu ve içeriğini bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Taraması | Ders içeriğinin aktarımı, Tehlikeli Madde tanımı, lojistik faaliyetler içinde tehlikeli maddelerin önemi | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
2 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli Maddelerin Birleşmiş Milletler sınıflandırması | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
3 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli maddelerin riskleri | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
4 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli maddelerin insan ve çevreye zarar verme yolları ile zararlarından korunma ve acil müdahale yöntemleri | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
5 | Ders Notu Okuma | Birleşmiş Milletler Tehlikeli Madde numarasının ve Uluslararası Sözleşmelerde Tehlikeli Madde taşımacılığı, standardizasyonun ve eşgüdümün önemi | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
6 | Ders Notu Okuma | ADR, RID, DGR hakkında genel bilgi | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
7 | Ders Notu Okuma | IMDG-Code hakkında genel bilgi | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders Notu Okuma | IMDG-Code İçeriği ve Önemi | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
10 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli Maddelerin paketlenme grupları | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
11 | Ders Notu Okuma | Paket tipi, türü, miktar sınırlamaları ve bunlara ilişkin işaret ve etiketler | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
12 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli Madde risk sınıflandırma endeksleri | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
13 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli maddelerin etiketleri | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
14 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli Madde Güvenlik Bilgi Formu ve içeriği | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
15 | Ders Notu Okuma | Tehlikeli madde taşımacılığında kalite bilinci | Sözlü anlatım, görsel sunum, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Görçün, Ö.F., Erdal, M. Tehlikeli Madde Lojistiği - Beta Yayınları |
Akçetin, E. Tehlikeli Madde Lojistiğinde Risk Yönetimi - Nobel Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lojistik alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamaya dayalı bilgiye sahiptir.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hava ulaştırma alanının gerektirdiği kuramsal ve uygulamaya dayalı temel kavramları açıklar.
|
3 | |||||
2 |
Hava Lojistiği alanında yer alan terminolojiyi tanımlar.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çalışma arkadaşları ile etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
0 | |||||
2 |
Bilgi ve iletişim teknolojisi araçlarını kullanabilme becerisi kazanır.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sektörel mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisine sahip olur
|
2 | |||||
2 |
Mesleki etik bilinci ile teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi kazanır.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişisel, mesleki ve/veya çalışma alanı ile ilgili risk ve fırsatları değerlendirerek bilgi ve becerilerinin sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri yüksek düşünceye/yaklaşıma/teknolojiye/ürüne dönüştürülmesinde sorumluluk alır; bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik geliştirir.
|
0 | |||||
2 |
Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir.
|
0 | |||||
2 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
0 | |||||
2 |
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın İleri Düzeyi’nde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine dayalı olarak alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili faaliyetleri, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında edindiği bilinç doğrultusunda yürütür.
|
1 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 12 | 2 | 24 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 12 | 2 | 24 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 2 | 2 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 1 | 2 | 2 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 10 | 2 | 20 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 10 | 2 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 90 | 0 | 178 |
Genel Toplam | 178 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |