Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
IGP255 | RİSK YÖNETİMİ | 3 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi KAAN KOÇALİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi KAAN KOÇALİ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | İş yerlerinde iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları kapsamında tehlike faktörlerini tanıma, belirleme ve uygun risk değerlendirme yöntemlerini uygulayarak risk analizi yapma becerisi kazanmak. |
İçerik: | Çalışma alanında bulunan tehlikeleri belirlemek, bu tehlikelerden kaynaklanabilecek riskleri analiz etmek ve gerekli önlemleri belirlemek adına gerekli çalışmalar yapmak. Risk değerlendirmesi yönetmeliği çerçevesinde, uygun yöntemlerle risk değerlendirmesi yapmak üzere gerekli bilgi ve becerileri kazanmak üzere ilgili konuları kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Risk analizi kavramı, nitel ve nicel risk analiz metotları hakkında bilgi sahibi olur. |
Risk analiz metotlarını, matris analizi, Fine Kinney, HAZOP, hata ağacı analizi, FMEA, olay ağacı analizi, neden sonuç analizi yöntemlerini uygulayabilir. |
Risk analiz metotlarının özelliklerini, birbirinden farklılıklarını ve uygulama alanlarını öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür okuma | Dersin Tanıtımı, Risk Analizine Giriş, Risk Analizi Kavramının Açıklanması,6331’de Risk Analizi ve İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
2 | Literatür okuma | Risk Analizi ve Örnek Uygulamaları, İşletme Ortamında Rutin İşlerde Karşılaşılabilecek Tehlike ve Riskler, Kontrol Listesi Risk Analizi (Checklist) | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
3 | Literatür okuma | Nitel ve Nicel Risk Analiz Yöntemleri | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
4 | Literatür okuma | Risk Analiz Yöntemleri - Risk Değerlendirme Karar Matrisi, L Tipi MatrisAnalizi, X Tipi Matris Analizi | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
5 | Literatür okuma | Risk Analiz Yöntemleri - Tehlike ve İşletilebilirlik Analizi (HAZOP) | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
6 | Literatür okuma | Risk Analiz Yöntemleri - Fine Kinney Risk Analizi | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
7 | Literatür okuma | Fine Kinney Risk Analizi Uygulama - Uygulama Ödevlerinin Dağıtılması | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma | Risk Analiz Yöntemleri - Hata Ağacı Analizi | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
10 | Literatür okuma | Risk Analiz Yöntemleri - Olası Hata Türleri ve Etkileri Analizi (FMEA) | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
11 | Literatür okuma | Risk Analiz Yöntemleri - Olay Ağacı Analizi | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
12 | Literatür okuma | Risk Analiz Yöntemleri - Neden - Sonuç Analizi | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
13 | Literatür okuma | Uygulama Ödevlerinin Değerlendirilmesi | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
14 | Literatür okuma | Uygulama Ödevlerinin Değerlendirilmesi | Ders anlatımı, soru cevap,tartışma |
15 | - | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu |
Risk Değerlendirme Yönetmeliği |
HSE(Health and Safety Executive),: “Five steps to risk assessment”, Sufolk, 2006, HSE (Health and SafetyExecutive) Books |
Özkılıç, Ö.: “İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri ve Risk Değerlendirme Metodolojileri”, 2005, Ankara: Ajans Türk Basımevi, 3. Baskı,s.36-71 |
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. Çasgem Ders Notları, Risk Yönetimi ve Değerlendirilmesi |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
ders planındaki 120 AKTS kredisine sahip olan tüm dersleri başarmak
|
4 | |||||
2 |
4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olmak gerekir
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel ve sayısal yeteneğe sahip
|
4 | |||||
2 |
Fen bilimleri alanına ilgili
|
5 | |||||
3 |
Ayrıntıları algılayabilen
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yoğun ve yaygın dikkati güçlü stres altında çalışabilen,
|
4 | |||||
2 |
Çabuk ve doğru karar verebilen
|
4 | |||||
3 |
Tertipli ve düzenli çalışabilen
|
5 | |||||
4 |
tedbirli olan
|
5 | |||||
5 |
Yönergeleri izleyebilen
|
4 | |||||
6 |
Sorumluluk sahibi
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
|
4 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
|
4 | |||||
3 |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
|
4 | |||||
2 |
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
|
4 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme
|
4 | |||||
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 3 | 3 | 9 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 5 | 3 | 15 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 2 | 2 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 1 | 2 | 2 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 3 | 9 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 10 | 3 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 127 |
Genel Toplam | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |