TR EN

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY244 DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY 4 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Gelişimin temel ilke, kavram ve kuramları çerçevesinde, erken çocukluk döneminde, farklı gelişim alanlarının ve bu alanlardaki gelişimsel ilerlemelerin değerlendirilmesine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Gelişimsel dönemler, insan gelişimine yaşam boyu bakış açısı ve gelişimin doğası , gelişim kuramları ve gelişim araştırmaları, gelişimin biyolojik temelleri, doğum öncesi gelişim, doğum, bebeklik döneminde gelişim, erken çocukluk döneminde gelişim, orta ve son çocukluk döneminde gelişim, genç yetişkinlik, orta yetişkinlik, ileri yetişkinlik.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İnsan gelişimi ile ilgili kuramları açıklar.
Yaşam boyu gelişimi, genlerin kalıtımın ve çevrenin etkilerini tartışır.
Doğum öncesinden doğuma kadar olan süreci ilişkilendirir.
Bebeklikteki gelişim alanlarını tanımlar.
Orta ve geç çocukluk dönemindeki gelişim alanlarını ilişkilendirir.
Ergenlik dönemindeki değişimleri açıklar.
Ergenlikten genç yetişkinliğe geçiş sürecini anlatır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Gelişim Psikolojisinin Temel Konuları, Yaşam Boyu Bakış Açısı Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Literatür Tarama Doğum Öncesi Gelişim Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama Doğum ve Erken Bebeklik Dönemi Anlatım, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
4 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Erken Çocukluk Dönemi: Sosyal,Duygusal Fiziksel, Bilişsel Gelişim Anlatım, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Orta ve Geç Çocukluk Dönemi: Sosyal ve Duygusal Gelişim, Fiziksel, Bilişsel Gelişim Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay,
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Bebeklik ve Çocukluk Dönemi Psikopatolojileri 1 Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay,
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Bebeklik ve Çocukluk dönemi Psikopatolojileri 2 Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Ergenlik sosyal,duygusal ve bilişsel gelişim Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma Ergenlik dönemi psikopatolojileri 1 Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi,
11 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Grup Araştırması Ergenlik dönemi Psikopatolojileri 2 Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Yaratıcı Çalışma Yöntemi,
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Genç Yetişkinlik Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay,
13 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Orta Yetişkinlik Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası
14 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma İleri Yetişkinlik, Ölüm,ölmek ve Yas Anlatım, Örnek Olay
15 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Genel Tekrar Anlatım, Soru-Cevap,
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Santrock J.W. (2011). Yaşam Boyu Gelişim. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Bacanlı, H. Gelişim ve Öğrenme, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2006.
Şenol S. (2003). Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı. Nobel kitabevi. Ankara

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
5
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
5
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
5
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
4
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
3
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
3
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 100
Total Workload of the Course Unit 100
Workload (h) / 25.5 3,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0