TR EN

SERVİCE MARKETING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
IBY317 SERVİCE MARKETING 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, hizmet pazarlamasıyla ilgili temel kavramların öğrencilere anlatılması, hizmet pazarlama karması elemanları, hizmet işletmelerinde genişletilmiş pazarlama karmasını analiz etmek amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği,pazarlama ve hizmet pazarlaması kavramının tanımı ile hizmet pazarlaması faaliyetlerinin etkilendiği çevresel şartların incelenmesi ve hizmet pazarlama sürecinin elemanları olan hizmet pazarlama karmasının anlatılması ve hizmet işletmelerinde yeni ürün/hizmet tasarımını (blue print) için neler yapılması gerektiğinin ortaya konmasıdır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Hizmet pazarlamasının temelini teşkil eden kavramları açıklar.
Hizmet pazarlaması karmasını analiz eder.
Hizmet sektöründe arz ve talep yönetimi konularında analizler yapar.
Hizmet sektöründe uygun fiyatlandırma stratejileri oluşturur.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Pazarlama Kavramına Giriş(Ürün ve Hizmet Pazarlaması Temelleri) Değişim,Pazar,Gereksinme,İhtiyaç,Değer,Tatmin,Kalite ve Talep Kavramları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Kitap okuma Pazarlama ve Talep Yönetimi İlişkisi, Talep ve Arz Arasındaki 8 denge durumu ve açıklamaları, Mikro, Makro ve Sosyal Pazarlama Kavramları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Kitap okuma Pazarlama Sistemi, Pazarlama Fonksiyonları, Fayda Kavramına Giriş Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Kitap okuma Hizmet ve Ürün Pazarlamasında Stratejiler (Farklılaştırılmamış Pazarlama Stratejisi, Farklılaştırılmış Pazarlama Stratejisi ,Yoğunlaştırılmış Pazarlama Stratejisi) , Pazarlama Kontrolü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Kitap okuma Pazar, Hedef Pazar, Pazar Çeşitleri, Tüketici, Tüketici Çeşitleri,Tüketici Pazarlarının İncelenmesi Gereken Üç Yönü, Tüketici Satın Alma Davranışlarını (Sürecini) Etkileyen Faktörler, Satın Alma Karar Tipleri, Tüketici Satın Alma Karar Süreci Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Kitap okuma Hizmet Kavramı, Hizmetler ve Fiziksel Mallar Arasındaki Farklılıklar, Pazarlama Üçgeni, Hizmetlerin Gelişimi, Hizmet Ekonomisinin Önemi, Hizmetlerin Ortak Özellikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Kitap okuma Genişletilmiş Pazarlama Karması, Hizmetlerin Sınıflandırılması, Hizmet Kategorileri ve GENEL TEKRAR Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Pazarlama Çevresi - Hizmetler ve Çevre Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Kitap okuma Hizmet Pazarlaması Bileşenlerinden BİR ÜRÜN olarak HİZMET Hizmetlerde ÜRÜN Kavramı ve Konumlandırma Stratejileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Kitap okuma Hizmetlerde FİYATLANDIRMA Kavramı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Kitap okuma Hizmetlerde DAĞITIM Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Kitap okuma Hizmetlerde TUTUNDURMA Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Kitap okuma HİZMET PAZARLAMASINDA BLUEPRINT (HİZMET PLANI) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Kitap okuma Hizmet İşletmelerinde Talep ve Kapasite Yönetimi Hizmet Kalitesi Kavramı ve Modelleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Prof.Dr. Sevgi Ayşe Öztürk (2019). "Hizmet Pazarlaması" , Ekin Kitabevi Yayınları
Prof.Dr. A.Hamdi İslamoglu ve Prof.Dr. Kenan Aydın (2020). "Hizmet pazarlaması", Beta Yayıncılık.
Prof.Dr. Mehmet Karafakıoğlu (2012) (2009). "Pazarlama İlkeleri" , Türkmen Kitabevi
Prof.Dr. İsmet Mucuk (2017). "Pazarlama İlkeleri", Türkmen Kitabevi
Lovelock, Christopher; Wright, Lauren. "Principles of service marketing and management". Prentice Hall, 2001.
Armstrong, G., Adam, S., Denize, S., & Kotler, P. (2014).  "Principles of marketing". Pearson Australia.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts related with banking, insurance and finance.
0
2
Relates the theoretical and practical knowledge in the field to economics, business, law, statistics, accounting and marketing
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate banking and insurance applications to financial theories, mathematical and statistical methods.
0
2
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the planning and implementation process in banking and insurance transactions.
0
2
Provide solutions for the problems encountered in banking and insurance transactions.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use theoretical and practical knowledge in the field of banking and insurance transactions.
0
2
By analyzing economic data accurately, manage savings and portfolio investments to minimize financial risks.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/She works as a leader or a team member in a teamwork from the planning of the banking transactions to the implementation and performs the task assigned to them within the team.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Gain the basic knowledge necessary for the planning process of banking and insurance activities and human resources performance management.
1
2
Use the computer programs related with field in banking and insurance transactions.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperate to bring innovative ideas to the stakeholders in the sector using banking insurance-related databases, information and communication technologies.
0
2
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze financial data related to his / her field.
0
2
Apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0