TR EN

RISK MANAGEMENT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
IGP255 RISK MANAGEMENT 3 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi KAAN KOÇALİ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi KAAN KOÇALİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İş yerlerinde iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları kapsamında tehlike faktörlerini tanıma, belirleme ve uygun risk değerlendirme yöntemlerini uygulayarak risk analizi yapma becerisi kazanmak.
Contents of the Course Unit: Çalışma alanında bulunan tehlikeleri belirlemek, bu tehlikelerden kaynaklanabilecek riskleri analiz etmek ve gerekli önlemleri belirlemek adına gerekli çalışmalar yapmak. Risk değerlendirmesi yönetmeliği çerçevesinde, uygun yöntemlerle risk değerlendirmesi yapmak üzere gerekli bilgi ve becerileri kazanmak üzere ilgili konuları kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Risk analizi kavramı, nitel ve nicel risk analiz metotları hakkında bilgi sahibi olur.
Risk analiz metotlarını, matris analizi, Fine Kinney, HAZOP, hata ağacı analizi, FMEA, olay ağacı analizi, neden sonuç analizi yöntemlerini uygulayabilir.
Risk analiz metotlarının özelliklerini, birbirinden farklılıklarını ve uygulama alanlarını öğrenir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür okuma Dersin Tanıtımı, Risk Analizine Giriş, Risk Analizi Kavramının Açıklanması,6331’de Risk Analizi ve İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
2 Literatür okuma Risk Analizi ve Örnek Uygulamaları, İşletme Ortamında Rutin İşlerde Karşılaşılabilecek Tehlike ve Riskler, Kontrol Listesi Risk Analizi (Checklist) Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
3 Literatür okuma Nitel ve Nicel Risk Analiz Yöntemleri Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
4 Literatür okuma Risk Analiz Yöntemleri - Risk Değerlendirme Karar Matrisi, L Tipi MatrisAnalizi, X Tipi Matris Analizi Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
5 Literatür okuma Risk Analiz Yöntemleri - Tehlike ve İşletilebilirlik Analizi (HAZOP) Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
6 Literatür okuma Risk Analiz Yöntemleri - Fine Kinney Risk Analizi Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
7 Literatür okuma Fine Kinney Risk Analizi Uygulama - Uygulama Ödevlerinin Dağıtılması Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma Risk Analiz Yöntemleri - Hata Ağacı Analizi Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
10 Literatür okuma Risk Analiz Yöntemleri - Olası Hata Türleri ve Etkileri Analizi (FMEA) Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
11 Literatür okuma Risk Analiz Yöntemleri - Olay Ağacı Analizi Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
12 Literatür okuma Risk Analiz Yöntemleri - Neden - Sonuç Analizi Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
13 Literatür okuma Uygulama Ödevlerinin Değerlendirilmesi Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
14 Literatür okuma Uygulama Ödevlerinin Değerlendirilmesi Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
15 - FİNAL -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
Risk Değerlendirme Yönetmeliği
HSE(Health and Safety Executive),: “Five steps to risk assessment”, Sufolk, 2006, HSE (Health and SafetyExecutive) Books
 Özkılıç, Ö.: “İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri ve Risk Değerlendirme Metodolojileri”, 2005, Ankara: Ajans Türk Basımevi, 3. Baskı,s.36-71
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. Çasgem Ders Notları, Risk Yönetimi ve Değerlendirilmesi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Completion of all the courses designated within the curriculum of the programme, having a total of 120 ECTS Credits, with passing grades, and
4
2
Achievement of a cumulative grade point average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have theoretical and practical knowledge in the basic level supported by tools and other sources
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have general and numeracy skills
4
2
Related to field of science
5
3
Can detect details
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Watchful, can operate under strong stress
4
2
Can decide quickly and accurately
4
3
can work regularly and organized
5
4
Circumspect
5
5
followor of instructions
4
6
Responsible
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct a study in the field of advanced independent
4
2
Take responsibility as individuals and team members to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field
4
3
Plan activities for the development of a project framework and manage the staff under responsibility.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Meets basic level of knowledge and skills gained in the field to evaluate critically, identify their learning needs
4
2
directs the education of a profession at the same or a higher level of education in the same field
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have ability to inform individuals and institutions on issues related to the field; to transfer their thoughts and suggestions for solutions to problems orally and in writing
4
2
Have ability to share their thoughts on topics related to the field and proposals for solutions to the problems of quantitative and qualitative data to support the experts and people who do not
4
3
Can organize projects and activities for the social environment with social responsibility and to apply them
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can comply with scientific, cultural and ethical values in announcing collection of data related to the field, interpretation, implementation and results
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 3 3 9
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 5 3 15
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 1 2 2
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 1 2 2
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 3 3 9
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 10 3 30
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 55 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0