TR EN

YAKIT PİLLERİ VE BATARYALAR PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HET158 YAKIT PİLLERİ VE BATARYALAR 2 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. HASAN HÜSEYİN TAŞER
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Hibrid ve elektrikli araçlarda kullanılan başta Lityum-iyon hücreleri olmak üzere; hücre yapısını ve eşdeğer devre modelleri ile pil paketlerinin simüle edilmesini, şarj durumunun tahmin edilmesini, pil sağlık durumu tespit algoritmalarını ve arıza tespitlerini öğretmeyi amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Batarya yönetim sistemlerine genel bakış ve terminoloji. Elektrokimyasal hücrenin yapısı, enerjinin depolanması ve serbest bırakılması. Eşdeğer devre modellerinin oluşturulması. BMS seri iletişim bağlantısı. Pil paketlerinin simüle edilmesi, sağlık durumu tahmin algoritmaları ve hücre dengeleme. Arıza tespiti içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Hücre yapısını Eşdeğer devre modellerini Pil sağlık durumunu Arıza tespiti konuları hakkında temel bilgilere sahip olacaktır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Batarya Yönetim Sistemlerine, Terminolojisine Giriş Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
2 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Elektrokimyasal Hücrenin Yapısı, Enerjinin Depolanması ve Serbest Bırakılması, Elektrokimyasal Hücreler Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
3 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Lityum-İyon Hücreler İçin Negatif ve Pozitif Elektrotlar, Lityum-İyon Hücreler İçin Elektrolitler ve Ayırıcılar Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
4 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Eşdeğer Devre Modelleri Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
5 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Mikro Ölçekli Hücre Modelleri Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
6 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Katı ve Elektrolit Fazları Arasında Lityum Hareketi Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
7 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Durum-Uzay Modelleri ve Ayrık Zamanlı Gerçekleşme Algoritması Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Batarya Yönetim Sistemlerinde Seri İletişim Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
10 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Pil Paketlerinin Simüle Edilmesi Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
11 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Şarj Durumu Tahmin Algoritmaları Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
12 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Pil Sağlık Durumu Tahmin Algoritmaları Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
13 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Pil Hücre Dengeleme Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
14 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Gerilim Tabanlı Güç Sınırı Tahmini Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
15 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Arıza Tespiti Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Battery Management Systems for Large Lithium-Ion Battery Packs – Author: Davide AndreaBattery Management Systems, Volume I: Battery Modeling– Author: Gregory L. Plett

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have basic knowledge and skills of hybrid and electric vehicles.
4
2
Know and apply the next generation of design and technologies.
4
3
Generate solutions to problems related to the field and implement them.
5
4
An ability to transfer knowledge from theoretical to practical.
5
5
Creates ideas that are open to innovation and change.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Know functions and tasks of hardware such as sensors, batteries, etc. which to be used in electric vehicles.
5
2
Understand functions of parts used in hybrid and electric vehicles (e.g. Crankshaft-camshaft-valve mechanism, battery systems, electric and gasoline engines, etc.) and how it is produced and understands its operation.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have knowledge about ethical issues required by their profession.
4
2
Know and apply the importance of working individually and as a team in production and laboratory studies.
5
3
Identify problems related to unforeseen situations and seeks solutions in working conditions in areas where hybrid and electric vehicle technology is used.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have a competence to take responsibility for the given works.
4
2
Have an ability to solve problems and take risks in hybrid and electric vehicle technology.
5
3
Have an ability to bring the jobs/projects given to from the initial stage to the maturity stage.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Know how to use two and three dimensional design programs related to the profession.
2
2
Have an ability general information for using computer; can use programs very well.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopt an importance of learning lifetime and also have an ability to develop socially, technologically and culturally.
4
2
Can work as a team; have an ability to prepare projects and presentations.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 9 8 72
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 27 0 122
Total Workload of the Course Unit 122
Workload (h) / 25.5 4,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0