TR EN

MATH AND SCIENCE EDUCATION IN PRESCHOOL PERIOD PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY347 MATH AND SCIENCE EDUCATION IN PRESCHOOL PERIOD 5 2 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. BUSE KERİGAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Erken çocukluk eğitiminde fen ve matematik eğitiminin çocuklar için gelişimsel gereklilikleri, yeri ve önemine dair; fen ve matematik etkinliklerini uygulamaya ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Erken çocukluk eğitiminde matematik ve fen (bilim) eğitimi kavramları, kuramların bu konulardaki açıklamaları, matematik ve fen eğitimi ile alakalı güncel yaklaşım ve uygulamalar, okul öncesi eğitimde matematik ve fen eğitiminin planlanması

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavram gelişimini açıklar.
Farklı yaş ve gelişimsel özellikteki çocuklara yönelik fen etkinlikleri tasarlar.
Farklı yaş ve gelişimsel özellikteki çocuklara yönelik matematik etkinlikleri tasarlar.
Fen ve matematik etkinlikleri için uygun materyal üretir.
Konu ile ilgili kuramcıların düşüncelerini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Ders tanıtım ve uygulama bilgilerinin açıklanması, Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması, Çocukların gözünden fen ve bilim Anlatım, Tartışma
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Erken çocukluk döneminde fen eğitiminin amacı, yeri ve önemi Anlatım, Tartışma, Soru-cevap
3 Literatür Tarama Erken çocukluk eğitiminde fen öğretim yöntemleri Örnek olay, Anlatım, Tartışma
4 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Erken çocukluk eğitiminde fen öğretim yöntemleri ve öğrenme merkezleri Anlatım, Tartışma
5 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Görsel Kaynaklar Erken çocukluk döneminde fen öğrenme ortamları Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
6 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Bilişsel süreç becerileri Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Literatür Tarama, Görsel Kaynaklar Fen öğretiminde öğretmenin, ailenin ve toplumun rolü Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Erken çocukluk eğitiminde matematiksel kavram gelişimi Anlatım, Tartışma, aratıcı Çalışma Yöntemi
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Erken çocukluk eğitiminde matematiksel kavram gelişimi II Anlatım, Tartışma, Örnek olay
11 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Matematiksel öğrenme süreçleri: Eşleştirme ve sınıflama Anlatım, Tartışma
12 Literatür Tarama Matematiksel öğrenme süreçleri: Sayı, işlem ve geometri kavramı Anlatım, Tartışma
13 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Erken çocukluk döneminde matematik ve fen ilişkisi Anlatım, Tartışma
14 Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma Fen ve matematik etkinlik planları sunumları Grup çalışması
15 Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma Fen ve matematik etkinlik planları sunumları Grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Akman, B., Alisinanoğlu, F., Baydemir, G., Buldu, M., Erdoğan, S., Kesicioğlu, O.S., Taşkın, N., Ünal, M., Veziroğlu, M., Yıldırım, A., Yıldırım Hacıibrahimoğlu, B. (2017). Okul öncesi matematik eğitimi. Pegem Akademi: Ankara
Akman, B., Uyanık Balat, G., Güler Yıldız, T., Alabay, E., Alan, Ü., Arslan Çiftçi, H., Güçhan Özgül, S., Günşen, G., Kahriman, D., Kuru, N., Önkol, F.L., Öztürk, M.K., Saçkes, M., Soydan, S., Ünal, M., Ünsal, F.Ö., Veziroğlu Çelik, M. (2017). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Anı Yayıncılık: Ankara.
Topçu, S.M., Özkan, B. (2018). Erken Çocuklukta Fen Eğitimi. Efe Yayınları: İstanbul.
Şahin, F. (2017). Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi. Hedef Yayıncılık: Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
5
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
3
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
3
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
5
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
3
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
5
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
4
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
5
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 3 1 3
Ödev 3 1 3
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 50
Total Workload of the Course Unit 50
Workload (h) / 25.5 2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0