TR EN

CHILDREN S LITERATURE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY208 CHILDREN S LITERATURE 4 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Çocuk edebiyatı ile ilgili kavramları öğretmek, çocuk edebiyatının çocukların gelişim alanları üzerindeki etkilerini dikkate alarak yetiştirilmeleri konusunda öğrencileri bilinçlendirmeye yönelik bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Çocuk edebiyatına ilişkin kavramlar, tanımı ve kapsamı, Çocuk edebiyatının Dünyada ve Türkiye'de gelişim süresi, Çocuk edebiyatının önemi ve gelişime katkısı, Çocuk kitaplarının yapısal özellikleri, 0-18 yaş grubuna yönelik farklı özellikte çocuk kitapları çeşitleri, Çocuk kitaplarında kitaplarında bulunması gereken özellikler, Çocuk kitapları hazırlarken dikkat edilmesi gereken temel ilkeler, Yaş grubuna uygun kitap seçiminde ailelere ve eğitimcilere rehberlik, Türkiye'de ve Dünyada yer alan çocuk kütüphaneleri, Farklı kitap okuma tekniği olan; Etkileşimli Kitap Okuma Çalışmaları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çocuk edebiyatına ilişkin kavramları açıklar.
Çocuk edebiyatının önemini ve özelliklerini açıklar.
Çocuk edebiyatıyla çocuk gelişimini ilişkilendirir.
Çocuk kitaplarının özelliklerini değerlendirir.
Çocuk kitabı hazırlarken öğrendiklerini uygular.
Yaş grubuna uygun kitap seçiminde aileleri ve eğitimcileri destekler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Ders tanıtım ve uygulama bilgilerinin açıklanması, Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması Çocuk edebiyatına giriş Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Çocuk edebiyatının tanımı ve kapsamı, Çocuk edebiyatının Türkiye'de ve Dünyada gelişim süreci Çocuk edebiyatın çocuğun gelişimine katkısı Anlatım, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru Cevap, Beyin Fırtınası, Proje Çalışması
3 Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Çocuk kitaplarının yapı(iç ve dış) özellikleri, 0-18 yaş grubuna yönelik farklı kitap çeşitleri Anlatım, Soru Cevap, Beyin Fırtınası
4 Literatür Tarama Çocuk kitaplarının hazırlanmasında göz önünde bulundurulması gereken temel ilkeler Türkiye'de ve Dünyadan çocuk kütüphaneleri Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru Cevap
5 Web Tabanlı Araştırma Masalın tanımı ve tarihçesi, Masal çeşitleri, Batı ve Türk masallarının yapısal özellikleri Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
6 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Destan, söylence, fabl, bilmece, şiir, ninni Bu edebi türlerden çocuk edebiyatı olarak yararlanma ve gelişim özelliklerine katkıları Anlatım, Tartışma
7 Uygulama Çocuk kütüphaneleri atölyesi Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Çocuk gazete ve dergileri Çocuk tiyatrosu Çocuk ve medya Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Çocuk ve medya Çocuk ve teknoloji Anlatım, Soru Cevap, Beyin Fırtınası, Proje Çalışması
11 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar 0-18 yaş grubu çocuklarına yönelik farklı kitap çeşitleri yapım atölyesi Sunum, Proje Çalışması
12 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar 0-18 yaş grubu çocuklarına yönelik farklı kitap çeşitleri yapım atölyesi Sunum, Proje Çalışması
13 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Farklı hikaye okuma tekniklerinin incelenmesi Anlatım, Soru Cevap, Beyin Fırtınası
14 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Farklı hikaye okuma tekniklerinden; etkileşimli kitap okuma (EKOP) Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru Cevap, Beyin Fırtınası, Proje Çalışması
15 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar Etkileşimli kitap okuma (EKOP) uygulamaları Sunum
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2017). Çocuk Edebiyatı.Ankara. Akçağ.
Tür, G. ve Turla A. (2010). Okul Öncesinde Çocuk, Edebiyat Ve Kitap. İstanbul: YA-PA.
Akçalı, İ. S. (2015). Çocuk ve Medya. Ankara: Nobel.
Berk, L. (2013). Çocuk Gelişimi. Ankara: İmge.
Akoğlu, G., Sarıca, A. ve Karaman G. (2016). Etkileşimli Kitap Okuma Programı (EKOP). Ankara: Eğiten Kitap.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
4
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
5
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
4
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
4
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
4
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
4
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
5
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 2 8
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 6 1 6
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 4 2 8
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 5 1 5
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 1 1
TOPLAM 55 0 79
Total Workload of the Course Unit 79
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0