TR EN

YAKIT PİLLERİ VE BATARYALAR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HET158 YAKIT PİLLERİ VE BATARYALAR 2 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. HASAN HÜSEYİN TAŞER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Hibrid ve elektrikli araçlarda kullanılan başta Lityum-iyon hücreleri olmak üzere; hücre yapısını ve eşdeğer devre modelleri ile pil paketlerinin simüle edilmesini, şarj durumunun tahmin edilmesini, pil sağlık durumu tespit algoritmalarını ve arıza tespitlerini öğretmeyi amaçlamaktadır.
İçerik: Batarya yönetim sistemlerine genel bakış ve terminoloji. Elektrokimyasal hücrenin yapısı, enerjinin depolanması ve serbest bırakılması. Eşdeğer devre modellerinin oluşturulması. BMS seri iletişim bağlantısı. Pil paketlerinin simüle edilmesi, sağlık durumu tahmin algoritmaları ve hücre dengeleme. Arıza tespiti içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Hücre yapısını Eşdeğer devre modellerini Pil sağlık durumunu Arıza tespiti konuları hakkında temel bilgilere sahip olacaktır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Batarya Yönetim Sistemlerine, Terminolojisine Giriş Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
2 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Elektrokimyasal Hücrenin Yapısı, Enerjinin Depolanması ve Serbest Bırakılması, Elektrokimyasal Hücreler Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
3 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Lityum-İyon Hücreler İçin Negatif ve Pozitif Elektrotlar, Lityum-İyon Hücreler İçin Elektrolitler ve Ayırıcılar Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
4 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Eşdeğer Devre Modelleri Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
5 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Mikro Ölçekli Hücre Modelleri Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
6 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Katı ve Elektrolit Fazları Arasında Lityum Hareketi Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
7 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Durum-Uzay Modelleri ve Ayrık Zamanlı Gerçekleşme Algoritması Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Batarya Yönetim Sistemlerinde Seri İletişim Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
10 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Pil Paketlerinin Simüle Edilmesi Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
11 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Şarj Durumu Tahmin Algoritmaları Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
12 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Pil Sağlık Durumu Tahmin Algoritmaları Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
13 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Pil Hücre Dengeleme Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
14 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Gerilim Tabanlı Güç Sınırı Tahmini Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
15 Kaynaklar, Konu İle Alakalı İnternet Araştırması, Ders Notları Arıza Tespiti Teorik Anlatıma Dayalı Ders, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Battery Management Systems for Large Lithium-Ion Battery Packs – Author: Davide AndreaBattery Management Systems, Volume I: Battery Modeling– Author: Gregory L. Plett

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hibrid ve elektrikli taşıtların, temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
4
2
Yeni nesil tasarım ve teknolojileri bilir ve uygular.
4
3
Alanı ile ilgili problemlere çözüm üretir ve uygulamasını gerçekleştir.
5
4
Bilgiyi teorikten uygulamaya geçirme yeteneğine sahiptir.
5
5
Yenilik ve değişime açık fikirler oluşturur.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrikli araçlarda kullanılan sensörleri, bataryaları vb. donanımların işlevlerini ve görevlerini bilir.
5
2
Hibrid ve elektrikli araçlarda kullanılan parçaların (örn. Krank mili-kam mili-supap mekanizması, batarya sistemleri, elektrikli ve benzinli motorlar vb.) fonksiyonlarını ve nasıl üretildiğini anlar ve çalışmasını kavrar.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleğinin gerektirdiği etik konularda bilgi sahibi olur.
4
2
Üretim ve laboratuvar çalışmalarında bireysel ve takım halinde çalışmanın önemini bilir ve uygulayabilir.
5
3
Hibrid ve elektrikli taşıt teknolojisinin kullanıldığı alanlarda ki çalışma koşullarında, öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirler ve çözüm arar.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Verilen işlerin sorumluluğunu üstlenme yetkinliğine sahip olur.
4
2
Hibrit ve elektrikli taşıt teknolojisinde problem çözebilme ve risk alabilme yetkinliğin sahip olur.
5
3
Kendisine verilen işleri/projeleri başlangıç aşamasından olgunluk aşamasına kadar getirebilme düzeyine sahip olur.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Meslek ile ilgili iki ve üç boyutlu tasarım programlarını kullanmayı bilir.
2
2
Genel bilgisayar kullanma bilgilerine sahip olur; programları iyi derecede kullanabilir.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyunca öğrenmenin önemini benimser bunun yanında sosyal, teknolojik ve kültürel açıdan kendini geliştirme becerisine sahip olur.
4
2
Takım çalışması yapabilir; proje ve sunum hazırlayabilme becerisine sahip olur.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 9 8 72
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 27 0 122
Genel Toplam 122
Toplam İş Yükü / 25.5 4,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0