Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
CGY242 |
DEVELOPMENT AND EDUCATION IN SCHOOL PERIOD |
4 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Okul Dönemi (6-12 yaş orta çocukluk) çocuklarına ilişkin kavramlar, kuramlar, gelişim özellikleri, yaşanan sorunlar ve çözümleri, dünyada ve Türkiye'deki uygulamalara yönelik bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Okul dönemine ilişkin kavramlar-okul dönemine ilişkin kuramlar, gelişim özellikleri, gelişimi etkileyen faktörler, yaklaşımlar, yaşanan sorunların değerlendirilmesinde kullanılan farklı yöntem ve teknikler, yaşanan sorunlara yönelik çözüm önerileri, eğitiminde kullanılan farklı yaklaşımların dünyada ve Türkiye’deki uygulamaları, kritik dönemler ve krizler, aile yaklaşımı, hizmetler ve politikalar |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Orta çocukluk dönemine ilişkin kavramları açıklar. |
Orta çocukluk dönemine ilişkin kuramları inceler. |
Orta çocukluk döneminin gelişim özelliklerini açıklar. |
Orta çocukluk döneminde çocuğun gelişimini etkileyen faktörleri ifade eder. |
Orta çocukluk dönemine ilişkin yaklaşımları inceler. |
Orta çocukluk döneminde yaşanan sorunların değerlendirilmesinde kullanılan yöntem ve teknikleri özelliklerine göre ayırır. |
Orta çocukluk döneminde uygulanan çağdaş eğitim yaklaşımlarını karşılaştırır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür tarama |
Okul Döneminde Gelişim ve Eğitime Giriş |
Anlatım |
2 |
Bireysel Araştırma, Grup Araştırması |
Gelişim Dönemleri, Okul Dönemi Gelişim Kuramları |
Anlatım, bireysel çalışma, grup çalışması |
3 |
Web Tabanlı Araştırma |
Beyin Gelişimi, Motor Gelişim,
Egzersiz, Sağlık, Hastalık ve Bozukluklar |
Anlatım |
4 |
Web Tabanlı Araştırma |
Engelli Çocuklar ve Okul Döneminde Bilişsel Değişiklikler |
Anlatım, örnek olay |
5 |
Literatür tarama, web tabanlı öğrenme |
Okul Döneminde Dil Gelişimi |
Anlatım |
6 |
Bireysel Araştırma |
Okul Döneminde Sosyo Duygusal Gelişim ve Kişilik Gelişimi |
Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
7 |
Web Tabanlı Araştırma |
Okul Döneminde Benlik ve Ahlak Gelişimi |
Anlatım, tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür tarama |
Okul Döneminde Benlik ve Ahlak Gelişimi |
Anlatım |
10 |
Bireysel araştırma |
Okul Çocukluğu Döneminde Ebeveyn- Çocuk ve
Akran İlişkilerindeki Değişiklikler,
Okul Çocuklarının Gelişim Özellikleri, Çağdaş Öğrenme Yaklaşımları ve Okula Hazırlık |
Anlatım, tartışma |
11 |
Bireysel Araştırma, Grup Araştırması |
Okul Öncesi Dönemden İlköğretime Geçiş ve Okula Hazır Bulunuşluluğun Kuramsal Temelleri |
Anlatım,tartışma, örnek olay, grup çalışması |
12 |
Grup Araştırması |
Okula Hazır Bulunuşluluğu Etkileyen Etmenler ve
Okula Başlamada Çocukların Bakış Açıları |
Anlatım, örnek olay |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Akyol Köksal A. (2019). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim I .Ankara: Anı Yayıncılık |
Akyol Köksal A. (2019). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim II .Ankara: Anı Yayıncılık |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
4 |
56 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
3 |
2 |
6 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
3 |
2 |
6 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
50 |
0 |
154 |
|
Total Workload of the Course Unit |
154 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|