Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MKT252 |
OTOMATİK KONTROL |
4 |
2 |
2 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Otomatik Kontrol dersi, otomasyonun temel prensiplerini anlamak, kontrol sistemlerini tasarlamak, analiz etmek ve iyileştirmek için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlar. Öğrenciler, mekanik, elektrik, elektronik ve mekatronik sistemlerde otomatik kontrolün nasıl uygulandığını öğrenir. Bu ders, kontrol teorisini gerçek hayattaki mühendislik uygulamalarıyla birleştirerek, öğrencilere sistemlerin kararlılık, hassasiyet ve performansını optimize etme yeteneği kazandırır. |
İçerik: |
Giriş ve Temel Kavramlar. Matematiksel Modelleme. Sistem Dinamiği ve Transfer Fonksiyonları. Kararlılık Analizi. PID Kontrolörler ve Uygulamaları. Geri Besleme Kontrol Sistemleri. Uygulamalar ve Projeler |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Fiziksel sistemleri matematiksel olarak modelleyebilir ve analiz edebilir.
Kontrol sistemlerinin kararlılık ve performans özelliklerini değerlendirebilir.
PID kontrolörleri tasarlayıp uygulama yapabilir.
Geri besleme sistemleri oluşturabilir ve optimize edebilir.
Durum uzayı analizi ve frekans bölgesi yöntemlerini kullanabilir.
Dijital kontrol tekniklerini kullanarak mikrodenetleyici tabanlı sistemler geliştirebilir.
Endüstriyel otomasyon ve robotik sistemlere yönelik kontrol sistemleri tasarlayabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Fiziksel Sistemlerin Modellenmesi |
Anlatma Yöntemi |
2 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Fiziksel Sistemlerin Modellenmesi |
Anlatma Yöntemi |
3 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Fiziksel Sistemlerin Modellenmesi |
Anlatma Yöntemi |
4 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Transfer Fonksiyonlar |
Anlatma Yöntemi |
5 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Transfer Fonksiyonlar |
Anlatma Yöntemi |
6 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Blok Diyagramları |
Anlatma Yöntemi |
7 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Blok Diyagramları |
Anlatma Yöntemi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Blok Diyagramları |
Anlatma Yöntemi |
10 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
İşaret Akış Diyagramları (İAD) |
Anlatma Yöntemi |
11 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
İşaret Akış Diyagramları (İAD) |
Anlatma Yöntemi |
12 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Genlik ve Faz Eğrileri |
Anlatma Yöntemi |
13 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Genlik ve Faz Eğrileri |
Anlatma Yöntemi |
14 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Genlik ve Faz Eğrileri |
Anlatma Yöntemi |
15 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Routh - Hurwitz Kriteri |
Anlatma Yöntemi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Automatic Control Systems, Benjamin C.Kuo, Prentice-Hall International,Inc.1999 |
Modern Control Engineering, Katsuhıko Ogata.Prentice-Hall International,Inc.1990 |
Otomatik Kontrol 2, M.Kemal Sarıoğlu.İ.T.Ü. Otomatik Kontrol, İbrahim Yüksel 1997, Bursa |
Ders Notları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Programı'nın kapsadığı problemlere uyarlar.
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Programı'nın kapsadığı problemlerin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Deney planlayıp düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Sistemleri'nin tasarımı ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya yatkındır.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Mekatronik Programı'nın kapsadığı teknik problemlerin çözümüne küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Mekatronik Programı ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Mekatronik alanında sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Mesleki faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
29 |
0 |
71 |
|
Genel Toplam |
71 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
2,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|