Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
CGY212 | ART AND CREATIVITY DURING CHILDHOOD | 4 | 2 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Yaratıcılık ve sanata ilişkin temel kavramlar, yaratıcılık üzerinde etkili olan faktörler, farklı sanat alanlarının çocuklar üzerindeki etkileri, sanat eğitiminde dikkat edilmesi gereken noktalar ve yaratıcı sanat etkinlikleri hazırlamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Sanat ve yaratıcılık ile ilgili kavramlar ve yaratıcı bireylerin özellikleri, erken çocukluk döneminde yaratıcılığın desteklenmesi ve eğitimcinin rolü, çocukta yaratıcılığın gelişimini etkileyen faktörler, yaratıcılığı destekleyen bir ortam ve program hazırlama, çocuklara yönelik farklı sanat alanları, çocuk resimlerinin aşamaları ve özellikleri, yaratıcılıkta aile ve sanatın önemi, sanat eğitiminde dikkat edilmesi gereken noktalar, çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinlikleri ve yaratıcı materyaller, hazırlama, çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinlik örnekleri hazırlama ve bu örnekleri tartışma |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sanat ve yaratıcılıkla ilgili kavramları açıklar. |
Sanat ve yaratıcılığın gelişim sürecini açıklar. |
Sanat ve yaratıcılığın gelişiminde etkili olan etmenleri ayırır. |
Yaratıcılıkta aile ve sanatın önemini ifade eder. |
Çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun yaratıcı materyaller tasarlar. |
Yaratıcı materyallerin çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygunluğunu değerlendirir. |
Erken çocukluk döneminde yaratıcılığın desteklenmesinde eğitimcinin rolüne uygun hareket eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, | Dersin içeriği hakkında bilgilendirme, Yaratıcılık ile ilgili kavramlar | Sözlü- görsel anlatım, soru-cevap,beyin fırtınası |
2 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, | Erken çocukluk döneminde sanatın ve yaratıcılığın desteklenmesi, Eğitimcinin rolü | Sözlü- görsel anlatım, soru-cevap, tartışma, |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma, | Yaratıcılığı destekleyen bir ortam ve program hazırlama | Sözlü- görsel anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası |
4 | Literatür Tarama, | Yaratıcılığı destekleyen bir ortam ve program hazırlama | Sözlü- görsel anlatım, beyin fırtınası |
5 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Yaratıcılık ile ilgili kuramlar/kuramcılar | soru-cevap, tartışma, |
6 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma,Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Yaratıcılıkta aile ve sanatın önemi | Sözlü- görsel anlatım, |
7 | Bireysel Araştırma | Yaratıcılık ve sanat ilişkisi | Soru-cevap, beyin fırtınası |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Bireysel Araştırma | Yaratıcı düşünmeyi geliştiren teknikl | Sözlü- görsel anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, | Çocuk resimleri, Çocuklarda resmin gelişim aşamaları | Sözlü- görsel anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası |
11 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma,Grup Araştırması | Çocuk resimleri, Çocuklarda resmin gelişim aşamaları | Sözlü- görsel anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, | Çocuk resimlerinin gelişim dönemlerine göre incelenmesi | Sözlü- görsel anlatım |
13 | Web Tabanlı Araştırma | Çocuk resimlerinin gelişim dönemlerine göre incelenmesi | Tartışma, beyin fırtınası |
14 | Bireysel Araştırma, Literatür Tarama, | Çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinliği örnekleri hazırlama ve bu örnekleri tartışma | Uygulama |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinliği örnekleri hazırlama ve bu örnekleri tartışma | Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Englebright Fox, J. & Schirrmacher, R. (2014). Çocuklarda SANAT VE YARATICILIĞIN GELİŞİMİ / Art & Creative Development for Young Children (Çev. İlkay ULUTAŞ , Ender DURUALP , Fatma Elif KILINÇ , Gökhan DUMAN , Elif ÖZTÜRK YILMAZTEKİN , Ümit DENİZ , Aynur BÜTÜN AYHAN), Nobel Akademi. |
Halmatov, S. (2016). Çocuk Resimleri Analizi ve Psikolojik Resim Testleri, 3. Baskı, Ankara: Pegem Akademi. |
Aynal, Ş., Çetin, Z., Dağlıoğlu, E., Elibol, F., İnan, H., Öncü, E., Tanju, E., Turaşlı, N., Ünlüer, E., Zeteroğlu, E. (2012). Erken Çocukluk Döneminde Sanat ve Yaratıcılığın Geliştirilmesi. Ankara: Pegem Akademi. |
Yavuzer, H. (2013). Resimleriyle Çocuk, 17. Baskı, İstanbul:Remzi Kitabevi. |
İnan, H., Öncü, E., Tanju, E., Turaşlı, N., Ünlüer, E., Zeteroğlu, E. (2012). Erken Çocukluk Döneminde Sanat ve Yaratıcılığın Geliştirilmesi. Ankara: Pegem Akademi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
4 | |||||
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
5 | |||||
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
3 | |||||
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
4 | |||||
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
4 | |||||
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
4 | |||||
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
5 | |||||
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 2 | 8 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 6 | 2 | 12 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Proje Hazırlama | 2 | 4 | 8 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
TOPLAM | 48 | 0 | 126 |
Total Workload of the Course Unit | 126 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |