Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DTP154 | TÜRKİYE EKONOMİSİ VE AVRUPA BİRLİĞİ | 2 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. BURCU DEMİR |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile dış ticaret bölümü öğrencilerinin, Türkiye ekonomisini makro ölçekte anlamasını sağlamak ve bununla birlikte Avrupa Birliği'ni kurumsal çerçevede öğrendikten sonra Birlik ve Türkiye arasındaki ekonomik ilişkileri anlamasını sağlamak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği, Küreselleşme Çağında Osmanlı Ekonomisi, Osmanlı İmparatorluğu'nun 19. Yüzyıl Çevre Ülkeleri Arasındaki Yeri, Dünya İktisadi Bunalımı ve 1930'lara Yeniden Bakış, Türkiye'de Tarım ve İktisadi Gelişme, 1880-2000, İthal İkamesi, Döviz dar boğazları ve Türkiye, 1947-1979, Dünyada ve Türkiye'de İktisadi Büyüme, 1820-2005, Osmanlı'dan Cumhuriyete Kişi Başına Üretim ve Milli Gelir, 1907-1950, Türkiye'de Fiyatlar ve Ücretler, 1820-2005, Avrupa Birliği Tarihçesi, Avrupa Birliği’nin Genişlemesi, Avrupa Birliği Konseyi, Avrupa Birliği Parlamentosu, Avrupa Komisyonu, Avrupa Adalet Divanı, Avrupa Birliği Zirvesi, Avrupa Merkez Bankası, Avrupa Sayıştayı, Avrupa Yatırım Bankası, Türkiye-Avrupa Birliği İlişkileri konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Türkiye ekonomisinin tarihsel sürecini yıllar bazında açıklar. (explain) (2) |
Türkiye ekonomisinin gelişimini dünyadaki gelişmelere paralel olarak, tarihsel gerçekliğini de dikkate alarak analiz eder. (analyze) (4) |
Avrupa Birliği, tarihi ve genişlemesini tanımlar. (identify) (2) |
Avrupa Birliği ve Türkiye arasındaki ilişkilerin gelişimini açıklar. (explain) (2) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Okuması | Derse Genel Giriş, Beklentilerin Anlatılması ve Cumhuriyetin Kuruluş Yılları Öncesi Osmanlı'da Ekonomik Durum, | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Okuması | Cumhuriyetin Kuruluş Yılları, Devletçilik Dönemi | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür Okuması | 2. Dünya Savaşı Yılları ve Sonrası Ekonomik Düzen, Liberal Ekonomi Politikaları ve Dış Ticarette Kontrol Politikalarına Dönüş | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür Okuması | 1960-1980 Planlı Kalkınma Dönemi1980-1989 İhracata Dayalı Sanayileşme Dönemi | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür Okuması | 1990'lı Yıllarda Ekonomik Düzen2000'li Yıllarda Ekonomik Düzen | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür Okuması | Türkiye-AB İlişkileri | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür Okuması | Genel Değerlendirme | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Okuması | Türkiye-AB Gümrük Birliği : İçerik ve Uygulama | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür Okuması | Türkiye-AB Ortaklık İlişkisinin Kurumsal Yapısı, Tam Üyelik Sürecinde Üyelik Kriterleri | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür Okuması | Türkiye AB İlişkilerinin Mevcut Durumu ve Geleceği | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür Okuması | AB Üyesi Önemli Ekonomiler ve Türkiye ile İlişkileri : Almanya, Hollanda | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür Okuması | AB Üyesi Önemli Ekonomiler ve Türkiye ile İlişkileri : Fransa , İsveç | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür Okuması | AB Üyesi Önemli Ekonomiler ve Türkiye ile İlişkileri : Avusturya , İtalya | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür Okuması | AB Üyesi Ülkeler ile Genel Olarak İlişkiler | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
PAMUK, Ş. (2007). Osmanlıdan Cumhuriyete Küreselleşme, İktisat Politikaları ve Büyüme. |
KEPENEK, Y., & YENTÜRK, N. (1994). Türkiye Ekonomisi (Vol. 99). Remzi Kitabevi. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. |
TELLİ, R., (2016). Türkiye Ekonomisi ve Avrupa Birliği. Ekin Basım Yayın. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Secondary-level qualification has been gained to date information in their respective fields based on textbooks, supplies, application tools and other resources supported by basic theoretical and practical knowledge to have.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade has basic knowledge in the field.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade has acquired in the field of basic theoretical and practical knowledge in the same area at the same level or at the level of advanced training in an area to acquire the skills to use.
|
3 | |||||
2 |
Foreign Trade has acquired basic knowledge about the area and using the skills, ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to develop.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Decisions, actions and behaviors related to the field of foreign trade is the ability to use the knowledge gained.
|
4 | |||||
2 |
Analyze information on foreign trade area, has the ability to interpret and evaluate.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade area as the basic level to conduct an independent study.
|
3 | |||||
2 |
Foreign Trade encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems to take responsibility as a team member.
|
3 | |||||
3 |
Within the framework of a project under the responsibility of employees to conduct activities for development.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade gained in the field of basic knowledge and skills to critically evaluate, to determine and meet the learning needs.
|
3 | |||||
2 |
An advanced education level education in the same field or the same level to direct a profession.
|
1 | |||||
3 |
To gain an awareness of lifelong learning.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade issues related to the field have the basic knowledge and skills at the level of ideas through written and verbal communication to transfer.
|
4 | |||||
2 |
Foreign Trade issues related to the field of ideas and proposals for solutions to problems and with people who are experts to share.
|
4 | |||||
3 |
A foreign language, at least in the general level of European Language Portfolio A2 monitor and using the information in the field of Foreign Trade to communicate with colleagues.
|
4 | |||||
4 |
Foreign Trade areas as required by the European Computer Driving Licence Foundation least with computer software to use information and communication technologies.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Foreign Trade area related to the field of data collection, dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values have.
|
4 | |||||
2 |
Social rights, social justice, quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues have sufficient awareness.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 3 | 36 |
Arazi Çalışması | 13 | 3 | 39 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 3 | 4 | 12 |
Ödev | 13 | 3 | 39 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 59 | 0 | 175 |
Total Workload of the Course Unit | 175 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |