Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MKT156 | ÖLÇME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | 2 | 2 | 2 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. DAMLA YAĞCI |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrencisiye temel ölçme ve değerlendirme bilgisini, mezun olduğunda iş hayatında karşılaşabileceği bazı ölçme araçlarını kullanabilme yeteneğini kazandırmaktır. Ayrıca, değişik istatistiksel metotlarla, ölçüm sonuçlarını değerlendirme yeteneğinin kazandırılmasıdır. |
Contents of the Course Unit: | Ölçme sistemleri, uluslararası birim sistemi, strain gage’ler, yapısı, çeşitleri, Wheatstone köprüsü, gage faktörü, basınç ölçümü, çeşitli manometre ve vakummetreler, sıcaklık ölçümü, termometreler, prometreler, viskozite ölçümü, viskozitenin tanımı, viskozimetre çeşitleri, kuvvet, moment ve güç ölçümü, hız ölçümü, takometreler, boyut ve açı ölçümü, kumpaslar, mikrometreler, açı ölçüm cihazları ve komparatörler, çeşitli mastarlar, Johansson, tampon ve çatal mastarlar, dişli çarkların ölçümü, belirsizlik ve hata analizleri, en küçük kareler yöntemi, standart sapma ve hata analiz yöntemleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ölçme sistemleri, uluslararası birim sistemi ve hata analizini kavrar. Kuvvet, moment ve güç ölçümü hakkında bilgi sahibi olur, Hız ölçümünü bilir. |
Boyut, mastarlar, birim uzama, moment, devir sayısı, yüzey pürüzlülüğü ve dişli çarkların ölçülmesini bilir. |
Basınç, sıcaklık, akış ölçümlerini bilir ve rapor hazırlayabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Ölçme ve kontrolün tanımı ve tarihçesi, dikkat edilecek hususlar, uluslar arası birim sistemleri. | Anlatım |
2 | Kitap | Ölçü büyütme yöntemleri, mekanik ölçme aletleri. | Anlatım |
3 | Kitap | Kumpasların kullanıldığı yerler, ölçme hataları ve dikkat edilecek hususlar. | Uygulama |
4 | Kitap | Metrik ve inç bölüntülü kumpasların okunması. | Anlatım |
5 | Kitap | Mikrometrelerin kullanılması. | Uygulama |
6 | Kitap | Mikrometrelerin kullanılması. | Anlatım |
7 | Kitap | Mikrometrelerin okunması ve kalibrasyonu | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap | Diğer ölçme aletleri (Komparatör vs.) | Anlatım |
10 | Kitap | Boyut Toleransları | Anlatım |
11 | Kitap | Geometrik Toleranslar | Anlatım |
12 | Kitap | Tampon ve çatal mastarlar. | Anlatım |
13 | Kitap | Sertlik Ölçme yöntemleri | Anlatım |
14 | Kitap | Sertlik Ölçme yöntemleri | Anlatım |
15 | Kitap | Genel Tekrar | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ölçme Tekniği, Prof. Dr. Osman F. GENCELİ, Birsen Yayınevi |
Ölçme Tekniği, Prof. Dr. Tezcan Şekercioğlu, Birsen Yayınevi |
Ölçme Tekniği, Prof. Dr. H. Hüseyin Öztürk, Birsen Yayınevi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of including Mechatronics Program.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of including Mechatronics Program.
|
4 | |||||
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can define, scientize and solve the actual Mechatronics problems.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use modern tools such as softwares in Mechatronics Systems, design and analysis
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
3 | |||||
2 |
Can approach with a global perspective to solve included Mechatronics Program problems.
|
3 | |||||
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
4 | |||||
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Program.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
2 | |||||
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
2 | |||||
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronics fields.
|
1 | |||||
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in occupational activities.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 10 | 130 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |