Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
CGY243 | PRE-SCHOOL CURRICULUM DEVELOPMENT | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste, okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan öğretim programlarının ve planların analizi, tasarımı ve uygulamalarına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Program geliştirmenin temel ilkeleri, MEB 2024 Okul Öncesi Program Kılavuzu'nun tanıtımı, kılavuzun uygulama eklerinin kullanımı, program kılavuzuna göre okul öncesi eğitimin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi, MEB OBADER Okul Öncesi Eğitim Programı İle Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitimi, MEB EBA: Okul Öncesi Eğitimi Etkinlik Havuzu Analizi, Erken çocukluk döneminde dünyada yaygın olarak kullanılan eğitim programları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
MEB 2024 Program Kılavuzunu program geliştirmenin temel bileşenlerine göre değerlendirir. |
MEB 2024 Program uygulama eklerini yönergelerine uygun şekilde organize eder. |
MEB 2024 Okul öncesi müfredatına uygun günlük-aylık eğitim akışı planlar. |
Kavram-kazanım tablolarını MEB 2024 Okulöncesi müfredatına uygun olarak düzenler. |
Gelişim gözlem formunu MEB 2024 Okul öncesi müfredatına uygun olarak oluşturur. |
Okul öncesi eğitiminde kullanılan yenilikçi yaklaşımları değerlendirir. |
MEB AİLE EĞİTİM REHBERİNİ (2024) değerlendirir. |
MEB Okul Öncesi Öğretmen Kılavuz Kitapları (2024)’nı geliştirmek üzere analiz eder. |
MEB Çocuk Etkinlik Kitapları (2024)’nı geliştirmek üzere analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Program Geliştirmenin Tarihi Temelleri | Düz anlatım, tartışma |
2 | Literatür tarama, web tabanlı araştırma | Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri | Düz Anlatım, tartışma |
3 | Literatür tarama, web tabanlı araştırma | Program Geliştirmenin Psikolojik Temelleri | Düz Anlatım, tartışma, |
4 | Bireysel çalışma, web tabanlı araştırma | Erken Çocukluk Eğitim Programlarının Temel Dayanakları ve Farklı Modeller | Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
5 | Bireysel çalışma, web tabanlı araştırma | MEB 2024 Okul Öncesi Eğitim Programının Analizi: (Okul öncesi dönemin önemi, Okul öncesi eğitim programının tanımı) | Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
6 | Bireysel çalışma, web tabanlı araştırma | MEB 2024 Okul Öncesi Eğitim Programının Analizi: (Gelişim özellikleri, kazanımlar, göstergeler ve açıklamaları) | Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
7 | Bireysel çalışma, web tabanlı araştırma | Vize öncesi değerlendirme | Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Bireysel çalışma, web tabanlı araştırma | MEB 2024 Okul Öncesi Eğitim Programının Analizi: (Okul öncesi eğitim programının planlanması ve uygulanması) | Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
10 | Bireysel çalışma, web tabanlı araştırma | MEB 2024 Okul Öncesi Eğitim Programının Analizi: (Okul öncesi eğitimin değerlendirilmesi) | Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
11 | Bireysel çalışma, web tabanlı araştırma | MEB 2024 Okul Öncesi Eğitim Programının Analizi: (Uygulama Eklerinin Kullanımı) | Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
12 | Bireysel çalışma, web tabanlı araştırma | Okul Öncesi Eğitimde Kullanılan Klasik Yöntem ve Teknikler | Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
13 | Bireysel çalışma, web tabanlı araştırma | Okul Öncesi Eğitimde Kullanılan Yenilikçi Yaklaşımlar Güncel Yöntem ve Teknikler | Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
14 | Bireysel çalışma, web tabanlı araştırma | MEB AİLE EĞİTİM REHBERİ (2024) Analizi: | Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
15 | Bireysel çalışma, web tabanlı araştırma | MEB Okul Öncesi Öğretmen Kılavuz Kitapları (2024) ve Çocuk Etkinlik Kitapları (202 4) Analizi. Final öncesi değerlendirme | Düz anlatım, tartışma, örnek olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
MEB, 2013. Okul Öncesi Eğitim Programı. MEB, 2013. OBADER. Okul Öncesi Eğitim Programı İle Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitimi MEB, EBADER. Okul Öncesi Etkinlik Havuzu. |
Zembat, R. Tunçeli, H. İ. Yavuz, E, A. 2019. Erken Çocuklukta Eğitim Programları ve Uygulamalar |
Çelik, N., Daşcan Ö. 2017. Son Değişikliklerle Okul Öncesi eğitim Programı ve Etkinlik Kitabı. Ankara: ANI Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
4 | |||||
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
5 | |||||
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
4 | |||||
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
5 | |||||
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
5 | |||||
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
3 | |||||
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 5 | 1 | 5 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 8 | 1 | 8 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 62 | 0 | 148 |
Total Workload of the Course Unit | 148 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |