Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
CGY246 | GAME AND GAME MATERIALS | 4 | 3 | 3 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Gelişimde oyunun yeri ve önemi, çocuklar için gereklilikleri ve oyun etkinliğini uygulamaya ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Oyunun tanımı, oyunun özellikleri, oyun ile ilgili görüşler, oyunun tarihçesi, oyunun gelişime etkisi, oyun kuramları, çocukta oyun evreleri, oyunun özellikleri ve çeşitleri, oyun materyallerini tanıma, okul öncesi eğitim kurumlarında oyun etkinliklerinin planlanması, yapılandırılmış, yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmamış oyunlar ve örnekleri, oyuncak müzeleri hakkında bilgilendirme ve tanıtım. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Oyun ile ilgili temel kavramları açıklar. |
Farklı yaş ve özellikteki çocuklara yönelik oyun merkezli gelişimsel etkinlikler tasarlar. |
Oyunun çocuk gelişimine katkılarını açıklar. |
Oyunun evreleri ve çeşitlerini sıralar. |
Oyun kuramlarını açıklar. |
Oyuncak/gelişimi destekleyici materyallerin yapımında dikkat edilmesi gereken noktaları sıralar. |
Farklı gereksinimlere göre oyuncak (gelişimi destekleyici materyalleri) üretir. |
Yaşa uygun oyun materyali seçiminde aileleri ve öğretmenleri destekler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama | Ders Tanıtımı, Oyun Nedir? | Anlatım, Betin Fırtınası |
2 | Literatür tarama | Oyunun Tarihçesi, Oyunla İlgili Görüşler | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Oyun kuramları | Anlatım, Örnek Olay |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Oyunun Evreleri, Özellikleri, Çeşitleri | Anlatım, beyin fırtınası |
5 | Literatür tarama | Oyunun Gelişim Alanlarına Katkısı | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Literatür tarama | Oyunun Gelişim Alanlarına Katkısı | Anlatım, Tartışma grup çalışması |
7 | Grup araştırması, Bireysel araştırma | Oyun Materyalleri Tanıtımı ve Tartışması | Anlatım,Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Bireysel araştırma | Oyun İle İlgili Makale Sunumları | Tartışma, grup çalışması, beyin fırtınası |
10 | Bireysel araştırma | Oyun İle İlgili Makale Sunumu | Tartışma, grup çalışması, beyin fırtınası |
11 | Grup araştırması | Artık Materyalleri Oyuna Dönüştürme, Bütünleştirilmiş Etkinlik | Anlatım, tartışma, örnek olay |
12 | Grup araştırması, web tabanlı araştırma | Bütünleştirilmiş Etkinlik Sunumları | Grup çalışması, beyin fırtınası, soru cevap |
13 | Literatür tarama | Bütünleştirilmiş Etkinlik Sunumları | Grup çalışması, beyin fırtınası, soru cevap |
14 | Literatür tarama | Gelişimi destekleyici Oyuncak yapımı | Grup çalışması, beyin fırtınası, soru cevap |
15 | Literatür tarama | Final | Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Zembat, R. (2012) Okul Öncesinde Özel Eğitim Yöntemleri. Ankara:Anı Yayıncılık |
Başal,H. A. (2018). Geçmişten Günümüze Türkiye'de Geleneksel Çocuk Oyunları. Ankara: Nobel Yayıncılık |
Ogelman, H.G. (2014).Yaşamın İlk Yıllarında Oyun: Oyuna Çok Yönlü Bakış. Ankara: Pegem Akademi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
|
4 | |||||
2 |
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
|
4 | |||||
3 |
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
|
3 | |||||
3 |
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulates the thoughts and practices in the field.
|
4 | |||||
2 |
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Joins actively to the teamwork.
|
5 | |||||
2 |
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
|
5 | |||||
3 |
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Works independently in researches and practices related to the field.
|
4 | |||||
2 |
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 5 | 1 | 5 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 6 | 1 | 6 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 45 | 0 | 73 |
Total Workload of the Course Unit | 73 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |