Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MKT252 |
OTOMATİK KONTROL |
4 |
2 |
2 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. SADDAM HEYDAROV |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Otomatik Kontrol dersi, otomasyonun temel prensiplerini anlamak, kontrol sistemlerini tasarlamak, analiz etmek ve iyileştirmek için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlar. Öğrenciler, mekanik, elektrik, elektronik ve mekatronik sistemlerde otomatik kontrolün nasıl uygulandığını öğrenir. Bu ders, kontrol teorisini gerçek hayattaki mühendislik uygulamalarıyla birleştirerek, öğrencilere sistemlerin kararlılık, hassasiyet ve performansını optimize etme yeteneği kazandırır. |
Contents of the Course Unit: |
Giriş ve Temel Kavramlar. Matematiksel Modelleme. Sistem Dinamiği ve Transfer Fonksiyonları. Kararlılık Analizi. PID Kontrolörler ve Uygulamaları. Geri Besleme Kontrol Sistemleri. Uygulamalar ve Projeler |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Fiziksel sistemleri matematiksel olarak modelleyebilir ve analiz edebilir.
Kontrol sistemlerinin kararlılık ve performans özelliklerini değerlendirebilir.
PID kontrolörleri tasarlayıp uygulama yapabilir.
Geri besleme sistemleri oluşturabilir ve optimize edebilir.
Durum uzayı analizi ve frekans bölgesi yöntemlerini kullanabilir.
Dijital kontrol tekniklerini kullanarak mikrodenetleyici tabanlı sistemler geliştirebilir.
Endüstriyel otomasyon ve robotik sistemlere yönelik kontrol sistemleri tasarlayabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Kontrol Sistemlerine Giriş |
Anlatma Yöntemi |
2 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Sistemlerin Matematiksel Modelleri: Laplas DÖnüşümü |
Anlatma Yöntemi |
3 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Fiziksel Sistemlerin Modellenmesi |
Anlatma Yöntemi |
4 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Blok Diyagramları ve Transfer Fonksiyonları |
Anlatma Yöntemi |
5 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
İşaret Akış Diyagramları |
Anlatma Yöntemi |
6 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Birinci Dereceden Sistemlerin Zaman Domeni Davranışı |
Anlatma Yöntemi |
7 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
İkinci Dereceden Sistemlerin Zaman Domeni Davranışı |
Anlatma Yöntemi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
İkinci Dereceden Sistemlerin Zaman Domeni Davranışı |
Anlatma Yöntemi |
10 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Kontrol Sistemlerinde Kararlılık Analizi |
Anlatma Yöntemi |
11 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Kararlılık ve Routh-Hurwith Kriteri |
Anlatma Yöntemi |
12 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Kontrol Sistemlerinin Sürekli Hal Analizi |
Anlatma Yöntemi |
13 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Köklerin Geometrik Yer Eğrisi Yöntemi |
Anlatma Yöntemi |
14 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Kontrolör Yapıları |
Anlatma Yöntemi |
15 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Frekans Cevabı Yöntimi |
Anlatma Yöntemi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Automatic Control Systems, Benjamin C.Kuo, Prentice-Hall International,Inc.1999 |
Modern Control Engineering, Katsuhıko Ogata.Prentice-Hall International,Inc.1990 |
Otomatik Kontrol 2, M.Kemal Sarıoğlu.İ.T.Ü. Otomatik Kontrol, İbrahim Yüksel 1997, Bursa |
Ders Notları |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of including Mechatronics Program.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of including Mechatronics Program.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can define, scientize and solve the actual Mechatronics problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use modern tools such as softwares in Mechatronics Systems, design and analysis
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Can approach with a global perspective to solve included Mechatronics Program problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Program.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronics fields.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in occupational activities.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
29 |
0 |
71 |
|
Total Workload of the Course Unit |
71 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
2,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
3,0 |
|