TR EN

BASIC ART EDUCATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MTP107 BASIC ART EDUCATION 1 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. SULTAN ÇETİNKAYA
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ESRA OBUT
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, öğrencilerin tasarım disiplinlerine özgü temel öğeler doğrultusunda yaratıcılıklarını ve görsel algılama yeteneklerini geliştirmektir.
Contents of the Course Unit: Görsel tasarım ilke ve öğeleri, nokta-çizgi çalışmaları, açık koyu tonlama çalışmaları, renk bilgisi, farklı renk tonları ile kompozisyon oluşturma gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Temel tasarım ilke ve öğelerini kavrar.
Perspektif ilkelerine uygun çizimler yapar.
Temel ilkeler doğrultusunda özgün yüzey çalışmaları yapar.
Çeşitli materyal ve kaynakları kullanma becerisini geliştirir.
Renk karışımları ve renk tonlama çalışmaları yapar.
Açık-koyu, ışık-gölge ile tonlama çalışmaları yapar.
Yaratıcı görsel iletişimi gerçekleştirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı-görsel kaynaklar,Uygulamalar Dersin içeriği ve atölye kuralları hakkında bilgilendirme. Haftalık ders konuları hakkında bilgi verilmesi. Malzeme bilgilendirmesi. Anlatım, soru-cevap
2 HB, 2B, 4B, 6B kalem. Silgi. 35X50 canson veya schoeller kağıt, aristo cetvel, rapido kalem Görsel tasarım ilke ve öğeleri. Anlatım, soru-cevap, uygulamalı gösteri
3 Yazılı-görsel kaynaklar,Uygulamalar Renk bilgisi. Nokta ile özgün yüzey çalışmaları. Gözlem, buluş, deney, uygulamalı gösteri
4 Yazılı-görsel kaynaklar,Uygulamalar Çizgi ile özgün yüzey çalışmaları Gözlem, buluş, deney, uygulamalı gösteri
5 Eski gazete ve dergi. Nokta, çizgi ile kolaj çalışması Gözlem, buluş, deney, uygulamalı gösteri, araştırma
6 Yazılı-görsel kaynaklar,Uygulamalar Açık-koyu-ışık-gölge ile tonlama çalışmaları Gözlem, buluş, deney, uygulamalı gösteri, araştırma
7 Yazılı-görsel kaynaklar,Uygulamalar Açık-koyu-ışık-gölge ile obje çalışmaları Gözlem, buluş, deney, uygulamalı gösteri, araştırma
8 - ARA SINAV -
9 HB, 2B, 4B, 6B kalem. Silgi. 35X50 canson veya schoeller kağıt, aristo cetvel. Perspektif ilkelerine uygun çizimlerin yapılması Gözlem, buluş, deney, uygulamalı gösteri, araştırma
10 Yazılı-görsel kaynaklar,Uygulamalar Perspektif ilkelerine uygun çizimlerin yapılması Gözlem, buluş, deney, uygulamalı gösteri, araştırma
11 Suluboya, fırça, su kabı, 35X50 canson veya schoeller 300gr'lık kağıt Renkte temel kavramlar ve renk çemberi Gözlem, buluş, deney, uygulamalı gösteri, araştırma
12 Yazılı-görsel kaynaklar,Uygulamalar Renk kontrastlıkları Gözlem, buluş, deney, uygulamalı gösteri, araştırma
13 Yazılı-görsel kaynaklar,Uygulamalar Renk tonlama çalışmaları Gözlem, buluş, deney, uygulamalı gösteri, araştırma
14 Yazılı-görsel kaynaklar,Uygulamalar Özgün renk kompozisyonu oluşturma Proje, portfolyo, araştırma
15 Yazılı-görsel kaynaklar,Uygulamalar Projelerin yorumlamaları ve sunumları Proje, portfolyo, sergi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

PARRAMON, J., (1997)," Işık ve Gölge", Remzi Kitabevi
Gökaydın, N.,(2002),"Temel sanat eğitimi" , MEB yayınevi
Işıngör, M. & Eti, E. (1986). Temel Sanat Eğitimi-Resim Teknikleri-Grafik Resim. Türk Tarih Kurumu Basımevi.
Sorger, R & Udale, J. (2013). Moda Tasarımının Temelleri. Literatür

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognizes the fundamental design principles of art-oriented
5
2
Becomes equipped with theoretical knowledge about computer programs
0
3
Makes techniqual presentations of visual designs
5
4
Uses technical knowledge for fashion design
5
5
Recognize the types and properties of textile fibers.
1
6
Knows textile materials and textile auxiliaries
0
7
Knows authorities of the fashion design
0
8
Follows the works of authorities in the field of fashion design
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can design a collection and project, in the light of a specified theme.
5
2
Knowledge of contemporary issues related to professional practice matches with aesthetic perspective.
3
3
Efficiently uses the necessary informations about technology for fashion design applications
4
4
Designs and delivers visual collections and reviews.
5
5
Gets vocational-technical knowledge about design, implementation and production
0
6
Uses technological tools, equipment and machinery in the field of design
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognize textile raw materials.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepares orriginal collections according to the selected theme
5
2
Prepares the molds of the designs
0
3
Produces a product by sewing his/her designs
0
4
Makes the presentation of his/her designs by the artistic drawings.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
As an individual; interdisciplinary work effectively in accordance with the principles of harmony.
5
2
Vocational and social issues are effectively involved in the work of the team created.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To work on a global scale foreign language knowledge, communication skills and have the vision.
3
2
Life-long learning is conscious of the need.
5
3
Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izler ve kendini yeniler.
5
4
Objective external perspective on their work with competence and self-criticism would follow.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Effective visual, written and verbal communication.
5
2
Social rights, social justice, quality culture, professional ethics, cultural values ​​and environmental protection issues will have sufficient awareness.
4
3
Is capable of analytical thinking and problem solving.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Practical fashion design processes are designed
5
2
Fashion design performs processes according to the purpose
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 5 10 50
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 8 2 16
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0