Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MTP155 | GİYSİ TEKNİK ÇİZİMLERİ | 1 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. SULTAN ÇETİNKAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SULTAN ÇETİNKAYA |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Giysi koleksiyonu oluşturabilmesi amacıyla öğrenciye mesleki teknik çizim bilgisinin verilmesi ve bu bilgiye uygun teknik çizim kadın ve erkek giysi koleksiyonunu oluşturabilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | 2 saat teorik, 2 saat uygulamalı yürütülen derste kadın ve erkek giysileri üst, alt giysileri, dış giyim, aksesuar, teknik çizimleri gösterip yapma tekniği kullanarak öğrenciye teknik çizim kabiliyeti kazandırılmaktadır. Bu bilgiler ışığında vize sonrası dönemde, finale hazırlık amacıyla öğrenci teknik çizim koleksiyonu hazırlar ve koleksiyona uygun kumaş, malzeme, materyal örnekleri ile föylerini düzenler. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Mesleki teknik çizimin amaç ve önemi hakkında bilgiye sahip olur |
Teknik çizimin sektörde kullanılış amacı ve elde çizimin tekniği hakkında bilgi edinir. |
Kadın ve erkek giyimine ait tüm giysi türlerinin teknik çizimini yapabilme becerisine sahip olur. |
İstediği temaya uygun kadın ve erkek giysi tasarımları oluşturur. |
Tasarımların teknik çizimini oluşturur. |
Teknik çizimlerde detay, kumaş, malzeme, dikiş, aksesuar bilgisinin verildiği teknik föyü hazırlar ve koleksiyonunu sunar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Öğrencilerle tanışma, dersin amacının, gerekli malzemelerin açıklanması ve tema belirlemede dikkat edilecek unsurların anlatımı. | Sunum |
2 | Öğrenciler yeni sezonun moda ve tekstil trendlerini, sezonun temel renk ve desenlerini, kumaş dokularını, kullanılan aksesuarları inceleyerek derse hazırlıklı geleceklerdir. | Giysi tasarımında izlenebilecek metotlar; sezon trendleri; koleksiyon hazırlarken temanın belirlenmesi | Sunum |
3 | Kadın ve erkek vücudunu ve yapısal özelliklerini inceleme | Vücut oranları; tasarımlarda kullanılacak moda siluetlerinin çizim teknikleri | Uygulama |
4 | Teknik çizim için gerekli materyallarin temini | Teknik çizim hakkında genel bilgi | Sunum |
5 | Teknik için zeminin hazırlanması (karelerin oluşturulması) | Kadın ve Erkek üst giysi örneklerinde mesleki teknik çizim | Uygulama |
6 | Teknik çizimlerin tamamlanması | Kadın ve Erkek alt giysilerde mesleki teknik çizim | Uygulama |
7 | Teknik çizimlerin tamamlanması | Dış giysi tasarımlarında mesleki teknik çizim | Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Teknik çizimlerin tamamlanması | Teknik föy oluşturma | Uygulama |
10 | Öğrenciler seçtikleri temalarla ilgili görsel ve yazılı araştırma yaparlar. | Proje için temaların belirlenmesi. Belirlenen temalara ilişkin hikaye panolarının hazırlanması | Uygulama |
11 | Ön eskizlerin hazırlanması | Belirlenen temalara ilişkin ön eskizlerin çizimi | Uygulama |
12 | Eskizlerin tamamlanması | Model çoğaltma ve geliştirme | Uygulama |
13 | Modellerin geliştirilmesi | Seçilen modellerin ön ve arka beden teknik çizimleri | Uygulama |
14 | Teknik çizimlerin tamamlanması | Teknik föy üzerine tasarımların aktarılması | Uygulama |
15 | Teknik föyün tamamlanması | Final ve sergi hazırlığı | Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Szkutnicka, B. (2010). Flats: Technical Drawing for Fashion (Portfolio Skills: Fashion & Textiles). London:Laurence King. |
Şahin, N., Teknik Resim,Eduser Yayınları,(1999), Ankara |
MEB Komisyon,Tekstil Uygulama,MEB yayınları,(1998),Ankara |
Balcı, Y.B.,Temel Sanat Eğitimi,YA-PA Yayınları.(2001),İstanbul |
Koparal,A.H.,İPLİKÇİOĞLU,M.,Teknik Resim,Koparal Yayınları.(2003),İstanbul |
Yakartepe, Z.,M., Büyük Konfeksiyon Ansiklopedisi,Tekstil Konfeksiyon Araştırma Merkezi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes the fundamental design principles of art-oriented
|
5 | |||||
2 |
Becomes equipped with theoretical knowledge about computer programs
|
4 | |||||
3 |
Makes techniqual presentations of visual designs
|
5 | |||||
4 |
Uses technical knowledge for fashion design
|
5 | |||||
5 |
Recognize the types and properties of textile fibers.
|
4 | |||||
6 |
Knows textile materials and textile auxiliaries
|
4 | |||||
7 |
Knows authorities of the fashion design
|
5 | |||||
8 |
Follows the works of authorities in the field of fashion design
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can design a collection and project, in the light of a specified theme.
|
5 | |||||
2 |
Knowledge of contemporary issues related to professional practice matches with aesthetic perspective.
|
5 | |||||
3 |
Efficiently uses the necessary informations about technology for fashion design applications
|
4 | |||||
4 |
Designs and delivers visual collections and reviews.
|
5 | |||||
5 |
Gets vocational-technical knowledge about design, implementation and production
|
5 | |||||
6 |
Uses technological tools, equipment and machinery in the field of design
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize textile raw materials.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepares orriginal collections according to the selected theme
|
5 | |||||
2 |
Prepares the molds of the designs
|
1 | |||||
3 |
Produces a product by sewing his/her designs
|
1 | |||||
4 |
Makes the presentation of his/her designs by the artistic drawings.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
As an individual; interdisciplinary work effectively in accordance with the principles of harmony.
|
5 | |||||
2 |
Vocational and social issues are effectively involved in the work of the team created.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To work on a global scale foreign language knowledge, communication skills and have the vision.
|
3 | |||||
2 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
5 | |||||
3 |
Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izler ve kendini yeniler.
|
5 | |||||
4 |
Objective external perspective on their work with competence and self-criticism would follow.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Effective visual, written and verbal communication.
|
5 | |||||
2 |
Social rights, social justice, quality culture, professional ethics, cultural values and environmental protection issues will have sufficient awareness.
|
5 | |||||
3 |
Is capable of analytical thinking and problem solving.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Practical fashion design processes are designed
|
5 | |||||
2 |
Fashion design performs processes according to the purpose
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 6 | 1 | 6 |
Ödev | 5 | 3 | 15 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 6 | 5 | 30 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 47 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |