Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MKT156 | ÖLÇME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | 2 | 2 | 2 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencisiye temel ölçme ve değerlendirme bilgisini, mezun olduğunda iş hayatında karşılaşabileceği bazı ölçme araçlarını kullanabilme yeteneğini kazandırmaktır. Ayrıca, değişik istatistiksel metotlarla, ölçüm sonuçlarını değerlendirme yeteneğinin kazandırılmasıdır. |
İçerik: | Ölçme sistemleri, uluslararası birim sistemi, strain gage’ler, yapısı, çeşitleri, Wheatstone köprüsü, gage faktörü, basınç ölçümü, çeşitli manometre ve vakummetreler, sıcaklık ölçümü, termometreler, prometreler, viskozite ölçümü, viskozitenin tanımı, viskozimetre çeşitleri, kuvvet, moment ve güç ölçümü, hız ölçümü, takometreler, boyut ve açı ölçümü, kumpaslar, mikrometreler, açı ölçüm cihazları ve komparatörler, çeşitli mastarlar, Johansson, tampon ve çatal mastarlar, dişli çarkların ölçümü, belirsizlik ve hata analizleri, en küçük kareler yöntemi, standart sapma ve hata analiz yöntemleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Ölçme sistemleri, uluslararası birim sistemi ve hata analizini kavrar. Kuvvet, moment ve güç ölçümü hakkında bilgi sahibi olur, Hız ölçümünü bilir. |
Boyut, mastarlar, birim uzama, moment, devir sayısı, yüzey pürüzlülüğü ve dişli çarkların ölçülmesini bilir. |
Basınç, sıcaklık, akış ölçümlerini bilir ve rapor hazırlayabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Ölçme ve kontrolün tanımı ve tarihçesi, dikkat edilecek hususlar, uluslar arası birim sistemleri. | Anlatım |
2 | Kitap | Ölçü büyütme yöntemleri, mekanik ölçme aletleri. | Anlatım |
3 | Kitap | Kumpasların kullanıldığı yerler, ölçme hataları ve dikkat edilecek hususlar. | Uygulama |
4 | Kitap | Metrik ve inç bölüntülü kumpasların okunması. | Anlatım |
5 | Kitap | Mikrometrelerin kullanılması. | Uygulama |
6 | Kitap | Mikrometrelerin kullanılması. | Anlatım |
7 | Kitap | Mikrometrelerin okunması ve kalibrasyonu | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap | Diğer ölçme aletleri (Komparatör vs.) | Anlatım |
10 | Kitap | Boyut Toleransları | Anlatım |
11 | Kitap | Geometrik Toleranslar | Anlatım |
12 | Kitap | Tampon ve çatal mastarlar. | Anlatım |
13 | Kitap | Sertlik Ölçme yöntemleri | Anlatım |
14 | Kitap | Sertlik Ölçme yöntemleri | Anlatım |
15 | Kitap | Genel Tekrar | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ölçme Tekniği, Prof. Dr. Osman F. GENCELİ, Birsen Yayınevi |
Ölçme Tekniği, Prof. Dr. Tezcan Şekercioğlu, Birsen Yayınevi |
Ölçme Tekniği, Prof. Dr. H. Hüseyin Öztürk, Birsen Yayınevi |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Programı'nın kapsadığı problemlere uyarlar.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Programı'nın kapsadığı problemlerin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir.
|
4 | |||||
2 |
Deney planlayıp düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Sistemleri'nin tasarımı ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya yatkındır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir.
|
3 | |||||
2 |
Mekatronik Programı'nın kapsadığı teknik problemlerin çözümüne küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir.
|
3 | |||||
3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur.
|
4 | |||||
4 |
Mekatronik Programı ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır.
|
2 | |||||
2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır.
|
2 | |||||
2 |
Mekatronik alanında sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır.
|
1 | |||||
3 |
Mesleki faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 10 | 130 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 179 |
Genel Toplam | 179 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |